D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och man kan väl också säga att Daniel förklarar hur den fungerar som det är inrättat idag.
Många spinner iväg i helt orealistiska idéer och adresserar fel problem etc, då de inte förstår hur det funkar.

Om man sen kan ändra på marknadsmodellen må ju vara hänt, men dagens modell har ju funkat bra och robust och tjänat oss väl i bortåt 20 års tid nu.
Det är inte säkert att det är fel på marknadsmodellen, det kan vara något annat fel.
T.ex. att ett energislag som stod för bortåt hälften av Europas energi, först började krånglas med från en kortväxt diktator, för att sen helt upphöra.
En sådan sak kan liksom inte hända utan att det får stora konsekvenser.
Jag är den första att hålla med om att tex dagens marknadsarrangemang kanske är bra, i ett annat sammanhang, detta hindrar mig inte från att se att det totala energiarrangemanget är trasigt och behöver reformeras ifrån grunden. Resultatet kan bli att man som en liten del av detta behåller dagens elbörser, eller så gör man det inte, men att vi tex varit piskade att förklara fossilgas som hållbar, är väl en varningssignal som borde blända oss alla.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
D djac skrev:
detta hindrar mig inte från att se att det totala energiarrangemanget är trasigt och behöver reformeras ifrån grunden.
Ja lyfter man blicken och jämför med hur det var förr när man betalade sin faktura en gång i kvartalet till det kommunala eller statliga elbolaget är det svårt att se hur det faktiskt blivit bättre för konsumenten efter avregleringen.

Då fanns ingen valfrihet, en faktura varje kvartal, inga smarta elmätare, inga elhandlare, inga övervakande myndigheter, ingen direkt elprisdebatt i media eller politiken, inga exportkablar att tala om, inga elområden, inga timpriser, osv.

Men priset på sista raden var nog ungefär detsamma skulle jag vilja påstå. Vad har denna astronomiska administrativa elefant tillfört samhället förutom tusentals "onödiga" arbetstillfällen?

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
D djac skrev:
Och det har hittills konsekvent varit alla som inte avgudar den.
Det handlar inte om att avguda marknaden, utan att se människor för vad de är och hur de i stort agerar.

I mina ögon är det alla som försöker komma på sinnrika system som går på tvärs med allt vi vet om mänskligt beteende som har någon form av gudskomplex.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Dagens inlägg i energidebatten från Expressens ledarredaktion:
- [länk]

Mycket intressant sätt att visa på Danmarks del i situationen vi har nu...
Jo Danmark tillhör ju EU's hycklarländer ihop med Österrike och Tyskland.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så vi kommer alltså exportera el till utlandet för ca 4 miljoner kr/timme idag.

Sverige har som nation länge varit beroende på export (alltså av alla slags produkter).
Frågan är ju hur mkt välstånd elexport ger landet kontra om vi använder den sjäkva.

D djac skrev:
Jag är den första att hålla med om att tex dagens marknadsarrangemang kanske är bra, i ett annat sammanhang, detta hindrar mig inte från att se att det totala energiarrangemanget är trasigt och behöver reformeras ifrån grunden. Resultatet kan bli att man som en liten del av detta behåller dagens elbörser, eller så gör man det inte, men att vi tex varit piskade att förklara fossilgas som hållbar, är väl en varningssignal som borde blända oss alla.
Eller så anpassar man systemet så att inte länder med mkt förbindelser dräneras likt tyska potstistradaren på torget i Svedala.
Inte direkt raketforskning.

K karlmb skrev:
Eller så anpassar man systemet så att inte länder med mkt förbindelser dräneras likt tyska potstistradaren på torget i Svedala.
Eller så innebär EU en öppen marknad för alla varor.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Slutar du skriva om du får 10kr för varje inlägg du inte gör ?

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Slutar du skriva om du får 10kr för varje inlägg du inte gör ?
Moget.

pacman42 pacman42 skrev:
Eller så innebär EU en öppen marknad för alla varor.
Ja. Tills nån inser att precis full rörlighet för något som handlas till marginalprissättning inte är rimligt. Det har fungerat hyffsat fram till 2021 när rörligheten i vår del av systemet ökade över en viss gräns. Inte efter.

K karlmb skrev:
Ja. Tills nån inser att precis full rörlighet för något som handlas till marginalprissättning inte är rimligt. Det har fungerat hyffsat fram till 2021 när rörligheten i vår del av systemet ökade över en viss gräns. Inte efter.
Hade gränserna varit stängda så hade vi fått andra problem. Vi är exempelvis tidvis beroende av el från Norge. Tyskland och Danmark skulle få stora problem när det inte blåser osv osv. Finland skulle också ligga risigt till iom att de tvingades avbryta importen från Ryssland.

Alla gynnas av att man har en öppen marknad.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Allt handlas med marginalprissättning.

Nej, det har det inte.

pacman42 pacman42 skrev:
Hade gränserna varit stängda så hade vi fått andra problem. Vi är exempelvis tidvis beroende av el från Norge. Tyskland och Danmark skulle få stora problem när det inte blåser osv osv. Finland skulle också ligga risigt till iom att de tvingades avbryta importen från Ryssland.

Alla gynnas av att man har en öppen marknad.
Var skrev jag om att stänga gränserna?

K karlmb skrev:
Var skrev jag om att stänga gränserna?
Du säger det indirekt. Annars har du inte en öppen marknad.

Hur skall volymerna och priset på exporterad el sättas?

Har man ingen elbörs med budgivning, då blir det svårt att sätta priserna på elen över gränserna (i praktiken omöjligt för då kommer planekonomi och påverkar priserna).

Beskriv gärna en modell för detta som fungerar.

Som jag ser det så finns i princip bara återbäring på elpriserna som stödmodell. Norrmännens sådan fungerar
dock inte så bra iom att den inte stimulerar till minskad förbrukning i den grad man vill. Den svenska som är retroaktiv är bättre då den gynnar förbättringar här och nu eftersom man inte är medveten om vad man kommer att få tillbaka framöver (om något). Man kan ha åsikter om hur snabbt man får stöd, men det är en annan fråga. Det bästa är om man inte vet hur mycket man får innan i alla fall...

Sedan finns det andra aspekter som trygghet mm som också är viktiga, men nu beskrev jag de rent makroekonomiska delarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.