41 794 läst ·
216 svar
42k läst
216 svar
Elpatron fungerar ej trots massor av ström .. Felkopplat el är jag helt dum i huvudet :-)
Skönt att felet är avhjälpt!Timmerhus Södra Dalarna skrev:
Det viktiga är inte att hitta felet snabbt. Det viktiga är att hitta felet på ett säkert sätt och på ett sätt som gör att man är säker på att man har hittat felet.
Det gäller alltså att vara metodisk och att arbeta lugnt. Man kan gärna anteckna vad man har hittat (mätvärden och eventuella allmänna konstigheter man har sett) medan man felsöker. Man bör också vara noga med att se till att man är säker på vad det är man mäter.
Framförallt bör man inte ta risker om man inte är riktigt säker på vad man gör.
Ovanstående gäller inte enbart elfel utan felsökning i allmänhet.
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Eftersom all energi i princip är solvärme borde det räcka med att alla som är duktigare än TS först kollar om solen lyser fortfarande. Gör den det är det ok, har den slocknat, felsökning på större nivå...
Och till TS, alltid roligt med sådana som du som både har självdistans och lite humor!
Huvudsaken
att det är löst och funkar.
Och till TS, alltid roligt med sådana som du som både har självdistans och lite humor!
Huvudsaken
Andreas_kalmar skrev:
Men skämt åsido.Mikael_L skrev:
Visst finns det en god poäng med att börja på första punkten där spänningen finns som den ska, och sen gå mot felstället.
Problemet är bara att just den punkten är för det mesta okänd.
Om man börjar ute i fasadmätarskåpet, sen går in i huset i första lådan/centralen och sen vidare osv.
Så kanske man finner att felet fanns i första lådan närmast elpatronen.
Då har man ju valt fel, då hade varit bättre att backa ut från felkällan mot inkommande, och upptäckt felet efter att man skruvat upp första lådan.
Felsökning är som en helt egen specialitet inom området.
Jag brukar berömma mig med att vara ganska bra, inte bäst på något vis, men ibland är man med någon, eller kommer till undsättning, och inser vad en del saknar struktur och metodik (och ibland kunskap, men mest verkar det vara svårt att strukturera upp problemet och sökning för en del).
Själv börjar jag väl nittionio ggr av hundra direkt med det krånglande föremålet ifråga, det är ju svårt att felsöka vidare så länge man inte ens vet vad felet egentligen är.
Och kolla inkommande spänningar görs väl som regel först, dels för att det är enkelt och att det i de flesta fall halverar problemet direkt, ska jag leta efter fel i prylen eller i strömmatningen.
Är det matning som fattas så blir det ju lite olika hur jag går vidare med felsökningen. Det finns ingen garanterad vinst med att gå entydigt åt ena eller andra hållet.
Att börja med att tänka till på vad som fattas och vad som annars i huset fungerar kan ju ge en ledtråd. Står det en trefas BV-pump bredvid och tuffar på utan larm så vet jag ju direkt att jag inte behöver kolla i fasadmätarskåpet, alla faser in till huset finns ju bevisligen.
Jag brukar nog börja med det som är enklast att kolla i och/eller där det verkar troligast.
Dvs, där det är lätt att mäta utan att skruva upp och/eller behöva bryta ström är ju roliga ställen att snabbt kolla på, det slösar inte så mycket tid.
Men även att kolla där det finns något slags tecken på risken är större att det är fel, t.ex. den där centralen/kopplingslådan som det under åren runnit mycket vatten på så allt är rostigt = större risk att det finns ett fel i.
Rena strategier har jag inte så många, bara att hela tiden ha en tanke med vad jag vill bevisa/hitta i varje felsökningssteg och vad resultatet betyder, dvs vad är lämpligt att kolla i nästa steg.
Binärdelning av problemet kan ju vara en trevlig strategi, som jag dock en enda gång fått nyttja fullt ut.
Efter att vi bytt fastighetscentral på ett ställe så meggade vi centralen sektionsvis, och hade problem i en sektion, lyfte grupp för grupp och mätte fram vilken grupp som hade problem.
Aha, belysning i källarkorridorer (sån där tidsbegränsad med återfjädrande lysande tryckknappar). Hm, suck, det var en väldigt lång korridor, med väldigt många knappar och ljuspunkter. Troligast var det väl att det var fästklorna i en brytare klämde en FK mot dosan (metalldosor här).
Så för att inte gå och ta en brytare i taget för att hitta felet i näst sista så delade jag upp det hela i två delar, dela på mitten, sen mäta åt vardera håll, så delar man den nya sträckan i två delar, så går det snabbt att hitta var felet är.
Och så fann jag felet då efter en kvart/halvtimme typ. Det var inte en klo i en dosa, utan en skruv som fäste upp en anslagstavla som hade gått in i röret och punkterat en FK.
Hade varit så i många år, konstigt att ingen hade fått en stöt under alla dessa år ...
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Sjukt intressant att läsa om hur andra arbetar , speciellt i områden där man själv inte är speciellt hemmaMikael_L skrev:
Men skämt åsido.
