41 794 läst ·
216 svar
42k läst
216 svar
Elpatron fungerar ej trots massor av ström .. Felkopplat el är jag helt dum i huvudet :-)
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Jag såg att den längst ner till vänster var lite svedd , så kanske lika bra ta hit någon som river ner skiten å göra allt den grunden .E El-Löken66 skrev:Ja okej, men trasigt porslin orsakar inte dessa problem. Däremot bör du kunna kika in och se om det ser ut att ha gått varmt där när propp huven är borta.
Du har ju som sagt två huvudbrytare, en nyare och en äldre. Fullt möjligt att felet är i understa lådan också där den äldre sitter.
Men kan du få dit någon imorgon så hittar denne felet på ett par minuter.
Framförallt någon som kan å inte är nervös som mig när det kommer till el
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Det går inte att byta passdel med den nyckeln då porslinet är sprucket och du har heller inget att vinna på det.
Du har ringat in felet, din elkunnige kompis kommer imorgon och tittat, någon sa att du ska ringa dem som installerat värmepumpen, då är ju frågan om dessa är kompetenta att lösa detta orelaterade fel i en gammal anläggning.
Frågan är om installatörer rörde din gamla huvudbrytare, borde inte behövts, i så fall kan en det hänt något i nedersta lådan.
Du har ringat in felet, din elkunnige kompis kommer imorgon och tittat, någon sa att du ska ringa dem som installerat värmepumpen, då är ju frågan om dessa är kompetenta att lösa detta orelaterade fel i en gammal anläggning.
Frågan är om installatörer rörde din gamla huvudbrytare, borde inte behövts, i så fall kan en det hänt något i nedersta lådan.
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Bo.Siltberg skrev:
Näää fy fan , jag lägger ner .
Inte värt att ställa till med något , jag sitter ju inte i sjön ...
Givetvis ska du piller lite själv, du är husägare nu och då ingår det, enligt mig att kunna åtgärda vissa enklare fel.Timmerhus Södra Dalarna skrev:
Nu har du lärt dig en del om din elanläggning idag och även om du inte hittade felet har du nytta av detta till nästa gång.
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Han löser det antar jag , annars för jag ringa nån annanE El-Löken66 skrev:Det går inte att byta passdel med den nyckeln då porslinet är sprucket och du har heller inget att vinna på det.
Trist att folk som inte orkar läsa ett enda inlägg kommer in och skriver, du kan bryta strömmen vid behov med en modern huvudbrytare och nu vet du också var den sitter. När det är gjort plockar man även ut de 3 20A säkringarna så är det fritt fram att jobba med en pannlampa, skulle man nu vilja det.Timmerhus Södra Dalarna skrev:
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Helt rätt , å tro mig jag ska hänga över axeln på elektrikern när han kommer hit å felsöker .E El-Löken66 skrev:
kommer vara den drygaste kunden han haft
Lär mig,Lär mig, Lär mig ska jag frusta å örat på honom
Hobbysnickare
· 105 inlägg
3 jimpeter skrev:
Haha ,,, han är en kund till mig , så tar han bra betalt så tar jag igen det när han servar sin cykel sedan
Men element kan gå sönder givetvis , men det kommer fortfarande för lite ström fram .
Vill ha 3 fas inte 1 fas
Timmerhus Södra Dalarna skrev:
Helt rätt , å tro mig jag ska hänga över axeln på elektrikern när han kommer hit å felsöker .
kommer vara den drygaste kunden han haft
Men för tusan, är det ingen i hela den här långa tråden som har kunnat säga till dig att det är fullständigt livsfarligt det du håller på med. Med din kunskap ska du inte ens titta på elanläggningen.
Du kan ta livet av dig själv.
Lär mig,Lär mig, Lär mig ska jag frusta å örat på honom![]()
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Om ni visste vad det kliar i mina fingrar , har lust att gå ner å skruva sönder hela elskåpet
Det är nu man får träna på att försöka skjuta upp problem istället för att lösa dom direkt
Men 07.01 kommer jag börja ringa imorgon å stressa på honom ...
Kommer antagligen bli extremt uppskattat på en måndag
Återkommer i tråden om hur fan det går med allting om någon är nyfiken ..
Det är nu man får träna på att försöka skjuta upp problem istället för att lösa dom direkt
Det är en sak att skruva ner men en annan att ha tillgång till materiel för att få ihop allt igen. Nu har du kommit en bit på vägen, vill du kan du ju passa på att byta propphuvarna som saknar testhål till mer moderna dito, då kan du mäta direkt på driftsatt anläggning.Timmerhus Södra Dalarna skrev:
Om ni visste vad det kliar i mina fingrar , har lust att gå ner å skruva sönder hela elskåpet
En spänningsprovare bör du också införskaffa och en beröringsfri detektor typ Phasen är faktiskt inte så dumt då man har många proppar som du, man får bara känna till att den är begränsad.
Skrev ju tidigare att det bara var att dra brytaren och plocka säkringen men egentligen behöver du även blockera anläggningen från att till kopplas också då den är utanför ditt synfält. Du kan skicka ut frugan att vakta eller hänga en skylt Arbete pågår med ditt namn och telefonnummer samt spärra brytare och/eller säkringsplatser.
Hobbysnickare
· 105 inlägg
E El-Löken66 skrev:Det är en sak att skruva ner men en annan att ha tillgång till materiel för att få ihop allt igen. Nu har du kommit en bit på vägen, vill du kan du ju passa på att byta propphuvarna som saknar testhål till mer moderna dito, då kan du mäta direkt på driftsatt anläggning.
En spänningsprovare bör du också införskaffa och en beröringsfri detektor typ Phasen är faktiskt inte så dumt då man har många proppar som du, man får bara känna till att den är begränsad.
Skrev ju tidigare att det bara var att dra brytaren och plocka säkringen men egentligen behöver du även blockera anläggningen från att till kopplas också då den är utanför ditt synfält. Du kan skicka ut frugan att vakta eller hänga en skylt Arbete pågår med ditt namn och telefonnummer samt spärra brytare och/eller säkringsplatser.
Bra info å det uppskattas
Jag ska köpa på mig lite grejer faktiskt , verktyg kan man aldrig få för mycket av .
Ska be elektrikern göra en rundsmörjning på hela proppskåpet när han ändå är här .
Kan han byta alla huvar å kolla så allt är ok ...
Känslan att ha ordning å reda på saker i hemmet slår tamefan allting ..
Elen är det sista jag har nu innan allt är nytt i huset ...
Avlopp , vatten, tak , fasad , fönster , kök osv osv osv är klart ..
Skön känsla som togs ifrån mig när denna skiten inträffade
Men jag ser det som en i-lands probelm..
Använder ju inte elpatron mer än en gång om året , men det är principen .
Men nu sitter jag å myser i soffan med 90 grader i alla mina tankar , så nu har jag värme 2 dygn igen gratis