194 487 läst ·
2 963 svar
194k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Vi uppnår redan EUs mål för utlandsförbindelser till 2030 med råge. Med de två förbindelser som vi tagit på oss att bygga (till norra Finland samt till Lettland, har jag för mig) så kan vi installera sisådär 15-20 GW kapacitet utan att trilla under 2030-målet. Så om vi slutar känna för att vara bäst i klassen (tillsammans med Norge, förstås) så borde vi kunna vara lite besvärliga och hävda att vi - med sämst effekttäckning i Europa i SE4 och SE3 - behöver spendera till 2030 på att förstärka vårt interna nät och vår produktionskapacitet innan vi bygger mer utlandsförbindelser. Nätet i SE3 och SE4 klarar ju inte ens att maxa de förbindelser vi redan har.D djac skrev:
Beroende på vad man prioriterar kanske det dock inte är det bästa sättet att göra (t.ex. om maximal minskning av koldioxidutsläppen i EU är önskvärt),
Det jag tänkte på var från när jag lyssnade på deras Kraftnätspodden om deras ändrade interna processer, för att korta tiderna det tar att bygga stationer och ledningar. (Sen kan man förstås inte gardera sig mot överklaganden etc, men för ett normalt ledningsprojekt med 2 års överklaganden finns det ändå 8-10 års övrig verksamhet man kan trimma ner.)Mikael_L skrev:
SVK har "alltid" gnällt på att skicket och kapaciteten i stamnätet inte räcker, och varnat för kommande kollaps nästa vinter.
Deras önskemål har förbisetts av varenda regering, oavsett färg, och varje vinter har klarat sig.
.
Men elnätet och sånt har aldrig varit någon valfråga eller valvinnare, förrän det sista 1,5 året, och nu pga att gaspriset i Europa sköt i höjden och drev på elpriset.
Då blev plötsligt allt möjligt, även sånt som inte ens påverkat, valfrågor.
Sen är det förstås ett gyllene tillfälle att börja få saker gjorda nu när politikerna tycker det är en bra grej.
Mest en åsikts rapport men se det som ytterligare ett inlägg i debatten, tror författaren hyser ungefär samma tillit och beaktning som jag för Nordpool.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...s-av-en-riggad-marknad-hur-kan-vi-tillata-det
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...s-av-en-riggad-marknad-hur-kan-vi-tillata-det
Trotts att det är en prisad ekonomireporter på Sveriges största dagstidning tycks ha inte ha en susning om hur prisbildningen fungerar. Det är något skrämmande.
Ja, artikeln beskriver verkligheten väl.T TypRätt skrev:
Och plastlibetalerna här inne kommer nu att försöka desarmera den precis som allt jag skriver.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 311 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 311 inlägg
Ja, och framför allt utelämnar han sådana trivialiteter som att priset fluktuerar eftersom att utbudet gör det. Men att marknaden skulle få skit för att det inte alltid blåser eller för att Tyskland skulle tappa baskraft när de lade ner kärnkraft och inte fick billig gas var iofs. väntat.D Daniel 109 skrev:
Bra syndabock för populister, marknaden.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Kontentan av diskussionen är att vi är rökta!
Priset kommer alltid att vara högt och oberäkneligt, ökad produktionskapacitet påverkar inte priset och det finns ingen elbrist för vi exporterar ju mest av alla!
Priset kommer alltid att vara högt och oberäkneligt, ökad produktionskapacitet påverkar inte priset och det finns ingen elbrist för vi exporterar ju mest av alla!
Nej.F fsn skrev:
Han missar att pay-as-cleared ("marginalprissätniing") sker genom ett timvis auktionsförfarande dagen innan leverans.
Den törstiga maratonlöparen handlar inte där, utan på intradagsmarknaden, där pay-as-bid gäller.
Försyår man inte dem distinktionen, då hamnar man fel i sin sågning av systemet.