194 488 läst ·
2 963 svar
194k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Utan exportkravet och med lite råg i ryggen så hade vi inte varit ett segregerat land, vi hade haft kvar Barsebäck, och vi hade kunnat exportera ganska mycket mer än vad vi kan idag. Danskarna vann inte ett jota på gråtandet.D Daniel 109 skrev:
Vidare så måste vi inte följa allt vad EU bråkar om. Det är bara att titta på Grekland, Portugal, Polen, osv. De bryter dagligen mot EU-direktiv men drabbas inte av någonting alls.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Nej? Om du säljer dina grödor för 100:- och jag timmen senare säljer mina för 200:- så åker inte din kund på att betala mellanskillnaden i efterhand. Så nej.pacman42 skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
All vattenkraft lär påverka fisken i vattnet, de stora kraftverksdammarna påverkar förmodligen övrigt djur och fågelliv väsentligt.Cancerman_777 skrev:
Jag hävdar att vi ska ha kvar vattenkraften men du vill tydligen ta bort den?
Om bende #1 säljer sina grödor och sedan bonde #2 säljer sina grödor så får de lika mycket betalt om det sker under samma timme. Det är inte kostnaden de hade för att producera grödorna som ligger bakom priset. Om bönderna sedan några dagar senare säljer ytterligare grödor så får de kanske ett annat pris om förutsättningarna förändrats, exempelvis om det blivit ett krig.Cancerman_777 skrev:
Grödor är lätta och billiga att lagra, elektricitet är svårare och dyrare (relativt sett) att lagra. Samma sak med transporterna över längre sträckor. Därmed så får du också större variationer i priset.
Är det brist på konstgödsel så stiger priset på grödorna. Stänger Putin gaskranen så ökar priset på el.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Ehh...nej. Du och jag kan få helt olika priser under samma timme.pacman42 skrev:
Om bende #1 säljer sina grödor och sedan bonde #2 säljer sina grödor så får de lika mycket betalt om det sker under samma timme. Det är inte kostnaden de hade för att producera grödorna som ligger bakom priset. Om bönderna sedan några dagar senare säljer ytterligare grödor så får de kanske ett annat pris om förutsättningarna förändrats, exempelvis om det blivit ett krig.
Grödor är lätta och billiga att lagra, elektricitet är svårare och dyrare (relativt sett) att lagra. Samma sak med transporterna över längre sträckor. Därmed så får du också större variationer i priset.
Är det brist på konstgödsel så stiger priset på grödorna. Stänger Putin gaskranen så ökar priset på el.
Dribbla nu inte med lagring och annat för att försöka tvinga fram att ditt resonemang skall hålla, för det gör det inte på en öppen och fri marknad. Där handlar det om tillgång och efterfrågan, förhandlingskompetens, relationer mellan leverantör och kund, leverantörers behov av att få sålt sin produkt, inköpskvantiteter, osv. Så nej igen.
Nej, på en välfungerande marknad påverkar inte relationer och förhandlingskompetens m.m. Samma vara har samma pris.Cancerman_777 skrev:
Ehh...nej. Du och jag kan få helt olika priser under samma timme.
Dribbla nu inte med lagring och annat för att försöka tvinga fram att ditt resonemang skall hålla, för det gör det inte på en öppen och fri marknad. Där handlar det om tillgång och efterfrågan, förhandlingskompetens, relationer mellan leverantör och kund, leverantörers behov av att få sålt sin produkt, inköpskvantiteter, osv. Så nej igen.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Man kan få olika priser beroende på hur man förhandlar från bonden också.Cancerman_777 skrev:
Ehh...nej. Du och jag kan få helt olika priser under samma timme.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Alltså...var får ni alla dessa villfarelser från???
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg