prototypen prototypen skrev:
164 inlägg i jakten på en trasig säkring, tror vi....
Men Timmerhuset, du kan väl montera och felsöka ett vanlig cykellyse, så då har du ju kompetens inom el.

Protte
Haha jag skruvar elcyklar dagligen , så 36 volt å 11 amp är jag proffs på :-)

Hushålls El är jag däremot fruktansvärt oduglig på som du kanske sett :-)

Men några erfarenheter rikare har jag blivit idag , trots vi inte vet vad problemet är egentligen alls haha

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Sååå nu har jag pratat med Elgubben ...

Han kommer hit på torsdag 07.30 å felsöker å pimpar upp mitt elskåp ..

Han är så trevlig så stressa inte på han då jag ej har nåååå super allvarligt problem..

To Be Continued ... :-)

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Timmerhus Södra Dalarna Timmerhus Södra Dalarna skrev:
Det jag inte fattar är ju att jag får 230 volt i alla 3 sladdar , då möter jag sladd för sladd mot jord .
Men när jag mäter mellan sladdarna som jag fick beskriver så visar det bara noll
OM det är felkopplat så att du inte har L1, L2 och L3 fram till patronen utan att det är exempelvis L1, L1 och L2, då får du 230 volt mellan fas och jord eller fas och nolla, men mellan L1 och L1 får du inget utslag.

• Gilla
Timmerhus Södra Dalarna
  • Laddar…
Det kan ju vara så att eftersom även det finns 230V "apparater" i gruppen så har elektrikern valt att bara koppla in en fas, för att inte blanda 3 och 1 fas laster.

• Gilla
Timmerhus Södra Dalarna
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det kan ju vara så att eftersom även det finns 230V "apparater" i gruppen så har elektrikern valt att bara koppla in en fas, för att inte blanda 3 och 1 fas laster.

Ja vem vet , det visar sig på torsdag:-)

Hej

Kabeln (5-ledare) in till patronen är korrekt 3-fas kopplad och N (Nollan) hänger i luften som kan man se på bilderna i början av denna tråd.

• Gilla
Timmerhus Södra Dalarna
  • Laddar…
Ja den har jag tryckt på å den är inte utlöst ..
en del överhettningsskydd eller liknande måste man trycka riktigt hårt på!

• Gilla
Timmerhus Södra Dalarna
  • Laddar…
Bra tips men mitt psyke orkar inte börja stressa med det där igen :)
Nu har jag bestämt att elgubben får göra allt , kosta vad det kosta vill..
Pengar är mitt minsta bekymmer :)
Då kan du uppgradera med ett nytt elskåp med automatsäkringar och jordfelsbrytare samt säkra upp eluttagen till 10A. Fråga vad det kostar med jordade uttag, men det kan bli dyrt med nya kablar. Beställ 20A huvudsäkring från din nätleverantör, men du kanske ändå ska fundera på belastningsvakt så inte värmepatronerna går igång när du har hög annan belastning, de drar upp till 8,7A.

• Gilla
Timmerhus Södra Dalarna
  • Laddar…
ClasseClas
Sååå nu har jag pratat med Elgubben ...

Han kommer hit på torsdag 07.30 å felsöker å pimpar upp mitt elskåp ..

Han är så trevlig så stressa inte på han då jag ej har nåååå super allvarligt problem..

To Be Continued ... :)
Nu är det torsdag och klockan är efter 07.30. Stress stress...:p:p;)

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Slutar lyften att funka när patronen är på, så låter det som fel i patronen fas fel på något sätt.
Men det får vi reda på när elektrikern har varit hos dig :)

• Gilla
Timmerhus Södra Dalarna
  • Laddar…
Sååå Elgubben har varit på plats å felsökt imorse:)

Kan börja med att säga han gjorde exakt samma resa som jag gjorde.
Började i patronen enbart (230 V) och felsökte sig bakåt genom säkerhetsdosor ,kablar å alla små 4 kantiga vita dosor som fanns längs vägen.

Hamnade som mig i proppskåpet, plocka ut alla proppar å inge fel där heller.
Tog isär hela skåpet å kika efter kabelbrott men det fanns inte heller.

Vi har alltså ström fram till proppskåpet men inte ut från det, trots allt är helt å fint.

Då började han titta närmare på alla huvar som han kallade det, dom propparna sitter i...

Då upptäckte han att en huv av 24 st hade ett litet litet glapp i själva gängen ,vilket förosakar vad jag tror nån form av glapp kontakt.

Men nu är 24 nya huvar med testhål beställda och den glappiga huven med sitt sjukt lömska fel är nu utbytt .

Så nu är det full fräs med ström i patronen och i min 3 faskontakt på väggen till lyften

Sååååå ett sådant lite men iofs svårupptäckt fel för en annan var det som orsakde mig 8 timmars huvudvärk i söndags ..

Ingen av oss pratade om elefanten i rummet, så jag antar detta blir gratis

Nu får vi hoppas patron fungerar som den ska å värmer min första tank med bravur.

Jag har ju ström fram och in i elementen,så nu fatts bara provkörning.

Ska banka igång skiten kl 14 när jag drar till jobbet,så får jag se ikväll vid 18 när jag ramlar hem om den har gjort sitt jobb.

Återkommer med detta också givetvis
Håller tummarna jag slipper ett patronbyte å allt hängde på strömmen fram....

Glömde säga att alla porslins bottnar som var dåliga bytte han ut också:)

Redigerat:
  • Gilla
sallad och 15 till
  • Laddar…
Helt rätt , å tro mig jag ska hänga över axeln på elektrikern när han kommer hit å felsöker .

kommer vara den drygaste kunden han haft :)

Lär mig,Lär mig, Lär mig ska jag frusta å örat på honom :)
El är för elektriker och inget man ska lära sig

• Gilla
  • Haha
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
El är för elektriker och inget man ska lära sig
Så må det vara, men som husägare lär man ju iallafall kunna felsöka å byta en propp.
Man har ju liksom ingen Vaktmästre å luta sig mot längre, hade iofs varit jävligt skönt :-)

• Gilla
Majken2019 och 1 till
  • Laddar…
Så må det vara, men som husägare lär man ju iallafall kunna felsöka å byta en propp.
Man har ju liksom ingen Vaktmästre å luta sig mot längre, hade iofs varit jävligt skönt :)
självklart, men ditt problem nu hade ingen vaktmästare eller hempulare fixat

• Gilla
Timmerhus Södra Dalarna
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
självklart, men ditt problem nu hade ingen vaktmästare eller hempulare fixat
Nä det kanske var lite overkill denna gången. Men skönt att det finns yrkesmän som vet vad dom sysslar med :-)

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.