D
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nej, de är inte välkomna. Ett par kk-verk är det däremot. Färre dödsfall per kWh, inga fåglar som dör, osv.
Hoppas du inte flyttar dig snabbare än cykel, för att inte riskera fåglarna..

D djac skrev:
Hoppas du inte flyttar dig snabbare än cykel, för att inte riskera fåglarna..
Jag hoppas du har en bra motivering varför vi skall ha vindkraft öht. Det är meningslöst när kk är så enormt överlägset i allt. Motivera gärna varför du är så het på vindmöllor.

D
Jag hoppas du har en bra motivering varför vi skall ha vindkraft öht. Det är meningslöst när kk är så enormt överlägset i allt. Motivera gärna varför du är så het på vindmöllor.
Jag är inte enfaldig, en kombination är alltid bättre.

Mikael_L
Inga problem; när vattenkraftverk byggdes var det statligt producerad el som gällde ([länk]). Det var inte privatägda bolag. Alltså har skattepengar använts för att bygga vattenkraftverken. Skattepengar som även vi i söder bidragit med. Så varför skall vi inte ha lika stor rätt att skörda frukterna av dem?
Nejnejnej.
All elkraftproduktion började i privat regi, i något fall kommunal (men det hette kanske inte kommun då)
Och vattenkraften har aldrig varit en ren statlig verksamhet, inte ens de större vattenkraftverken.
T.ex. krångede var ett privat, och stort verk
https://sv.wikipedia.org/wiki/Krångede_kraftverk
Och från detta kraftverk byggdes den första riktigt långa överföringen och med den då högsta spänningen 220kV också i privat regi.
Flera av kärnkraftverken har också byggts i privat regi.

Jag börjar tröttna på dig, att du håller på och fäktar så vilt, men har fel i nästan varenda inlägg.

• Gilla
ErikAdolfsson och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag är inte enfaldig, en kombination är alltid bättre.
Det är ingen motivering. Det är ditt tyckande. Kanske din känsla. Jag hoppas innerligt att du har mer än det att komma med.
Jag för min del vill ha det bästa som finns. Varför skulle jag "komplettera" med någonting som är sämre? För att stödja kinesiska profitörer (som det handlar om vad gäller vindkraft)?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nejnejnej.
All elkraftproduktion började i privat regi, i något fall kommunal (men det hette kanske inte kommun då)
Och vattenkraften har aldrig varit en ren statlig verksamhet, inte ens de större vattenkraftverken.
T.ex. krångede var ett privat, och stort verk
[länk]
Och från detta kraftverk byggdes den första riktigt långa överföringen och med den då högsta spänningen 220kV också i privat regi.
Flera av kärnkraftverken har också byggts i privat regi.

Jag börjar tröttna på dig, att du håller på och fäktar så vilt, men har fel i nästan varenda inlägg.
"Flera stora vattenkraftverk byggdes i statens regi. Kungliga Vattenfallsstyrelsen, sedermera Vattenfall, bildades 1909 ur Trollhätte kanal- och vattenverk i samband med bygget av Olideverket i Trollhättan.". Läs länken jag postade istället för att snacka skit.

Jag är trött på alla er faktaresistenta.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jotack, jag förstår, men låt oss istället börja i andra änden.

Sydkrafts nät var ett regionalt de facto-monopol uppbyggt av ett antal sydsvenska kommuner som gick ihop i ett gemensamt nät. Detta bolag byggde OKG:s och Barsebäcks kärnkraftverk för att förse sina kunder med ström. De hade redan på 30-talet försökt bygga egna ledningar från vattenkraftverk i norr till sitt nät, men då klev staten in och stoppade och gav Vattenfall ett de jure-monopol; det som sen blev Svenska kraftnät. Sedermera byggde Sydkraft alltså kärnkraft i icke-statlig (det är väl lite väl att kalla det privat) regi.

Att staten sedan underlevererat i att bygga ut det nät som behövts så grovt att inte ens de kraftverk som byggts med medel från det som idag är SE4 skulle kunna höra till detsamma är och förblir ett jävla skämt.

Att jag som elkund i SE3 gynnas av det ändrar inte min åsikt i den frågan.
Det har ju inte med saken att göra. Och det vet du uppenbarligen.