Visst finns det en god poäng med att börja på första punkten där spänningen finns som den ska, och sen gå mot felstället.
Problemet är bara att just den punkten är för det mesta okänd.
Om man börjar ute i fasadmätarskåpet, sen går in i huset i första lådan/centralen och sen vidare osv.
Så kanske man finner att felet fanns i första lådan närmast elpatronen.
Då har man ju valt fel, då hade varit bättre att backa ut från felkällan mot inkommande, och upptäckt felet efter att man skruvat upp första lådan.
Felsökning är som en helt egen specialitet inom området.
Jag brukar berömma mig med att vara ganska bra, inte bäst på något vis, men ibland är man med någon, eller kommer till undsättning, och inser vad en del saknar struktur och metodik (och ibland kunskap, men mest verkar det vara svårt att strukturera upp problemet och sökning för en del).
Själv börjar jag väl nittionio ggr av hundra direkt med det krånglande föremålet ifråga, det är ju svårt att felsöka vidare så länge man inte ens vet vad felet egentligen är.
Och kolla inkommande spänningar görs väl som regel först, dels för att det är enkelt och att det i de flesta fall halverar problemet direkt, ska jag leta efter fel i prylen eller i strömmatningen.
Är det matning som fattas så blir det ju lite olika hur jag går vidare med felsökningen. Det finns ingen garanterad vinst med att gå entydigt åt ena eller andra hållet.
Att börja med att tänka till på vad som fattas och vad som annars i huset fungerar kan ju ge en ledtråd. Står det en trefas BV-pump bredvid och tuffar på utan larm så vet jag ju direkt att jag inte behöver kolla i fasadmätarskåpet, alla faser in till huset finns ju bevisligen.
Jag brukar nog börja med det som är enklast att kolla i och/eller där det verkar troligast.
Dvs, där det är lätt att mäta utan att skruva upp och/eller behöva bryta ström är ju roliga ställen att snabbt kolla på, det slösar inte så mycket tid.
Men även att kolla där det finns något slags tecken på risken är större att det är fel, t.ex. den där centralen/kopplingslådan som det under åren runnit mycket vatten på så allt är rostigt = större risk att det finns ett fel i.
Rena strategier har jag inte så många, bara att hela tiden ha en tanke med vad jag vill bevisa/hitta i varje felsökningssteg och vad resultatet betyder, dvs vad är lämpligt att kolla i nästa steg.
Binärdelning av problemet kan ju vara en trevlig strategi, som jag dock en enda gång fått nyttja fullt ut.
Efter att vi bytt fastighetscentral på ett ställe så meggade vi centralen sektionsvis, och hade problem i en sektion, lyfte grupp för grupp och mätte fram vilken grupp som hade problem.
Aha, belysning i källarkorridorer (sån där tidsbegränsad med återfjädrande lysande tryckknappar). Hm, suck, det var en väldigt lång korridor, med väldigt många knappar och ljuspunkter. Troligast var det väl att det var fästklorna i en brytare klämde en FK mot dosan (metalldosor här).
Så för att inte gå och ta en brytare i taget för att hitta felet i näst sista så delade jag upp det hela i två delar, dela på mitten, sen mäta åt vardera håll, så delar man den nya sträckan i två delar, så går det snabbt att hitta var felet är.
Och så fann jag felet då efter en kvart/halvtimme typ. Det var inte en klo i en dosa, utan en skruv som fäste upp en anslagstavla som hade gått in i röret och punkterat en FK.
Hade varit så i många år, konstigt att ingen hade fått en stöt under alla dessa år ...![]()
Jag skulle kunna skriva en hel avhandling på hur jag felsöker problem inom Cykelmek å hur små problem kan ta timmar att upptäcka ..
Inom Cykel är det dock lite mer speciellt , för en cykel är å kommer alltid vara en simpel sak att laga enligt dom flesta .
Dock så blir det mer å mer avancerade grejer inom min bransch med .
Vi pratar hydralik , Luft/Olje Stötdämpare , Elektroniska växlar , Höj å sänkbara sadelstolpar som ska manövreras från styret osv osv osv ..
För att inte tala om alla Elcyklar vi säljer
På senare år så felsöker man numera även Cyklar med data, koppla in en sladd i kontrollboxen å vips så talar den om vad felet är
Men ni kan ju förstå själva att det är ju inte alls skottsäkert ..
Av alla mina reperationer i verkstaden förra året så löste jag väll ca 5 % med data hjälp, resterande 95% var erfarenhet å jävlar inamma
Så när kunden kommer till mig å säger att detta felet kan du väll fixa snabbt , då fnissar jag lite tyst å håller käften
Men som sagt felsökning är en konst , å alla har sina egna metoder .
Å även en sådan sjukt skicklig mekaniker som mig får tamefan huvudbry i mitt eget yrke ibland
Många tramsiga kommentarer här som inte tillför något och tyvärr bara gör att detta forum får betydligt lägre nivå än nödvändigt av folk som förhoppningsvis mår bättre av att vräka ur sig dylikt.
