Bor i litet hus byggt typ 1930, 1 våningsplan och halvt inredd källare med lågt i tak. Nuvarande uppvärmning 2st nyare luft-luftvärmepumpar som fungerar utmärkt. Är installerat äldre vattenradiatorer på våningsplan med galvade rör ner i källartaket, isolerade med asbest (hela längden, inte bara böjarna) + tagel + papptäckning, som går till en gammal elpatron som ej varit igång på säkert 20 år. Systemet är helt tömt sedan länge.
Rören är väldigt fula i taket i källaren och tar plats. Vi renoverar delar av källaren i långsam takt och jag börjar tröttna på rören samt patronen.
Hur dumt är det att ta bort alla rör och patron?
OM man skulle vilja köra typ luft/vattenpump i framtiden, hur troligt är det att nuvarande rör och radiatorer skulle fungera? Det jag är ute efter är om man ändå skulle behöva byta rör då är det ju klart motiverat att ta bort nu direkt istället.
Bifogar bild på åbäket. Rören sen går till andra rum.
Rören är väldigt fula i taket i källaren och tar plats. Vi renoverar delar av källaren i långsam takt och jag börjar tröttna på rören samt patronen.
Hur dumt är det att ta bort alla rör och patron?
OM man skulle vilja köra typ luft/vattenpump i framtiden, hur troligt är det att nuvarande rör och radiatorer skulle fungera? Det jag är ute efter är om man ändå skulle behöva byta rör då är det ju klart motiverat att ta bort nu direkt istället.
Bifogar bild på åbäket. Rören sen går till andra rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är nog inte asbets på raksträckorna, säkert är det nog glasullsisolering med gasbinda runt och målat, bara i böjarna, där det inte går att böja en glasullsisolering. Är det gammla stålrör på färskvattnet så finns en stor risk att dom rostat invändigt och då är det inte mycket till hål i dom. Vämerören brukar klara sig bra från rost och jag har varit på rör som är 60 år och såg ut som nya invändigt.
Det är på rakorna också, skickat på analys för ett par år sedan.J jonaserik skrev:Är nog inte asbets på raksträckorna, säkert är det nog glasullsisolering med gasbinda runt och målat, bara i böjarna, där det inte går att böja en glasullsisolering. Är det gammla stålrör på färskvattnet så finns en stor risk att dom rostat invändigt och då är det inte mycket till hål i dom. Vämerören brukar klara sig bra från rost och jag har varit på rör som är 60 år och såg ut som nya invändigt.
Vattenrören är bytta till koppar till övervåningen (80-tal och även senare tid). Ska komma röris o byta vvb samt det sista galvade som går igenom en vägg till badrum o tvättstuga eftersom den börjat läcka. Det är lite därför jag börjat fundera. Det är förjävligt dumt läge på röret som ska bytas (inringat) och det är väldigt tight mot värmerören som bara är där och stör. Om jag skulle ta ner dem skulle det underlätta för röris, även om hen säkert löser det ändå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara