194 468 läst ·
2 963 svar
194k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Max effekt från vattenkraften är ca 16 200 MW, men för att utnyttja det krävs väldigt hög förbrukning i norr. Drygt 13 100 MW har jag noterat några gånger kalla vinterdagar.F fiskarn87 skrev:
Från att haft världens mest driftsäkra, robusta energisystemet med billiga elpriser som gagnat landet och medborgarna så vi nu blivit ett u-land när det gäller energi. Fy fan säger jag bara och må vänstern försvinna för all framtid. Den som säger något annat än att detta är självförvållat saknar insikt.
Det är jag helt säker på, våra politikers jävla snack om grön omställning och vindkraftens oöverträffade excellens tillsammans med en uppenbart låg förståelse för hur vårt välstånd är byggt får ju såklart ringar på vattnet bland Europas andra politiska ledare när dem går armkrok i Bryssel.. Lägg sen till supersmart nedläggning av livsviktig infrastruktur, ja jag pratar om kärnkraft, så kanske du förstår bilden bättre?Mikael_L skrev:
Hur har Svenska politiker lyckats med att få upp det europeiska gaspriset till 3-4 ggr de tidigare nivåerna, samt till det fått hälften av Frankrikes kärnkraftverk att stå still pga av spänningskorrosion i rören.
Är du säker på att du inte tillskriver svenska politiker lite väl mycket makt över omvärlden nu?
Ja, antingen det, eller så har de förmågan att se längre än näsan räcker.K Kojaxx skrev:Från att haft världens mest driftsäkra, robusta energisystemet med billiga elpriser som gagnat landet och medborgarna så vi nu blivit ett u-land när det gäller energi. Fy fan säger jag bara och må vänstern försvinna för all framtid. Den som säger något annat än att detta är självförvållat saknar insikt.
Trams. Det kostar hur mycket som helst nu jämfört med tidigare. Man pratar om roterande bortkoppling och nätet är underdimensionerat. Jag vet inte i vilken koja du bor men välkommen till Skåne.D Daniel 109 skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Varför jämföra med det som är sämre?D Daniel 109 skrev:
Är det en bra utveckling? "Om Olle har en dålig bil, jag har en bra bil, då ska jag byta till en bil som också är dålig bara den är något bättre än Olles så ska jag vara nöjd." Oj, Olles bil gick sönder helt, bäst jag sparkar på min så den blir sämre för då blir jag nöjd, min buckliga dåliga bil är ju fortfarande bättre än Olles som är helt sönder. Det är ju perfekt utveckling.
Stå ut? Södra sverige fick del av förra årets återbetalning samt en ny för denna vinter. Men du tycker att det är norra Sverige som ska ta ansvar för att inte elda på inflationen genom att utestängas för samma kompensation som i söder?Kristian Ask skrev: