pacman42 pacman42 skrev:
Deras vy är att Sverige skall vara EU-ledande på billig el, bland annat för tillverkning av koldioxidfritt stål...
Det är vi ju redan. Om inte måste mata hela Europa samtidigt med grön el.

pacman42 pacman42 skrev:
Jo, vi har att vinna på detta. Alternativet är att vi tidvis har brist och dyra priser. Annars måste vi kapa kablarna till omvärlden och då får vi helt andra problem.
Vi behövde inte kapa några kablar innan 1996.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men då kommer ju ingen sälja till Svenska kunder, alla kommer rikta in sig på att sälja bara till utlandet, det är ju där pengarna finns.
De måste ju få plats med sin export i någon kabel.

D djac skrev:
Fast det är ju naivt, det du pratar om är ju bara en kapprustning mellan elproduktion och exportkablar, när tar det slut, när man kan gå torrskodd till Tyskland på kabelstammarna och man i skåne lever sitt liv i tränga gränder mellan elfabriker?
Vi uppnår redan EUs mål för utlandsförbindelser till 2030 med råge. Med de två förbindelser som vi tagit på oss att bygga (till norra Finland samt till Lettland, har jag för mig) så kan vi installera sisådär 15-20 GW kapacitet utan att trilla under 2030-målet. Så om vi slutar känna för att vara bäst i klassen (tillsammans med Norge, förstås) så borde vi kunna vara lite besvärliga och hävda att vi - med sämst effekttäckning i Europa i SE4 och SE3 - behöver spendera till 2030 på att förstärka vårt interna nät och vår produktionskapacitet innan vi bygger mer utlandsförbindelser. Nätet i SE3 och SE4 klarar ju inte ens att maxa de förbindelser vi redan har.

Beroende på vad man prioriterar kanske det dock inte är det bästa sättet att göra (t.ex. om maximal minskning av koldioxidutsläppen i EU är önskvärt),

Mikael_L Mikael_L skrev:
SVK har "alltid" gnällt på att skicket och kapaciteten i stamnätet inte räcker, och varnat för kommande kollaps nästa vinter.
Deras önskemål har förbisetts av varenda regering, oavsett färg, och varje vinter har klarat sig.
.
Men elnätet och sånt har aldrig varit någon valfråga eller valvinnare, förrän det sista 1,5 året, och nu pga att gaspriset i Europa sköt i höjden och drev på elpriset.
Då blev plötsligt allt möjligt, även sånt som inte ens påverkat, valfrågor.
Det jag tänkte på var från när jag lyssnade på deras Kraftnätspodden om deras ändrade interna processer, för att korta tiderna det tar att bygga stationer och ledningar. (Sen kan man förstås inte gardera sig mot överklaganden etc, men för ett normalt ledningsprojekt med 2 års överklaganden finns det ändå 8-10 års övrig verksamhet man kan trimma ner.)

Sen är det förstås ett gyllene tillfälle att börja få saker gjorda nu när politikerna tycker det är en bra grej.

Trotts att det är en prisad ekonomireporter på Sveriges största dagstidning tycks ha inte ha en susning om hur prisbildningen fungerar. Det är något skrämmande.

D Daniel 109 skrev:
Trotts att det är en prisad ekonomireporter på Sveriges största dagstidning tycks ha inte ha en susning om hur prisbildningen fungerar. Det är något skrämmande.
På vilket sätt menar du hatt hans beskrivning inte är korrekt?

• Gilla
and.wei och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Mest en åsikts rapport men se det som ytterligare ett inlägg i debatten, tror författaren hyser ungefär samma tillit och beaktning som jag för Nordpool.
[länk]
Ja, artikeln beskriver verkligheten väl.
Och plastlibetalerna här inne kommer nu att försöka desarmera den precis som allt jag skriver.

• Gilla
and.wei och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
På vilket sätt menar du hatt hans beskrivning inte är korrekt?
Han beskrivning sv prissättningen är helt galen. Grundlösa påståenden om manipulation. m.m.

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
plastlibetalerna här inne kommer nu att försöka desarmera den precis som allt jag skriver.
Ja, ni har ju fel på samma sätt.

• Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Han beskrivning sv prissättningen är helt galen.
Ja, och framför allt utelämnar han sådana trivialiteter som att priset fluktuerar eftersom att utbudet gör det. Men att marknaden skulle få skit för att det inte alltid blåser eller för att Tyskland skulle tappa baskraft när de lade ner kärnkraft och inte fick billig gas var iofs. väntat.

Bra syndabock för populister, marknaden.

F
D Daniel 109 skrev:
han pratar med sossar på sossars vis. Tills han krånglade in dig i mygel så var det en i princip riktig beskrivning.

Kontentan av diskussionen är att vi är rökta!
Priset kommer alltid att vara högt och oberäkneligt, ökad produktionskapacitet påverkar inte priset och det finns ingen elbrist för vi exporterar ju mest av alla!

• Gilla
radcliff och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
han pratar med sossar på sossars vis. Tills han krånglade in dig i mygel så var det en i princip riktig beskrivning.
Nej.

Han missar att pay-as-cleared ("marginalprissätniing") sker genom ett timvis auktionsförfarande dagen innan leverans.
Den törstiga maratonlöparen handlar inte där, utan på intradagsmarknaden, där pay-as-bid gäller.

Försyår man inte dem distinktionen, då hamnar man fel i sin sågning av systemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.