194 468 läst ·
2 963 svar
194k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
njau, nu är jag ganska säker på att det var den nya regeringen som beslutade att F-kassan skulle göra utbetalningarna. Men elen är ju sjuk så det passar då men en sjukelpenning från F-kassan!Jonatan79 skrev:
(sen är det ju bara ett dåligt plåster, problemen är ju fortfarande olösta som gör att man måste ha ett nytt bidrag)
Jag skrev inte att S beslutade om vem som skulle sköta utbetalningarna, vad har det för betydelse egentligen?P paralun skrev:njau, nu är jag ganska säker på att det var den nya regeringen som beslutade att F-kassan skulle göra utbetalningarna. Men elen är ju sjuk så det passar då men en sjukelpenning från F-kassan!
(sen är det ju bara ett dåligt plåster, problemen är ju fortfarande olösta som gör att man måste ha ett nytt bidrag)
Paralun: Försäkringskassan är den myndighet som har rutiner för att betala ut pengar till befolkningen. Det låter för mig som ett rimligt val att lägga det på dem.
Att kalla det sjukelpenning blir bara fånigt. Har du inget vettigare att skriva?
Att kalla det sjukelpenning blir bara fånigt. Har du inget vettigare att skriva?
D Daniel 109 skrev:
Hur med en sänkning av energiskatten och momsen på elen?
Kan väl skötas av skatteverket.
Bättre än att först betala in pengar i skatt och sedan få tillbaka en bråkdel i bidrag?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Eftersom att regeringen inte vill stimulera elkonsumtion så sänkte man inte skatten utan hittade på ett stöd baserat på förra årets konsumtion och arbitragepengarna från områdesgränserna.
Man kan absolut argumentera mot energiskatterna, men det är en annan fråga.
Man kan absolut argumentera mot energiskatterna, men det är en annan fråga.
Det är inte ett dugg fånigt eftersom det är en sjuk elmarknad och det betalas då ut en sjukelpenning.D Daniel 109 skrev:
Tyvärr behövs då sannolikt den här sjukelpenningen i åratal efter att de röd-gröna raserat energisystemet.
Det klokaste beslutet och det enda som kan förbättra balansen i elmarknaden inom inte alltför avlägsen framtid är att omedelbart börja jobba med en återstart av R1 och R2. Lägg pengarna där. Rädda vad som räddas kan efter Miljöpartiets härjningar.
Tyvärr hann man för långt i nedstängningen och jag tror på Vattenfalls förklaring.E ebonita skrev:
Jag ser hellre den här utvecklingen och ett kombo med SMR reaktorer och havsbaserad vindkraft så kan vi behålla välfärd och ett rikt land i framtiden inklusive en konkurrenskraftig industri i världstopp.
Men det blir några "sura år" framåt...
https://www.svt.se/nyheter/sverige-kan-fa-25-nya-sma-karnkraftverk
Med miljöaktivisten Anna Borg som VD så tror jag inte ett dugg på Vattenfall. Hon skulle bytas ut omedelbart.P paralun skrev:Tyvärr hann man för långt i nedstängningen och jag tror på Vattenfalls förklaring.
Jag ser hellre den här utvecklingen och ett kombo med SMR reaktorer och havsbaserad vindkraft så kan vi behålla välfärd och ett rikt land i framtiden inklusive en konkurrenskraftig industri i världstopp.
Men det blir några "sura år" framåt...
[länk]
Och heller inte på hennes medarbetare, dom vågar inte riskera karriären i det sällskapet. Men givetvis blir det dyrt att återstarta R1och R2, men med skyhöga elpriser så kan kostnaden säkert räknas hem. Och för övrigt, vad är alternativet?
Det kommer nog att hända något efter nyår... Minister Busch har ju tvingat alla att jobba mellandagarna i sitt kansli (enligt någon av kvällsblaskorna) och hon har nog en plan, men eftersom hon verkar lika inkompetent som sin föregångare Farmanbar så kan det nog bli ett riktigt spektakel. Men hon är helt klart ute efter Vattenfall...E ebonita skrev:Med miljöaktivisten Anna Borg som VD så tror jag inte ett dugg på Vattenfall. Och heller inte på hennes medarbetare, dom vågar inte riskera karriären i det sällskapet. Men givetvis blir det dyrt att återstarta R1och R2, men med skyhöga elpriser så kan kostnaden säkert räknas hem. Och för övrigt, vad är alternativet?
Sen har vi inga alternativ, Tyskland sparade sina stora kolkraftverk plus att de sannolikt även kan återstarta kärnreaktorer, vi har ingenting i reserv egentligen.
Jämfört med Tyskland har Sverige en rejäl överproduktion jämfört med konsumtion. Det måste väl vara klart bättre än kraftverk som kanske kan återstartas.
Det är väl helt uppenbart att vi INTE har när det är kallt och blåser dåligt.D Daniel 109 skrev:
Många har nog suttit och svurit över elfakturan i dagarna och förbannat det som hänt.
Likadant alla vintermånader några år framåt.
P paralun skrev:Det kommer nog att hända något efter nyår... Minister Busch har ju tvingat alla att jobba mellandagarna i sitt kansli (enligt någon av kvällsblaskorna) och hon har nog en plan, men eftersom hon verkar lika inkompetent som sin föregångare Farmanbar så kan det nog bli ett riktigt spektakel. Men hon är helt klart ute efter Vattenfall...
Sen har vi inga alternativ, Tyskland sparade sina stora kolkraftverk plus att de sannolikt även kan återstarta kärnreaktorer, vi har ingenting i reserv egentligen.
E ebonita skrev:Med miljöaktivisten Anna Borg som VD så tror jag inte ett dugg på Vattenfall. Hon skulle bytas ut omedelbart.
Och heller inte på hennes medarbetare, dom vågar inte riskera karriären i det sällskapet. Men givetvis blir det dyrt att återstarta R1och R2, men med skyhöga elpriser så kan kostnaden säkert räknas hem. Och för övrigt, vad är alternativet?
P paralun skrev:
Det är planerbar baskraft vi behöver för att lösa problemen, inte random /då och då/ vindkraft.
Ringhalsrektorerna kommer att kosta att få igång, men det finns inget bättre alternativ i det läge som Miljöpartiet och sossarna har satt oss. Och dom kan nog vara på banan på ett par år.