Mikael_L
harka harka skrev:
är det så – finns det några lovande projekt på gång?

jag tycker att vågkraft varit på tapeten i decennier, men aldrig riktigt kommit med några glädjande nyheter
Var lugn, vågkraften kommer att komma. Den blir klar året innan fusionskraften.
Dvs om 30-1 år.

• Haha
  • Gilla
harka och 2 till
  • Laddar…
G
harka harka skrev:
lite väl generell invändning – menar du att det inte fungerar idag? eller om tio år eller 20 år? aldrig någonsin?
El produceras varken från sol eller vind på vintern när det är högtryck och mest effekt behövs, nu eller i framtiden. Under högtryck blåser det väldigt lite, det är kalllt, det är vinter-solceller ger nästan inget.
Så, aldrig någonsin. Vattenkraften i norra Europa är redan fullt utbyggd, kan inte stå hela effekten. Tittar ut just nu, inte en vindpust, rätt kallt, solceller mja kanske kan ge någon promille av sin maxeffekt under dagen pga solens vinkel. Kolla vad Danmark gör just nu, importerar 4ggr mer än egenproducerad vk el.

K
G OMathson skrev:
El produceras varken från sol eller vind på vintern när det är högtryck och mest effekt behövs, nu eller i framtiden. Under högtryck blåser det väldigt lite, det är kalllt, det är vinter-solceller ger nästan inget.
Så, aldrig någonsin. Vattenkraften i norra Europa är redan fullt utbyggd, kan inte stå hela effekten. Tittar ut just nu, inte en vindpust, rätt kallt, solceller mja kanske kan ge någon promille av sin maxeffekt under dagen pga solens vinkel. Kolla vad Danmark gör just nu, importerar 4ggr mer än egenproducerad vk el.
Och ändå producerar vindkraften i detta ögonblick hela vår export trots att det inte kommer ens "en vindpust" ca 2500MW

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alla länder som provat att inte ha marknadsekonomi är ju shit-countries och har väldigt dålig utveckling, ja de flesta har väl kraschat.
.
Men det finns kanske ändå något sätt att tweaka prisbildningsmodellen för el lite, så det blir bättre.
Men bättre för vem? Blir det bättre för Sverige så blir det väl antagligen sämre för alla andra länder i Europa (kanske Norge undantaget). Jag menar, det kan ju knappast leda till att mer el produceras.
Har försökt påpeka det tidigare men blivit hånad av de som ser nuvarande elmarknad som gudomlig, citerar Karen Petrou från boken Engine of Inequality... "Marknader utan risk är marknader utan disciplin och marknader utan disciplin slutar alltid väldigt, väldigt illa". Jag tycker det enkelt går att se på flera av våra konstgjorda pseudomarknader, inte bara el men också de hårt debatterade skolorna och generellt välfärdsmarknader, det blir bara värre.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är klart att jag föreslog en snabblösning som inte kommer ske, inte FÅR ske.

Men Europa har samma elproduktionsresurser i år som vad vi hade 2019.
Det finns en enda komponent som har ändrats drastiskt, som kan förklara en drastisk skillnad i elpriset, och det är gaspriset, det har legat stadigt på 3-4 ggr så högt sedan hösten 2021, med toppar på mer än 10 ggr så högt pris. Jämfört med de historiska priset som var ganska oförändrat i en massa år och låg på 20€/MWh.
Sedan hösten 2019 har det legat på 60-70 €/MWh med många perioder med betydligt högre än så, högsta toppen var nästan 230€, dvs över 11ggr så dyrt som året innan.

I grafen kan vi också se varför år 2020 hade rekordlåga elpriser.
Det berodde alltså inte på att Ringhals 2 precis hade lagts ner (även om en del kunde hoppas på det)
[bild]

Man ser också varför elpriset började stiga redan innan Ukrainakriget startade.
Varför gaspriset steg då får ni väl fundera på.
Antagligen hade det med miljöpartiet att göra på något sätt. :crysmile:
Japp, det måste vara den allsmäktige Per Bolund, ett mycket mäktigt väsen!

G
K Klacken skrev:
Och ändå producerar vindkraften i detta ögonblick hela vår export trots att det inte kommer ens "en vindpust" ca 2500MW
Ja, det är inte ett kraftigt och stort högtryck just nu så visst blåser det någon annan stans i Sverige än där jag är. Kärnkraften ger drygt dubbelt så mycket som vindkraften just nu, lägg gärna ner den så får vi se.

Mikael_L
K Klacken skrev:
Så vi kommer alltså exportera el till utlandet för ca 4 miljoner kr/timme idag.

Sverige har som nation länge varit beroende på export (alltså av alla slags produkter).

D
pacman42 pacman42 skrev:
Planerbar är den faktiskt inte, den ser mer eller mindre ut som sol eller vind, den ger energi när den ger energi. Dammarna är för små för att kunna regleras, de används bara för att få fallhöjd. Detta gör att vattnet rinner förbi dem när snön smälter eller när det regnar (i norra halvan av landet så är det en kort och snabb vårflod, i övrigt ger de inte mycket el).
Vi lever i en tid då symbolik är långt viktigare än fakta, om det så är ett elverk i en sedan länge uttorkad å så ska den bevaras, skulle du ta ner det så ska du få se på falukorven!

