194 488 läst ·
2 963 svar
194k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Vi har inte och har aldrig haft elbrist i Sverige, men tack vare EU-medlemskap så ska vi vara solidariska med resten av Europa, hade räckt att bara koppla ihop med Norden.pacman42 skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Varför skulle vi tidvis ha brist och dyra priser? Och varför skulle vi behöva kapa kablarna till omvärlden? Vet inte riktigt vilken del av mitt inlägg som ditt svar syftar på.pacman42 skrev:
Som jag skrev skulle det ju fortfarande finnas en öppen elmarknad för den överskottsel som länder producerar, dvs precis som i dag kan vi köpa in el de 52 timmar (om det var förra året det hade handlat om) vi har underskott i produktion. Utan reglering skulle ju privata aktörer kunna välja att sälja all sin produktion till den fria marknaden om övriga länder var villiga att betala mer än svenska el leverantörer var men vi skulle ha möjligheten att faktisk kunna reglera den dvs, tex säga att det ligger en 20% export skatt på el från Sverige dvs det blir i stort sätt alltid fördel att sälja till inhemsk nytta först och svenska folket tjänar en slant när det är överproduktion.
Ja det är ju det som är det märkliga, det finns ett överskott på elproduktionskapacitet i hela Europam inkl Norden.pacman42 skrev:
(Vi har ju inte överskott eller underskott på el, alla elektroner måste ju finnas på sin plats hela tiden.)
Men ändå så blir elpriset ibland vrålhögt.
Fastän det finns massor av kol och gaskraftverk som fortfarande kan gå igång, gaskraftverk som gick mycket och producerade t.ex. 2020.
Varför då?
Jo, gasen är dyr nu, upp till över 20ggr dyrare än 2020, när råvaran blir dyr så blir slutprodukten också dyr.
Allt går inte att förklara med tillgång/efterfrågan. Det är inte endast de parametrarna som ställer priset.
Hur tänker du på det ännu viktigare området mat, här både exporterar och importerar vi, ska detta också åtgärdas så att ingen import behövs?pacman42 skrev:
Om du läser på lite så ser du snabbt att detta är ett mycket större hot än elsituationen, där vi i ett högst osannolikt scenario får delvisa kortvariga bortfall, vår livsmedelsförsörjningssituation idag innebär att vi börjar svälta ganska snabbt om importen blir störd.
Men då kommer ju ingen sälja till Svenska kunder, alla kommer rikta in sig på att sälja bara till utlandet, det är ju där pengarna finns.T TypRätt skrev:
Inte ens detta kan sägas vara sant, mer korrekt är att vi väljer att importera pga att detta är mer fördelaktigt, olika anledningar, än att producera mer själva.T TypRätt skrev:
För att igen jämföra med mat, så importerar vi vissa varor som vi skulle kunna ta fram själv, därför att det blir mer effektivt (billigare osv).
Nej det kan jag inte se när Tyskland i skrivande stund producerar 30GW med kolkraft och skyhöga CO2 utsläpp.pacman42 skrev:
30000MW
https://app.electricitymaps.com/zon...ap.org&utm_medium=website&utm_campaign=banner
Norge har skrivit på ett liktydigt avtal som vårt med EU som icke medlem.F fsn skrev:
Angående Norge så är de pågång med en kärnreaktor i Halden, det gick rykten i höstas.
Troligen en SMR, BWRX-300
Norsk Kjernekraft AS vil bygge kjernekraftverk i Halden – E24
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Återanvänder mitt tidigare svar på ett annat inlägg:Mikael_L skrev:
"Utan reglering skulle ju privata aktörer kunna välja att sälja all sin produktion till den fria marknaden om övriga länder var villiga att betala mer än svenska el leverantörer var men vi skulle ha möjligheten att faktisk kunna reglera den dvs, tex säga att det ligger en 20% export skatt på el från Sverige dvs det blir i stort sätt alltid fördel att sälja till inhemsk nytta först och svenska folket tjänar en slant när det är överproduktion."
Jag håller med dig, det är helt sant om man inte gör något mer än att släppa den fri till marknaden, men min poäng i mitt första inlägg var inte priset utan att upplägget som är idag är trasigt, vi kan inte bygga bort "problemet" genom att i Sverige bygger fler kraftverk.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg