Magnus E K
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Nja, första fusionsreaktionen på jorden var 1952 (och gav ett sjuhelvetes om än något svårkontrollerat energiöverskott). Och första fissionen var i förhistorisk tid ([länk])
Jo men kombot Musk/Trump är nåt nytt... :devilish:

Mikael_L
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Sedan när är popularitet ett bra mått på kompetens?
Vad menar du ..? Råkade det hamna i fel tråd?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad menar du ..? Råkade det hamna i fel tråd?
Nejdå. Det jag menar är att politiker sällan eller aldrig (?) klättrar baserat på de kriterier du räknade upp, utan snarare hur väl de håller sig med den som har störst inflytande i gruppen/partiet. Det är bara att titta på hur många stolpskott som suttit på extremt eftertraktade poster och som gjort bort sig på gränsen till kriminellt.

Jaha, salladskommunisterna lägger ner 6 fina kärnkraftverk och löser problemen med "elbidrag åt alla".

Asso förlåt frågan men vem bekostar "elbidragen"?

E ebonita skrev:
Jaha, salladskommunisterna lägger ner 6 fina kärnkraftverk och löser problemen med "elbidrag åt alla".

Vi får tillbaka delar av det vi tidigare betalat på elräkningarna.

• Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
E ebonita skrev:

Vi betalar men sen går då pengarna i rundgång och F-kassan sköter såklart "sjukelpenningen".
Sen försvinner säkert en massa i karusellen till bättre behövande inom EU som kunde använts bättre.
https://www.forsakringskassan.se/privatperson/utbetalning-av-elstod

D Daniel 109 skrev:
Kraftverk är inte infrastruktur. Det är en produktionsanläggning.
Infrastruktur innefattar anläggningar och strukturer som säkrar essentiella funktioner i samhället. Framför allt avses system för transport av varor, personer och tjänster samt för energi och information. Till infrastruktur räknas även bebyggelse och fastighetsstruktur.

EU definierar kritisk infrastruktur som: Anläggningar, system eller delar av dessa belägna i medlemsstaterna som är nödvändiga för att upprätthålla centrala samhällsfunktioner, hälsa, säkerhet, trygghet och människors ekonomiska eller sociala välfärd och där driftsstörning eller förstörelse av dessa skulle få betydande konsekvenser i en medlemsstat till följd av att man inte lyckas upprätthålla dessa funktioner.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Infrastruktur

Kraftverk är definitivt kritisk infrastruktur enligt EUs definition.

• Gilla
Cancerman_777 och 1 till
  • Laddar…
Då läser du den texten på något annat sätt än jag. Jag läser in elnät, men inte kraftverk.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Då läser du den texten på något annat sätt än jag. Jag läser in elnät, men inte kraftverk.
Anläggningar, system eller delar av dessa belägna i medlemsstaterna som är nödvändiga för att upprätthålla centrala samhällsfunktioner, hälsa, säkerhet, trygghet och människors ekonomiska eller sociala välfärd och där driftsstörning eller förstörelse av dessa skulle få betydande konsekvenser i en medlemsstat till följd av att man inte lyckas upprätthålla dessa funktioner.

Produktionen av el är inte nödvändig, men ett nät för att distribuera den oproducerade elen är det?

S
E ebonita skrev:

Försäkringskassan! Smaka på det ordet.
Förvånande att just Moderaterna och mini-KD (och lill-L) startar bidragsutdelning via Försäkringskassan. Vem kom på denna ide?

Inte ens Sossar och Vänsterpartister skulle tänkt denna tanke.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Det sa jag inte. Är bondgårdar infrastruktur? Mat är banne mig viktigare än el.

S styren skrev:
Förvånande att just Moderaterna och mini-KD (och lill-L) startar bidragsutdelning via Försäkringskassan. Vem kom på denna ide?

Haha , FK sköter utbetalningarna och utredningen om vilka som skulle få och hurmycket var beställt av Fd regeringen, dvs S och c/o.

• Haha
paralun
  • Laddar…
S styren skrev:

Njau vem vet, jag tycker det är ganska fyndigt mitt i allt elände.;)

Sen som jag förstår det så var F-kassan bästa valet för att snabbt kunna hantera sjukelpenningen bland alla andra utbetalningar.

Har ni helt fått slut på argument? När det inte kommer mer än fåniga påhittade ord för att försöka klistra någon etikett på det.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.