41 794 läst ·
216 svar
42k läst
216 svar
Elpatron fungerar ej trots massor av ström .. Felkopplat el är jag helt dum i huvudet :-)
Vi får hoppas att han rådfrågar hät då innan han börjar med det!S skogsliden skrev:
Timmerhus Södra Dalarna skrev:
Du kan öppna, det är bara att du inte ska pilla innan du lagt upp bilder!
Det är säkert inte knivsäkringar där uta bara vanliga (lite större) proppar
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 100 inlägg
Ja ok, öppna men ta det vackert sen för här är det andra doningar.. ser ut som strömtrafomätning iom den separata övre lådan. Har man då tappat en fas här ute är det troligen en knivsäkring i så fall och här måste man veta vad man gör om man byter en sån med last på. Jag tror snarare det är mellan denna punkt och källare någon mindre säkring löst ut.
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Jag kan säga att mitt elskåp i källaren har sett sina bättre dagar , är inte så lätt att felsöka heller då allt är snett å vint å jävligt
Medlem
· Västra Götaland
· 100 inlägg
Den bilden i källaren med flera gröna lådor, kolla de säkringarna i den lägre lådan. Satt 2x3 säkringar där, ev har någon av dessa gått. Nummer två, ta en mer inzoomad bild på gruppförteckningen th i bild
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Du har nu konstaterat att det säkringarna in är ok. Så då är det bara att arbeta sig frammåt. Nästa skåp sa du var det som var i källaren. Är det helt säker på det (mest troligt kanske)?Timmerhus Södra Dalarna skrev:
Sen sa du att något mer inte funka som gick på 3fas. Det stärker ju tesen om att det är någon "huvudsäkring" som gått.
Om mittenlådan krånglar kan du ta ut en lodrät rad säkringar i översta lådan och mäta där för att se om spänningen kommer fram dit.Timmerhus Södra Dalarna skrev:
Du har inte rört huvudbrytare eller din elektriker?
Det ser i alla fall ut som det är på tok för klena huvudsäkringar, En huvudsäkring ska normalt aldrig gå, är belastningen så hög att dom går lite då och då är risken stor att "skåpet" skadas internt. Säkringarna blir mycket heta och värmen sprider sig sedan oxiderar anslutningarna och plasten på ledarna smälter. Så småningom brinner trådarna av och det troligen när det är som kallast och ingen vill ut och rota i ett elskåp.Timmerhus Södra Dalarna skrev:
Hobbysnickare
· 105 inlägg
ja min motorlyft går bara upp men inte ner helt plötsligt , å den går på 3 fas ..T TechChad skrev:Du har nu konstaterat att det säkringarna in är ok. Så då är det bara att arbeta sig frammåt. Nästa skåp sa du var det som var i källaren. Är det helt säker på det (mest troligt kanske)?
Sen sa du att något mer inte funka som gick på 3fas. Det stärker ju tesen om att det är någon "huvudsäkring" som gått.
men jag mätte alla 6 säkringar i släpet å alla var hela , men porslinet på insidan var i 4 delar .. så vägar inte pilla mer .
Då kanske jag blir strömlös helt