194 468 läst ·
2 963 svar
194k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Vattenkraften är beroende av mängden vatten, som är en funktion av vädret. Fukushima påverkades ju också av något ännu mera slumpmässigt, en geologisk händelse... Det går inte att bygga bort alla eventuella händelser, så enkelt är det.P paralun skrev:
T Titagurgi skrev:
Ja, billig el och billiga lån under en lång tid. Ingen som behövt tänka.T Titagurgi skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Enligt en rapport från SBAB hade inte Sverige så billig el som vi "trodde", de jämförde totalkostnaden (ink alla skatter, cer, nät fast, nät rörligt osv) med andra EU länder och kom fram till att själva elpriset var lågt men inte totalen. Gäller alltså fram till för något år sedan.Kristian Ask skrev:
Tyskland har nått speciellt nu i december, "gratis energi" men jag förstod inte detaljerna när jag snackade med en tysk kille på ett elintensivt företag norra Tyskland häromdagen.
Jo, elnätet är ju inte helt billigt. Skatten är inte heller den lägsta man kan hitta.
Går ej att försvara bort att människor i Sverige har lånat på huset för att köpa bilar å resor å när räntan höjs så gnäller dessa om allt.G OMathson skrev:Enligt en rapport från SBAB hade inte Sverige så billig el som vi "trodde", de jämförde totalkostnaden (ink alla skatter, cer, nät fast, nät rörligt osv) med andra EU länder och kom fram till att själva elpriset var lågt men inte totalen. Gäller alltså fram till för något år sedan.
Tyskland har nått speciellt nu i december, "gratis energi" men jag förstod inte detaljerna när jag snackade med en tysk kille på ett elintensivt företag norra Tyskland häromdagen.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jo vinden är väl det mest nyckfulla att förlita sig på! Sen eftersom vi då redan har ett väderberoende med regn och vattenkraft så är min enkla slutsats att då bygger man fler kärnkraftverk. Ganska enkel logik men det kanske behövs ett antal elbortkopplingar pga elbrist innan man inser den enkla logiken??Dan_Johansson skrev:
För att inte glömma kausualiteten mellan värmebehov och utetemperatur
Hur man än vänder och vrider på det är det svårt att komma runt att väder och klimat påverkar och kommer påverka effekt-och energibalansen.
Redigerat:
Det första felet är att fatta beslut på bristande kunskap. Det är inte alls säkert att vi behöver fler kärnkraftverk. Det kommer vara elbrist många gånger utan att det för den delen skulle vara ett större problem. Det går inte att ha produktion för alla eventualiteter stående i standby.P paralun skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Alla gnäller väl inte i media om räntan?T Titagurgi skrev:
Politikerna kanske också lånade på sina bostäder men tror även du förstår att jag menade att det va politikerna som skapade reglerna och förutsättningarna för tex bostadsmarknaden och aktivt skapade en bubbla. Hur har du det med bostad? Aldrig lånat? Ärvt? Fått? Hyr?
Så därför anser du att staten ska hälla pengar över alla, även de som i princip alltså får gratis el.T Titagurgi skrev:
Bidrags Sverige når nya höjder.
Bara för att man har fast pris betyder inte det att man har billig el.
Fastprisavtalen under hösten har varit ganska rejält dyra, så varför ska dessa exkluderas bara för att de har avtalat om fast pris?
Fastprisavtalen under hösten har varit ganska rejält dyra, så varför ska dessa exkluderas bara för att de har avtalat om fast pris?
Ja, det är inte "bara". Det finns en uppsjö scenarier som kan tänkas. Det är inte långt för mig att tänka att det är orsaken till att man gjort det så generellt som det presenterats.