Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi kan fortsätta imorgon när du nyktrat till.
Nej du. Jag är klar med dig. Din okunskap har genomskådats, och likaså att din vurm för vindkraft är känslo- och tyckesbaserad. Vilket alltså är lika med trams.

Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Det får ni. Det är exakt samma pris i hela Sverige så långt fram priset är satt.

Tyvärr är det en väldigt massa överklaganden så fort man vill gör något åt stamnätet.
Det var ju exakt det jag skrev; staten har inte gjort sitt jobb och byggt ut stamnätet.

Det finns någonting som heter expropriation. Det borde utövas oftare.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag hoppas du har en bra motivering varför vi skall ha vindkraft öht. Det är meningslöst när kk är så enormt överlägset i allt.
Tja, just när det blåser produceras billig kraft.
Danskarna vill inte stoppa och lägga ner skånska vindkrafts parker i förtid såvitt jag vet. Vindkraften är inte beroende av god tillgång på svalt vatten för kylning.

Jag vill gärna ha en energimix med både vatten, vind och kärnkraft, tyvärr saknar SE 4 nämnvärda vattenkraftsförutsättningar så baskraften bör nog produceras lokalt med kärnkraft.

Jag skulle säga att vattenkraften är den energikälla som är enormt överlägsen i allt men vet att det inte är en allmän sanning i dag då både sportfiskare och 'miljömuppar' vill riva hundratals små välfungerande anläggningar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tja, just när det blåser produceras billig kraft.
Danskarna vill inte stoppa och lägga ner skånska vindkrafts parker i förtid såvitt jag vet. Vindkraften är inte beroende av god tillgång på svalt vatten för kylning.

Jag vill gärna ha en energimix med både vatten, vind och kärnkraft, tyvärr saknar SE 4 nämnvärda vattenkraftsförutsättningar så baskraften bör nog produceras lokalt med kärnkraft.

Jag skulle säga att vattenkraften är den energikälla som är enormt överlägsen i allt men vet att det inte är en allmän sanning i dag då både sportfiskare och 'miljömuppar' vill riva hundratals små välfungerande anläggningar.
Det blåser inte när vi behöver det som mest. Den är inte planerbar, och då fyller den noll funktion annat än för fritidshus.

Om man ser till riket, så håller jag med; en mix av allt men med en stor överproduktion från kk och vattenkraft, så att vi inte hamnar i beroende av opålitlig leverans, samt att vi stabilt kan exportera co2-fri el.

Sportfiske skiter jag i, men djur skall inte lida på grund av oss människor. Är det felaktigt placerade vattenkraftverk så skall de bort.

Mikael_L
F fribygg skrev:
Nu ger dessa små inget stort energibidrag.
Sverige har över 2000 st vattenkraftverk som levererar till nätet, 208 av dessa är på över 10MW och dessa 208 st står för 96% av elen från vattenkraft.
Så runt 2000 st små vattenkraftverk generar alltså bara 4% av vattenkraftsenergin.

Så det går väl ganska lätt att dra slutsatsen att vi lätt kan stoppa minst hälften av dessa utan att det ens märks på svensk elproduktion.

Så låt inte den frågan vara med i besluten om ett kraftverk ska läggas ner eller inte, det är betydelselöst.

Men lägger man ner och river en damm så återställer man ju en förlorad biotop och en förlorad miljö.
Samtidigt förlorar man en nuvarande miljö och biotop.
Vi vurmar ju för att inte låta all åkermark växa igen, då det är viktiga biotoper, men går vi tillbaka till medeltiden så fanns ju inte dessa marker, men nu ska det alltså plötsligt bevaras, trots att de är ett resultat av mänsklig påverkan.

Så min åsikt om dammarna är att varje damm bör utredas för sig, ibland är den konstgjorda biotopen och miljön det bästa att bevara, ibland är det bättre att få bort dammen och få tillbaka en ursprunglig.
Och ibland får väl kulturvärden, industrikulturella värden avgöra, osv

Men man ska inte hänga upp sig på vad el de producerar, det är helt betydelselöst.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
D
Det är ingen motivering. Det är ditt tyckande. Kanske din känsla. Jag hoppas innerligt att du har mer än det att komma med.
Jag för min del vill ha det bästa som finns. Varför skulle jag "komplettera" med någonting som är sämre? För att stödja kinesiska profitörer (som det handlar om vad gäller vindkraft)?
Danmark=Kina?

• Älska
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Danmark=Kina?
Ja du vet.
Kinesiska Vestas, en av världens största vindkrafttillverkare. :rofl:

• Gilla
djac
  • Laddar…
Det var ju exakt det jag skrev; staten har inte gjort sitt jobb och byggt ut stamnätet.

Det finns någonting som heter expropriation. Det borde utövas oftare.
Läs denna:
- https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/m...ar-mellan-norr-och-syd/ar-AA16sKyV?li=BBqxCu3

Där framgår att bättre överföring skulle höja de svenska elpriserna till Europa-nivå även i norr, inte sänka priserna i söder. Detta är något jag hävdat hela tiden...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Läs denna:
- [länk]

Där framgår att bättre överföring skulle höja de svenska elpriserna till Europa-nivå även i norr, inte sänka priserna i söder. Detta är något jag hävdat hela tiden...
Det är våra politikers förbannade jobb att skydda Sverige på precis alla sätt. Även mot en sådan utveckling. Som det är nu skyddar de inte någonting. Det är de som skall styra landet, inte Bryssel. Jag har inte åtagit mig det jobbet, men det har de gjort. Det är möjligt att du har rätt i att det är ett tänkbart utfall, men det skall ju självklart regeringen och riksdagen skyddas oss från.

Det är inte ett ”tänkbart utfall”. Det är den logiska konsekvensen av det du kräver.

Du påstår dig vara insatt. Men du ger verkligen inte i tryck av att vara det. Vilken tur att du inte åtagit dig jobbet.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte ett ”tänkbart utfall”. Det är den logiska konsekvensen av det du kräver.

Du påstår dig vara insatt. Men du ger verkligen inte i tryck av att vara det. Vilken tur att du inte åtagit dig jobbet.
Det är det lagar och förordningar är till för. Ni resonerar som att vi inte har någon makt över oss själva alls. Då är ju frågan varför inte allting kostar exakt lika mycket över allt i hela EU. Så är det naturligtvis inte eftersom vi har ett självbestämmande.

Lägg ner dina löjliga försök att trycka ner. Du är bara patetisk. Du vet noll och inget om mig.

Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Läs denna:
- [länk]

Japp så är det.
Det är väl det som heter systempriset, som skulle bli överallt, i alla elhandelsområden, ifall överföringskapaciteten var "oändlig" överallt.

pacman42 pacman42 skrev:
Läs denna:
- [länk]

Ännu en anledning att skaffa solceller ;)

• Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Om det är detta som du ser som problemet med vindkraften så kan du väl propagera för att "vi" ska köpa mer av danska Vestas istället.

Bygger vi en kärnreaktor i Sverige så lär den inte bli svensk i alla fall.
Kineserna, Sydkorea, Indien och Ryssland är länderna som satsar och dessutom verkar kunna köra projekten utan att de havererar i tid och kostnad.
Vilket av dessa länder väljer du, som du vill ska äga framtidens Svenska kärnkraft?

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.