det där lät inte så kul.
nej kollade självklart strömmen och så till propparna innan också. vet faktiskt inte vad som hänt men det funkar ju nu iallafall, ;D

Kanske kan vara dålig kontakt till dina passdelar i propskåpet. du kanske fick bättre kontakt med den nya säkringen. en liten tanke ;)

ditt första problem låter som mitt gamla... pannan går på 2 säkringar och den orkar inte med lixom (i mitt fall hade en löst ut med inte ploppat ;) )

lycka till med elementen

smarti skrev:
det där lät inte så kul.
nej kollade självklart strömmen och så till propparna innan också. vet faktiskt inte vad som hänt men det funkar ju nu iallafall, ;D

Om två proppar är hela och en är trasig så lär du i alla fall ha kanske 170-180 volt till jord efter den trasiga proppen, som allltså kommer tillbaka från de två hela faserna. Är två proppar trasiga och en hel så har du 230V efter varje propp, och ingen effekt alls i patronen.

Det är lite obehagligt med oxid i proppbottnarna. Jag är glad att elektrikern som installerade elpatronen här en gång i tiden valde att ta med en separat "huvudbrytare" bara just för elpatronen, så man slipper skruva proppar med 8-16A ström medan man skruvar...

jag har då alltid monterat en brytare före elpatroner. sätter även en allpolig brytare före fläktar och cirkpumpar. allpolig =bryter nollan åxå. då kan den som är lite händig och insatt men inte elektriker själv koppla lös pump/fläkt utan att elektrikern behöver komma dit annat än för att koppla in den nya och kolla att den är sjyst.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.