194 488 läst ·
2 963 svar
194k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Med resonemanget skulle inte en bergvärmepump eller isolering utförts innan 2021 i Sverige.pacman42 skrev:
Nu syftade jag på det norska systemet. Att inte minska på förbrukningen gör att optimeringar i samhället inte görs. Det är dålig användning av pengar som annars hade kunnat användas på annat. Det svenska systemet är bättre då man inte vet om man får stöd eller inte och inte heller hur mycket. Det gynnar optimeringar och med ger ju fortfarande tillbaka pengarna som SvK inte vet hur de skall använda.
Osäkerheten (vs tryggheten) är ett pris man får betala för att få bättre slutresultat helt enkelt
Vad är din bedömning gällande "slöseri" av el i landet? Är det många som skulle "slösa" om vi hade samma upplägg som Norge och hur skulle det påverka menar du?pacman42 skrev:
Nu syftade jag på det norska systemet. Att inte minska på förbrukningen gör att optimeringar i samhället inte görs. Det är dålig användning av pengar som annars hade kunnat användas på annat. Det svenska systemet är bättre då man inte vet om man får stöd eller inte och inte heller hur mycket. Det gynnar optimeringar och med ger ju fortfarande tillbaka pengarna som SvK inte vet hur de skall använda.
Osäkerheten (vs tryggheten) är ett pris man får betala för att få bättre slutresultat helt enkelt
Nja, beror på priset. Det är ändå mycket högre än 2021 eller tidigare så jag är inte inne på din analys. Även om folk inte sparar lika mycket i Sverige som i Norge skapas inget problem.pacman42 skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Samt mindre investeringar i industrin (jag känner till några fall i min närhet) flytt av produktion till Kina osv.G Greger_08 skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Eller flytt till Turkiet
https://www.energinyheter.se/202301...ina-har-investerat-i-turkiet-startade-driften
https://www.energinyheter.se/202301...ina-har-investerat-i-turkiet-startade-driften
En anledning är att en bunt kommuner tycker att det där med mer kablar från Oskarshamn till SE4 är en dålig idé, eller åtminstone något som ska byggas långsamt, dyrt och dåligt istället för lätt, snabbt och bra. Så du får sisådär 2 år extra med höga elpriser av den anledningen, utöver alla de andra anledningarna.Cancerman_777 skrev:
Men sen har inte SVK varit supersnabba i vändningarna heller, men det verkar de åtminstone jobba på att förbättra numera.
Vi är lite för dåliga på att vara obekväma och obstruerande.
Ja, det är tillräckligt dyrt. Åtgärder gör man för att man ser om sitt eget hus och det finns många man kan göra om man sitter i ett äldre hus med dålig isolering och gammal panna. En del även om man har nyare tom. Alla investeringar som långsiktigt sänker förbrukningen och därmed kostnaderna är värda att göra och kommer att fortsätta vara det. Det är bara synd att vi inte har bidrag till minskad förbrukning under vinterhalvåret istället för till solceller som bara ger en pott att förbruka under vintern. Det känns inte som det bidrar dig nån minskning när förbrukningen är som störst.K karlmb skrev:
Håller inte med om detta. Väldigt många investeringar går inte att räkna hem ekonomiskt eftersom investeringskostnaden är större än kostnadsbesparingen under investeringens livslängd. Och att du kan räkna hem investeringen med dagens prisnivå innebär inte att den går ihop i slutänden om förutsättningarna förändras under avskrivningstiden.Kristian Ask skrev:
Kan t.ex. ta ett exempel från min egen situation. Har bergvärme installerad 2014. Då var elen billig och det var praxis att optimerade investeringen genom att underdimensionera pumpen så att den fick jobba med eltillskott de kallaste dagarna. Det har straffat sig dyrt de senaste två vintrarna. Men innebär det att det är värt att skrota en 10 år gammal pump och slänga ut ett par 100 tusen på en ny anläggning? Knappast.
Surt att det gick ihop sig. Nej, det är klart att det inte är lönt att byta något som fortfarande funkar. För egen del hade jag gärna haft bergvärme istället för flvp men det ingick i nya huset så den får leva tills den dör. Jag har bara överdimensionerat ett par gånger. Blir två nya llvp till nästa vinter och en värmepump till spabadet. Det känns inte troligt att det inte skulle löna sig.
Att det skulle vara många tror jag inte på däremot.
Att det skulle vara många tror jag inte på däremot.