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
D djac skrev:
Har försökt påpeka det tidigare men blivit hånad av de som ser nuvarande elmarknad som gudomlig, citerar Karen Petrou från boken Engine of Inequality... "Marknader utan risk är marknader utan disciplin och marknader utan disciplin slutar alltid väldigt, väldigt illa". Jag tycker det enkelt går att se på flera av våra konstgjorda pseudomarknader, inte bara el men också de hårt debatterade skolorna och generellt välfärdsmarknader, det blir bara värre.
Vem se elmarknaden som gudomlig? Inte jag i alla fall. Men det hindrar mig inte från att kritisera de som kommer med galna påståenden.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K
G OMathson skrev:
Ja, det är inte ett kraftigt och stort högtryck just nu så visst blåser det någon annan stans i Sverige än där jag är. Kärnkraften ger drygt dubbelt så mycket som vindkraften just nu, lägg gärna ner den så får vi se.
Och varför skulle vi lägga ner den? Tycker den jobbar bra när den fungerar. Själv tror jag på alla kraftslag som producerar elkraft.

D
D Daniel 109 skrev:
Vem se elmarknaden som gudomlig? Inte jag i alla fall. Men det hindrar mig inte från att kritisera de som kommer med galna påståenden.
Och det har hittills konsekvent varit alla som inte avgudar den.. :crysmile:

Edit, för att klargöra, jag respekterar din rätt till att tro men det bör finnas plats för mer än en sådan i samhället.

Mikael_L
Och man kan väl också säga att Daniel förklarar hur den fungerar som det är inrättat idag.
Många spinner iväg i helt orealistiska idéer och adresserar fel problem etc, då de inte förstår hur det funkar.

Om man sen kan ändra på marknadsmodellen må ju vara hänt, men dagens modell har ju funkat bra och robust och tjänat oss väl i bortåt 20 års tid nu.
Det är inte säkert att det är fel på marknadsmodellen, det kan vara något annat fel.
T.ex. att ett energislag som stod för bortåt hälften av Europas energi, först började krånglas med från en kortväxt diktator, för att sen helt upphöra.
En sådan sak kan liksom inte hända utan att det får stora konsekvenser.

• Gilla
harka och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Var lugn, vågkraften kommer att komma. Den blir klar året innan fusionskraften.
Dvs om 30-1 år.
På tal om vågkraften.
Lite roligt att jag ganska nyss krafsat fram några exemplar av "Teknikens under" en populärvetenskaplig tidskrift, som jag hittade i någon låda nu när jag börjat fundera på att dödstäda lite.
Ungefär såhär brukar de se ut, och jag hade några exemplar från senare hälften av 70-talet här.
Framtidsscen, radiokommunikation, luftskepp, snölandskap, helikopter, retro science fiction.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och i de flesta nummer verkar det ha varit något om framtidens energi, japp, t.ex. vågkraft.
(Det här är från 1977)
Svartvit tecknad bild som visar tekniker för energiutvinning från havsvågor, inklusive "guppande anka" och flytande enheter.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag la de där tidningarna åt sidan, jag tänkte att det vore kul att scanna igenom de lite snabbt innan de hamnar i brännbart, för att kolla hur bra framtidsförutsägelser de var i dem.
Mycket ser jag direkt har blivit så. Men samtidigt kan man säga att ibland beskriver dom ju det som redan finns eller verkligen är nära verklighet så då är det ingen kioskvältare direkt, men ibland vart det tokfel och ibland fantastiskt rätt förutspått.
Jag fotade av alla sidor som hade med energiproduktion att göra, jag lägger upp dem här, så kan ni se lite om en del idéer som fanns 1975-1978.
Solenergiprojekt med spegelbubblor, torn, reflektioner, konceptuella ritningar, teknisk beskrivning, framtida elkraft.
Skapa konto
Luftskepp som vindkraftverk; energi från höjd; kablar; diagram; blixtrisk; svävande; illustration; informationsgrafik.
Skapa konto
Illustration om saltvattenkraftverk, alternativ energikälla; dammar, membran, turbiner; teknisk beskrivning, potentiell oljereserv.
Skapa konto
Svartvit bild av koncept för flygande vindkraftverk, diagram, och svensk text beskriver teknologin.
Skapa konto
Svartvit sidbild, tidningsartikel, teckningar av vindkraftverk, text på svenska, jämförelse med vattenkraft, energiomvandling.
Skapa konto
Illustration av tidvattenkraftverk, diagram över vattenflöden, månens inverkan på tidvattnet och relaterad text på svenska.
Skapa konto
Bild på artikel om vindkraftverk, diagram och illustrationer av vindturbiner, framsteg inom förnybar energi.
Skapa konto
Illustrationer av olika typer av vindkraftverk, potentiell framtidsteknik, "äggvispen" och "deltavingen", energialternativ, text på svenska.
Skapa konto

• Svensk text om energiutvinning från havet. Tekniska illustrationer av undervattenskraftverk och komponenter. Helikopter ovanför. Vintage estetik.
    Skapa konto
  • Solkraftverk med speglar, illustrationer, solceller, bevattningssystem, diagram, textbeskrivningar, experimentell teknik.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Sånt här satt jag och läste medan andra läste Biggles och fotbollstidningar. :)
Teknik fysik (och energi) har nog alltid intresserat mig.

edit:
förövrigt får jag upp stora bilderna i full upplösning ifall jag högerklickar på bilden och väljer "öppna i ny flik" (eller fönster).
Sen får jag klicka på den öppnade bilden för att min webläsare ska släppa den i full upplösning, först visas den krympt till att passa fönstret.
Detta är säkerligen olika beroende på OS och läsare man har.

• Gilla
  • Älska
djac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.