194 468 läst ·
2 963 svar
194k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Nej nej, låt oss nu lägga ner all kärnkraft pga det är oetiskt att utvinna uran i Sverige. Låt oss nu köpa vindkraft från den fria och demokratiska republiken Kina. Det blir bra!J JockeHX skrev:Billig energi är anledningen till att vi har det samhälle vi har idag, så långt är jag med. Men jag delar inte slutsatsen att det inte var smart.
Tack vare billig energi har vi kunnat dumpa oljeeldning i villor, vi har kunnat elektrifiera industrier. Vi har fått en helt annat sätt att leva. Vi kan gå över till elbilar istället för att köra diesel och bensin. Transportsektorn står inför en revolution. Vi kan gå över till fossilfritt stål etc.
Och tittar man på electricitymaps.com så gör vi av med under 20g CO2/kWh för att åstadkomma detta i Sverige.
Samtidigt som Tyskland ligger och tuffar på mellan 500-700g CO2/kWh.
El är framtiden, men utan tillgång till billig el som är fossilfri så kommer klimatet lida. Man kan argumentera för att vi bör dra ner på all konsumtion istället, men vad som händer då är att populistiska partier dyker upp som svampar i marken för människor har svårt att gå tillbaka till sämre villkor.
Och det är totalt onödigt eftersom vi faktiskt har möjligheten att skapa billig fossilfri el.
Ja, det blir nog dyrt men det är inte oväntat och har man inte sparat och förberett sig står man med Svarte Petter. Däremot tror jag ingen kommer stå utan el några längre stunder.P paralun skrev:
Människan är en egoistisk varelse. Vänta tills vintern är över och alla fått sin elkompensation. Då är det gamla glömt till nästa vinter då alla hoppas att staten löst det.
Tittar man i tråden är det flera (inkl. mig själv) som gått ner ca 50-75% men antar vi är något extrema. Intressant att se vad kollektivet lyckas nu när temperaturen ligger runt nollan.L lat skrev:
Typiska energitjuvar brukar vara ventilationssystem. Dels onödigt mycket ventilation, dels för & eftervärmare som går in i onödan.Viktor.J skrev:
Jo ingen mening att "tjöta" mer om detta. Vi får se vad Kung Bore kan ställa till med?! (sen är det alldeles rysligt att vi är i en situation där vädret styr vår energi).Kristian Ask skrev:
Ja, det blir nog dyrt men det är inte oväntat och har man inte sparat och förberett sig står man med Svarte Petter. Däremot tror jag ingen kommer stå utan el några längre stunder.
Människan är en egoistisk varelse. Vänta tills vintern är över och alla fått sin elkompensation. Då är det gamla glömt till nästa vinter då alla hoppas att staten löst det.
Bidraget bör:M Myckling skrev:
- Inkomstprövas
- Inte gälla de med fast avtal
- Styras mot faktisk kostnadsökning
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Stämmer det? Vad jag läst tjänar inte vindkraftsföretagen några pengar. Några kommuner äger egen vindkraft och får hela tiden skjuta dit nytt kapital.Kristian Ask skrev:
De var de dummaste jag läst.L lat skrev:
De med rörligt har tagit en risk,precis som.med rörlig ränta.
Ja, det är ett dummare förslag. Helt klart.
De är nog inte huggna i sten något av dem men det är priset till slutkund som avgör om det är lönsamt. När priset legat under 50 öre/kWh lär det inte gå runt utan bidrag från stat eller kommun. Om kärnkraft är dyrare och vi vill ha billig el igen får staten skjuta till ännu mer pengar.G OMathson skrev: