Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jaså? Får Polen, Grekland, Portugal, osv miljardböter? De bryter mot ekonomiska, konstitutionella och andra åtaganden dagligen. Deras bidrag (då de är bland de största mottagarna) forsar in ändå. Om EU gett oss böter skulle en politiker svarat med "Jaha! Ni vill inte ha in våra avgifter? Ok! Då så.".
Problemet är nog mer att vi har på tok för många inkompetenta politiker i alla valörer.
Sen verkar man ha "noll-koll" på vad vi skriver på för avtal i maktens boning EU-Bryssel.

• Gilla
ebonita och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Problemet är nog mer att vi har på tok för många inkompetenta politiker i alla valörer.
Sen verkar man ha "noll-koll" på vad vi skriver på för avtal i maktens boning EU-Bryssel.
Ja, men det är ju det jag säger? Svenska politiker (den enorma majoriteten av dem) är inkompetenta. Oavsett ideologisk grund eller politisk nivå. Men elområdesuppdelningen är definitivt svenska politikers "förtjänst".

D Daniel 109 skrev:
Du är både otrevlig och okunnig.
Om du motsäger vad jag skrivit här om elområden, EU och politiker, så är det definitivt du som är okunnig. Kanske en politiker rentav? En kådis kanske? Gjorde det ont att få sanningen i pränt?
Jag är supertrevlig tills någon vill eller försöker trolla med sanningen.

Ja, men det är ju det jag säger? Svenska politiker (den enorma majoriteten av dem) är inkompetenta. Oavsett ideologisk grund eller politisk nivå. Men elområdesuppdelningen är definitivt svenska politikers "förtjänst".
Ok, jag håller med dig om att grundorsaken är ju att vi skrev på elhandelsavtalet med EU och tänkte inte på att vi gav då andra länder rätten att ta del av vår elproduktion. Men när allt går bra så finns det ju roligare saker för politiker att sysselsätta sig med än elhandel men blir det dåliga tider så syns då allting.

P paralun skrev:
Ok, jag håller med dig om att grundorsaken är ju att vi skrev på elhandelsavtalet med EU och tänkte inte på att vi gav då andra länder rätten att ta del av vår elproduktion. Men när allt går bra så finns det ju roligare saker för politiker att sysselsätta sig med än elhandel men blir det dåliga tider så syns då allting.
Borde vi inte ha högre kompetenskrav på de som skall bestämma över vårt land och framtid? Du skall ha licens för att sätta betyg i åk 7, men du får skriva under avtal som kostar landet miljarder per år i generationer framåt utan att ens ha gått klart grundskolan. Du kan tom vara en dömd brottsling... Någonting är extremt skevt.

Borde vi inte ha högre kompetenskrav på de som skall bestämma över vårt land och framtid? Du skall ha licens för att sätta betyg i åk 7, men du får skriva under avtal som kostar landet miljarder per år i generationer framåt utan att ens ha gått klart grundskolan. Du kan tom vara en dömd brottsling... Någonting är extremt skevt.
Jo och här är ett konkret exempel som kommer att göra att många mindre företag i södra Sverige går i konkurs.
Sen är ju inte Donna Busch unik bland våra politiker utan det är uselt hur dålig koll de har (från vänster till höger). Bagare i södra Sverige lär förbanna det här!
Regeringens förslag om elstöd till företag måste göras om eftersom det bryter mot EU:s regler.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/0Q9QkE/busch-kd-om-elstodet-till-foretag

D Daniel 109 skrev:
Du är både otrevlig och okunnig.
Du får gärna påvisa var jag har fel eller är otrevlig, enligt dig. Annars anmäls din utsaga som personangrepp.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo och här är ett konkret exempel som kommer att göra att många mindre företag i södra Sverige går i konkurs.
Sen är ju inte Donna Busch unik bland våra politiker utan det är uselt hur dålig koll de har (från vänster till höger). Bagare i södra Sverige lär förbanna det här!
Regeringens förslag om elstöd till företag måste göras om eftersom det bryter mot EU:s regler.
[länk]
Japp. Vi får se om vi är tillbaka till u-land som på 1900-1920-talet igen innan detta spektakel är över. Om det ens får ett slut.

Japp. Vi får se om vi är tillbaka till u-land som på 1900-1920-talet igen innan detta spektakel är över. Om det ens får ett slut.
Jo klart oroad blir man... onödiga konkurser måste undvikas till varje pris.
Så här ger jag dig helt rätt, "Skit i EU" !

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo klart oroad blir man... onödiga konkurser måste undvikas till varje pris.
Så här ger jag dig helt rätt, "Skit i EU" !
Ja, vi behöver räta upp skutan både för företagare och för privatpersoner.

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Du får gärna påvisa var jag har fel eller är otrevlig, enligt dig. Annars anmäls din utsaga som personangrepp.
Anmäl du.
Du hela tiden använder okvädningsord om politiker och samma typ uttalanden som fick Ebba dömd om henne. Elområden är inte något som politikerna kunde göra något åt. Det finns flaskhalsar i elnätet.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Anmäl du.
Du hela tiden använder okvädningsord om politiker och samma typ uttalanden som fick Ebba dömd om henne. Elområden är inte något som politikerna kunde göra något åt. Det finns flaskhalsar i elnätet.
Nope. Fel. Okvädningsord? Menar du inkompetent, eller att jag säger att ett parti representeras av en brottsling? I så fall borde samtliga tidningar också betraktas som otrevliga enligt dig.
Vet du ens vad du pratar om? Det är absolut inte att ledningarna inte räcker till. De räckte gott och väl till 2020. Det handlar inte alls om flaskhalsar i nätet. Det handlar om inkompetenta politikers beslut där ideologin står över landets och folkets väl. Läs på, så är du snäll. Du kan ju börja med att lyssna på en professor i tillämpad kärnfysik; Jan Blomgren.

Redigerat:
Problemet löst!

Tecknad satir; forskare firar fusionsreaktion med kända personligheters egenskaper; humor; energi; färgstark; konversation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Cancerman_777
  • Laddar…
Mikael_L
Nåväl
Om nu betyget sätts av 349 personer därav minst 175 st måste vara överens, och alla har bevisat sitt omdöme, kunskap och arbetskapacitet under många år för att få jobbet i tävlan med massor av andra som vill ha jobbet ... ja då tror jag nog att de kan sätta ett väl avvägt betyg, även om inte alla har akademisk utbildning i bagaget.

• Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nåväl
Om nu betyget sätts av 349 personer därav minst 175 st måste vara överens, och alla har bevisat sitt omdöme, kunskap och arbetskapacitet under många år för att få jobbet i tävlan med massor av andra som vill ha jobbet ... ja då tror jag nog att de kan sätta ett väl avvägt betyg, även om inte alla har akademisk utbildning i bagaget.
Bevisligen inte då vi sitter i skiten vad gäller energipriserna. Sedan när är popularitet ett bra mått på kompetens?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.