Mikael_L
Så varför har inte staten/svenska kraftnät gjort sitt jobb och byggt bort dessa flaskhalsar?
Det kan du väl svara lika bra på som oss!
Men lämpligen frågar du staten/SVK istället
Om vi nu skall vara territoriella så kan man också undra varför det endast är Sverige i hela EU som har elprisområden,
Nej, Danmark har två, Norge har flera områden (men är dock bara ett schengen-land, men är lika insyltade som alla andra i elnäten och elsamarbetet).
I Tyskland går debatten högt men arbetet trögt, de behöver egentligen dela upp sig i elområden, men problemet är att de har flera ägare av sitt "stamnät" som ska komma överens.
även Tyskland har elbrist i norr
Nej, norra Tyskland har elöverskott, särskilt nordvästra, pga all havsbaserad vindkraft.
Eller varför våra (söderinvånares) skattepengar har gått till att betala vattenkraften i norr?
Förklara! Visa!
Varför skall våra lantbrukare inte sätta högre pris på råvaror som skall "exporteras" till Norrland
Man får väl hoppas att den fria konkurrensen fixar detta på bästa sätt
på samma sätt som vi i söder inte får lov att bygga den kraftproduktion vi vill ha
Det är ju ni i söder som själva stoppar byggena av ny kraftproduktion!
Sedär.
1 fråga
4 felaktiga påståenden
1 påstående som jag inte tror på, du får nog visa hur det gick till.

• Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
"Flera stora vattenkraftverk byggdes i statens regi. Kungliga Vattenfallsstyrelsen, sedermera Vattenfall, bildades 1909 ur Trollhätte kanal- och vattenverk i samband med bygget av Olideverket i Trollhättan.". Läs länken jag postade istället för att snacka skit.

Jag är trött på alla er faktaresistenta.
Läs min länk

Och även denna, under "hemliga planer"
https://historia.vattenfall.se/stories/hela-sverige-blir-elektriskt/ett-stamnat-blir-till

Mikael_L
Starta en crowfunding du.
Om någon månad har lagen ändrats så det är fritt att bygga nära dig.
Det är bara att sätta igång själv, om ingen annan gör det.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kan du väl svara lika bra på som oss!
Men lämpligen frågar du staten/SVK istället

Nej, Danmark har två, Norge har flera områden (men är dock bara ett schengen-land, men är lika insyltade som alla andra i elnäten och elsamarbetet).
I Tyskland går debatten högt men arbetet trögt, de behöver egentligen dela upp sig i elområden, men problemet är att de har flera ägare av sitt "stamnät" som ska komma överens.

Nej, norra Tyskland har elöverskott, särskilt nordvästra, pga all havsbaserad vindkraft.

Förklara! Visa!

Man får väl hoppas att den fria konkurrensen fixar detta på bästa sätt

Det är ju ni i söder som själva stoppar byggena av ny kraftproduktion!
Sedär.
1 fråga
4 felaktiga påståenden
1 påstående som jag inte tror på, du får nog visa hur det gick till.
Det går trögt i Tyskland för att de inte är villiga att göra det. Svenska politiker är krakar som gått med på det.

Jag har förklarat. Läs igen.

Det kommer inte att hända så länge EU har fingrarna i syltburken, eller vi har politiker utan omtanke för det egna landet.

Vindkraft är inte ett alternativ. Vad är det som är så svårt att förstå med det? Du bor här tydligen inte, så vad fan har du med saken att göra? Vi vill ha kk, och fran tills dess så har vi precis all rätt att få del av samma billiga elkraft som SE1 OCH SE2. Punkt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Läs min länk

Och även denna, under "hemliga planer"
[länk]
Jag har läst vad jag behöver rörande vattenkraft. Vi i söder skall ha samma tillgång som ni i norr. Vi har varit med och finansierat byggena. Så enkelt är det med det.

Mikael_L
Vi kan fortsätta imorgon när du nyktrat till.

• Älska
  • Gilla
Myckling och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Starta en crowfunding du.
Om någon månad har lagen ändrats så det är fritt att bygga nära dig.
Det är bara att sätta igång själv, om ingen annan gör det.
Varför skulle jag? Jag jobbar inte med elproduktion. Jag är inte affärsman. Jag har inte hävdat något av det. Däremot har du kommit med århundradet sämsta motivering och comeback; "Starta en crowdfunding du." LOL! Patetiskt. Det var känsla och tyckande bakom alltså. Inte kunskap och förnuft. Wow...

Det får ni. Det är exakt samma pris i hela Sverige så långt fram priset är satt.

Tyvärr är det en väldigt massa överklaganden så fort man vill gör något åt stamnätet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.