håller på att försöka få igång vår elpatron på 6kw, den går till 3st 10amp nu är detta rätt?
ska värma upp huset och varmvatten :-/

vad händer om man kopplar in 16amp istället?

10A räcker med god marginal till din elpatron på 6kW. Med 3*10A kan du dra ut 10*230*3=6900W. Med 3*16 kan du dra ut 16*230*3=11040W. Vill du säkra upp så får du också öka kabelns tvärsnittsarea.

En liten korrigering, effektformeln är som följer:
P=Uh*Il*Cos(fi)*rot(3)
Uh=400V
Il=10
Cos(fi)=1 (resestiv last)
Rot(3)=1,73205
=> P=400*10*1*1,73205=6928,2W

Det är väl inga fel på den effektformel som SkaneErik använde, skillnaden var bara att Sir_Sam använde huvudspänningen och SkaneErik använde fasspänningen.
;)

eehhh, tack för tipsen men jag fattar faktiskt inte riktigt ändå, gick en halv eletrikerutbildning för ett par år sedan men det var inget för mig så jag startade mitt måleri&trähantverksföretag istället..... :-/
elpatronen verkar fungera nu iallafall men vi får bara upp värmen på vattnet till 20grader, tänkte om det kan ha något med propparna att göra?
alla tips och råd är välkomna :)

Nej det har inget med säkringarna att göra. möjligen at du värmer upp för mycket vatten i förhållande vad elpatronen orkar med att värma.

smarti skrev:
eehhh, tack för tipsen men jag fattar faktiskt inte riktigt ändå, gick en halv eletrikerutbildning för ett par år sedan men det var inget för mig så jag startade mitt måleri&trähantverksföretag istället..... :-/
elpatronen verkar fungera nu iallafall men vi får bara upp värmen på vattnet till 20grader, tänkte om det kan ha något med propparna att göra?
alla tips och råd är välkomna :)
Det kan var elpatronen som är felkopplad alt defekt, eller så är termostaten felställd.

någon som kan förklara i enkla termer hur man kan kolla om den är defekt eller fel kopplad?
hur ställer man om termostaten då?
men dom har ju haft den i huset innan visst ett par år sedan men iallafall, jag hoppas dom haft mer än 20gr på vattnet! :-/

Har den "körts" någon gång utan vatten i systemet?

Om så är fallet har felet där. Dvs patronen är bränd, bara att byta.

nej det tror jag inte den har gjort, propparna var borttagna från proppskåpet undertiden pannan stod still och vi fyllde systemet innan vi satte igång patronen,....
har ioch för sig mer problem elementen har sprungit läck.. :-/. har panik med patronen det börjar bli alldeles för kallt att bo med bara värme fläkt och utan varmvatten!
några andra tips??

Hej,

Du skriver att vattnet bara blir 20 grader, pratar vi om vatten ut till radiatorerna nu eller varmvatten till kranen? På din beskrivning låter det som att du har en elpanna som skall driva både värmen och varmvatten tillförseln.

Då är alltså frågan om det är elpatronen som är trasig eller om det kan var något reglersystem i pannan som är trasigt eller felinställt.

Du skriver att radiatorerna läcker, kan det vara en frysskada? Även om man tömt systemet så blir det lätt vatten kvar någonstans som kan frysa, likadant i pannan.

mät upp patronen, bryt spänningen, sitter väl kanske en arbetsbrytare, men skruva ur o ta bort säkringarna. mät att det är spänningslöst. ohmmät sedan mellan fas 1o2,2o3, 1o3, ska ha samma ohmvärde.6000W ger 2000w per fas.(2 faser i serie ger 4000W).
P=U*I ger I=P/U, dvs 2000Watt/230Volt=8,7Ampere.
U=R*I ger R=U/I,dvs R=230Volt/8,7Ampere=26,4Ohm per fas.för 2 faser i serie blir det 26,4+26,4=52,8 Ohm
kopplar du lös alla trådar i patronen och mäter mellan två anslutningar och får ett ohmvärde så bör det ligga kring (R=U/I dvs 230/8,7=26,4 Ohm, ska vara ungefär samma på alla tre faserna=elementen i patronen. mät åxå mellan anslutningarna, en i taget och till gods(jord), då ska det inte vara kontakt. är det kontakt så är de kortis i patronen.

kollade patronen efter din beskrivning:
ohm värdena var lite under men annars verkade allt vara ok
råkade kortsluta två kablar så att proppen gick, och efter jag bytte proppar så började patronen fungera och nu har jag ca 70grader på vattnet.
lite skummt med tanke på att prpparna var helt nya innan också.
så nu finns det varmvatten till kranarna iallafall. återstår bara mitt elementproblem.

TACK för alla tips!

en annan fråga: hur vet man att en patron börjar ta slut? menar den har ju bara en viss livslängd. lägger den bara av eller får man en viss för varning? :o

när jag råkat ut för det så har säkringen/säkringarna till patronen börjat gå med tätare och tätare intervall. en gång så släppte det grejs från patronen som for in i cirkpumpen så den fastnade och en annan gång brände det hål i patronen så vattnet började sippra ut. det kan ju varit så att någon propp gått utan att mittgrejen sprättat ut, ibland sitter den fast fast proppen är trasig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.