41 794 läst ·
216 svar
42k läst
216 svar
Elpatron fungerar ej trots massor av ström .. Felkopplat el är jag helt dum i huvudet :-)
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Det kan jag inte svara på , men jag fattar att någon av säkringarna el plattan i bedra skåpet är trasigt,,E El-Löken66 skrev:
Men har Inge nya plattor å porlinsgrejer att sätta dit .
Så vågar inte kossa igen för så rasar allt isär
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Fan man framstår som en riktig byfåne med dessa fina stavningar 
Medlem
· Västra Götaland
· 100 inlägg
Skruva ut säkring 4,5 och 6. Sen mäter du från metallen i ”botten där säkringstoppen skulle gått in” du ska då ha 400v mellan alla tre ”bottnar” inbördes och 230v från varje ut mot kapslingen på centralen. När du mäter mot kapslingen gör det på en ren skruv eller liknande så du inte har färg mellan som kan isoleraTimmerhus Södra Dalarna skrev:
Hobbysnickare
· 105 inlägg
S skogsliden skrev:Skruva ut säkring 4,5 och 6. Sen mäter du från metallen i ”botten där säkringstoppen skulle gått in” du ska då ha 400v mellan alla tre ”bottnar” inbördes och 230v från varje ut mot kapslingen på centralen. När du mäter mot kapslingen gör det på en ren skruv eller liknande så du inte har färg mellan som kan isolera
Jag kan inte skruva ut dom igen för botten plattorna av porslin är trasiga .
Då slutar den med att jag blir propplös totalt
Får ta hit min Elgubbe så får han byta alla trasiga grejer i detta elskåp från Helvetet
Produkter som diskuteras: "propplös"
Fettlösare Mudin Express 1 liter Norenco
Löser upp fett, olja, hår och slam
303 kr inkl moms
Läs mer
Stavning har ingen knytning till någon byfåne. Det finns många skarpa hjärnor som har stora problem med stavningen så du kan vara lugn, skulle någon döma dig för en felstavning så säger det allt om den som dömer men minimalt om dig.
Medlem
· Västra Götaland
· 100 inlägg
Har du inte 400v mellan faserna eller alla faser in hit ligger felet tidigare i anläggningen än denna mätpunkt. Jobba dig då ut mot kabelskåpet, troligen någon ytterligare central mellan. Har du mycket trefaslaster som är inkopplade kan du behöva skriva ut alla säkringar i centralen för att kunna mäta korrekt.
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Det luktar överkurs deluxeS skogsliden skrev:Har du inte 400v mellan faserna eller alla faser in hit ligger felet tidigare i anläggningen än denna mätpunkt. Jobba dig då ut mot kabelskåpet, troligen någon ytterligare central mellan. Har du mycket trefaslaster som är inkopplade kan du behöva skriva ut alla säkringar i centralen för att kunna mäta korrekt.
Påminner alla att jag är cykelhandlare så mina elkunskaper är inte så där sylvassa ...
Jag tycker ändå jag gjort lite framsteg , fått fram lite mer ström iallfall
3 graders höjning i ackulumatortanken så den driver på en fas iallfall ..
Men jag ska elda upp tankarna nu, och försöka inse att jag går bet med mina kunskaper .
Får plocka hit en elektriker som vet vad fan han sysslar med , tryggast så
Du ska inte bli mer strömlös än vad du är genom att skruva ut 4,5,6.Timmerhus Södra Dalarna skrev:
Porslinet leder inte el så ingen större fara om du är försiktig men du kan annars ta valfri lodrät rad och mäta på.
Porslinet bör såklart också åtgärdas vid tillfälle.
Huvudbrytaren hade ni inte rört sa du?
Ajaj, så det är passdelen (se länk nedan) som är paj? Ja, då är det nog smart att ringa elektrikern. Byta denna kan man göra med passdelsnyckel (vilket inte går nu då passdelen är paj), men det är kanske bättre elgubben fixar det... även om det inte behöver vara så svårt.Timmerhus Södra Dalarna skrev:
https://www.bauhaus.se/passkontakt-10a-13a-rod
Hobbysnickare
· 105 inlägg
T TechChad skrev:Ajaj, så det är passdelen (se länk nedan) som är paj? Ja, då är det nog smart att ringa elektrikern. Byta denna kan man göra med passdelsnyckel, men det är kanske bättre elgubben fixar det... även om det inte behöver vara så svårt.
Exakt dom är i tusen delar allihopa , hade ett helvete att få tillbaka propparna .
Så skruvar jag ut som igen får jag aldrig tillbaka dom
Å då blir jag numer strömlös än jag var från början haha
[länk]
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Ja det är passdelen som du länkade ...
Skruvar jag ur propparna igen så får jag aldrig tillbaka dom.
Å då blir jag mer strömlös än när jag började
Skruvar jag ur propparna igen så får jag aldrig tillbaka dom.
Å då blir jag mer strömlös än när jag började
Hobbysnickare
· 105 inlägg
vet ej vad Elgubben gjort faktiskt ...E El-Löken66 skrev:
Ska fråga han imorgon...
Jag har svårt att ge mig med grejer , men nu måste jag bromsa .
För får jag inte tillbaka propparna så har jag ett jävla problem
Precis, någonstans måste man erkänna sig besegrad.Timmerhus Södra Dalarna skrev:
Någon skrev ring elektriker men de flesta husägare brukar tycka att byta säkringar är något man kan ordna själv.
Blev aldrig klok på om du mätt i ditt trefasuttaget eller mittersta låda?
Är säkringarna svåra att få i kan du testa sprayar lite smörj på gängorna och långsamt skruva i dessa moturs, du känner när de hoppar i jacket och skruvar då in medurs.
Är du osäker kan du bryta spänningen ute vid mätaren, där är en bra brytare.
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Nä jag mätte aldrig i handsken , ska göra det nu för skojs skull.E El-Löken66 skrev:Precis, någonstans måste man erkänna sig besegrad.
Någon skrev ring elektriker men de flesta husägare brukar tycka att byta säkringar är något man kan ordna själv.
Blev aldrig klok på om du mätt i ditt trefasuttaget eller mittersta låda?
Är säkringarna svåra att få i kan du testa sprayar lite smörj på gängorna och långsamt skruva i dessa moturs, du känner när de hoppar i jacket och skruvar då in medurs.
Är du osäker kan du bryta spänningen ute vid mätaren, där är en bra brytare.
Återkommer strax
Du förstår att du nu mera inte bara jobbar för att DU ska hitta felet. Alla som försökt hjälpa dig kommer och känna sig besegrade och övergivna om du inte hittar felet. Så bara för att du är trött kan du ju inte bara ge upp!!