41 794 läst ·
216 svar
42k läst
216 svar
Elpatron fungerar ej trots massor av ström .. Felkopplat el är jag helt dum i huvudet :-)
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Haha jag skruvar elcyklar dagligen , så 36 volt å 11 amp är jag proffs påprototypen skrev:
Hushålls El är jag däremot fruktansvärt oduglig på som du kanske sett
Men några erfarenheter rikare har jag blivit idag , trots vi inte vet vad problemet är egentligen alls haha
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Sååå nu har jag pratat med Elgubben ...
Han kommer hit på torsdag 07.30 å felsöker å pimpar upp mitt elskåp ..
Han är så trevlig så stressa inte på han då jag ej har nåååå super allvarligt problem..
To Be Continued ...
Han kommer hit på torsdag 07.30 å felsöker å pimpar upp mitt elskåp ..
Han är så trevlig så stressa inte på han då jag ej har nåååå super allvarligt problem..
To Be Continued ...
OM det är felkopplat så att du inte har L1, L2 och L3 fram till patronen utan att det är exempelvis L1, L1 och L2, då får du 230 volt mellan fas och jord eller fas och nolla, men mellan L1 och L1 får du inget utslag.Timmerhus Södra Dalarna skrev:
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 92 inlägg
Då kan du uppgradera med ett nytt elskåp med automatsäkringar och jordfelsbrytare samt säkra upp eluttagen till 10A. Fråga vad det kostar med jordade uttag, men det kan bli dyrt med nya kablar. Beställ 20A huvudsäkring från din nätleverantör, men du kanske ändå ska fundera på belastningsvakt så inte värmepatronerna går igång när du har hög annan belastning, de drar upp till 8,7A.Timmerhus Södra Dalarna skrev:
Nu är det torsdag och klockan är efter 07.30. Stress stress...Timmerhus Södra Dalarna skrev:
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Sååå Elgubben har varit på plats å felsökt imorse
Kan börja med att säga han gjorde exakt samma resa som jag gjorde.
Började i patronen enbart (230 V) och felsökte sig bakåt genom säkerhetsdosor ,kablar å alla små 4 kantiga vita dosor som fanns längs vägen.
Hamnade som mig i proppskåpet, plocka ut alla proppar å inge fel där heller.
Tog isär hela skåpet å kika efter kabelbrott men det fanns inte heller.
Vi har alltså ström fram till proppskåpet men inte ut från det, trots allt är helt å fint.
Då började han titta närmare på alla huvar som han kallade det, dom propparna sitter i...
Då upptäckte han att en huv av 24 st hade ett litet litet glapp i själva gängen ,vilket förosakar vad jag tror nån form av glapp kontakt.
Men nu är 24 nya huvar med testhål beställda och den glappiga huven med sitt sjukt lömska fel är nu utbytt .
Så nu är det full fräs med ström i patronen och i min 3 faskontakt på väggen till lyften
Sååååå ett sådant lite men iofs svårupptäckt fel för en annan var det som orsakde mig 8 timmars huvudvärk i söndags ..
Ingen av oss pratade om elefanten i rummet, så jag antar detta blir gratis
Nu får vi hoppas patron fungerar som den ska å värmer min första tank med bravur.
Jag har ju ström fram och in i elementen,så nu fatts bara provkörning.
Ska banka igång skiten kl 14 när jag drar till jobbet,så får jag se ikväll vid 18 när jag ramlar hem om den har gjort sitt jobb.
Återkommer med detta också givetvis
Håller tummarna jag slipper ett patronbyte å allt hängde på strömmen fram....
Glömde säga att alla porslins bottnar som var dåliga bytte han ut också
Kan börja med att säga han gjorde exakt samma resa som jag gjorde.
Började i patronen enbart (230 V) och felsökte sig bakåt genom säkerhetsdosor ,kablar å alla små 4 kantiga vita dosor som fanns längs vägen.
Hamnade som mig i proppskåpet, plocka ut alla proppar å inge fel där heller.
Tog isär hela skåpet å kika efter kabelbrott men det fanns inte heller.
Vi har alltså ström fram till proppskåpet men inte ut från det, trots allt är helt å fint.
Då började han titta närmare på alla huvar som han kallade det, dom propparna sitter i...
Då upptäckte han att en huv av 24 st hade ett litet litet glapp i själva gängen ,vilket förosakar vad jag tror nån form av glapp kontakt.
Men nu är 24 nya huvar med testhål beställda och den glappiga huven med sitt sjukt lömska fel är nu utbytt .
Så nu är det full fräs med ström i patronen och i min 3 faskontakt på väggen till lyften
Sååååå ett sådant lite men iofs svårupptäckt fel för en annan var det som orsakde mig 8 timmars huvudvärk i söndags ..
Ingen av oss pratade om elefanten i rummet, så jag antar detta blir gratis
Nu får vi hoppas patron fungerar som den ska å värmer min första tank med bravur.
Jag har ju ström fram och in i elementen,så nu fatts bara provkörning.
Ska banka igång skiten kl 14 när jag drar till jobbet,så får jag se ikväll vid 18 när jag ramlar hem om den har gjort sitt jobb.
Återkommer med detta också givetvis
Håller tummarna jag slipper ett patronbyte å allt hängde på strömmen fram....
Glömde säga att alla porslins bottnar som var dåliga bytte han ut också
Redigerat:
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Hobbysnickare
· 105 inlägg