Detta kunde lösts på betydligt färre inlägg och så vidare.. Det stämmer helt enkelt inte.
Jag har själv gjort många sådana här felsökningar och även om man givetvis i grunden har ett system så får man anpassa det till förfållandena.
Har någon ställt ett kassaskåp framför servis lådan där man tänkt kolla får man dra slutsatser genom vilka resultat man får i föregående samt efterföljande mätplats i första hand.
Så rekommenderades i denna tråd beroende på att TS kände sig obekväm med att mäta i en dåligt underhållen anläggning och dessutom tycker jag det är ganska grundläggande tat veta hur man kommer åt sin elmätare, vilket TS numera vet.
De flesta fel hittas på cirka 5 minuter såvida inte något byggts in i väggen eller liknande.
Hur lång tid det sen tar att åtgärda är en helt annan femma, för det mesta krävs det att man har materiel, verktyg och instrument och då kanske man inte ska slita för mycket i grejerna på kvällen då det är svårt att få fatt i detta, skulle man nu förvärra något.
Viktigt är att man inte sitter på något farligt fel och det kunde vi eliminera genom mätningar och okulära kontroller och TS kunde därmed lugnt invänta förstärkning.
Bra att det löste sig och nu har TS stärkt upp sin elanläggning något, kanske köpt en riktig spänningsprovare och kan därmed hitta felet systematiskt nästa gång det uppstår.
Detta kunde lösts på betydligt färre inlägg och så vidare.. Det stämmer helt enkelt inte.
Jag har själv gjort många sådana här felsökningar och även om man givetvis i grunden har ett system så får man anpassa det till förfållandena.
Har någon ställt ett kassaskåp framför servis lådan där man tänkt kolla får man dra slutsatser genom vilka resultat man får i föregående samt efterföljande mätplats i första hand.
Så rekommenderades i denna tråd beroende på att TS kände sig obekväm med att mäta i en dåligt underhållen anläggning och dessutom tycker jag det är ganska grundläggande tat veta hur man kommer åt sin elmätare, vilket TS numera vet.
De flesta fel hittas på cirka 5 minuter såvida inte något byggts in i väggen eller liknande.
Hur lång tid det sen tar att åtgärda är en helt annan femma, för det mesta krävs det att man har materiel, verktyg och instrument och då kanske man inte ska slita för mycket i grejerna på kvällen då det är svårt att få fatt i detta, skulle man nu förvärra något.
Viktigt är att man inte sitter på något farligt fel och det kunde vi eliminera genom mätningar och okulära kontroller och TS kunde därmed lugnt invänta förstärkning.
Bra att det löste sig och nu har TS stärkt upp sin elanläggning något, kanske köpt en riktig spänningsprovare och kan därmed hitta felet systematiskt nästa gång det uppstår.
Felet med huven hade vi troligen inte löst tillsammans här på forat (alldeles för svår hittat). Det var nog tur du fick dit en elektriker!Timmerhus Södra Dalarna skrev:
Sååå Elgubben har varit på plats å felsökt imorse
Kan börja med att säga han gjorde exakt samma resa som jag gjorde.
Började i patronen enbart (230 V) och felsökte sig bakåt genom säkerhetsdosor ,kablar å alla små 4 kantiga vita dosor som fanns längs vägen.
Hamnade som mig i proppskåpet, plocka ut alla proppar å inge fel där heller.
Tog isär hela skåpet å kika efter kabelbrott men det fanns inte heller.
Vi har alltså ström fram till proppskåpet men inte ut från det, trots allt är helt å fint.
Då började han titta närmare på alla huvar som han kallade det, dom propparna sitter i...
Då upptäckte han att en huv av 24 st hade ett litet litet glapp i själva gängen ,vilket förosakar vad jag tror nån form av glapp kontakt.
Men nu är 24 nya huvar med testhål beställda och den glappiga huven med sitt sjukt lömska fel är nu utbytt .
Så nu är det full fräs med ström i patronen och i min 3 faskontakt på väggen till lyften
Sååååå ett sådant lite men iofs svårupptäckt fel för en annan var det som orsakde mig 8 timmars huvudvärk i söndags ..
Ingen av oss pratade om elefanten i rummet, så jag antar detta blir gratis
Nu får vi hoppas patron fungerar som den ska å värmer min första tank med bravur.
Jag har ju ström fram och in i elementen,så nu fatts bara provkörning.
Ska banka igång skiten kl 14 när jag drar till jobbet,så får jag se ikväll vid 18 när jag ramlar hem om den har gjort sitt jobb.
Återkommer med detta också givetvis
Håller tummarna jag slipper ett patronbyte å allt hängde på strömmen fram....
Glömde säga att alla porslins bottnar som var dåliga bytte han ut också![]()
Hobbysnickare
· 105 inlägg
T TechChad skrev:
Hade någon sagt till mig att felet satt i den huven å lagt den i min hand , så hade jag ändå inte hittat det.
Den var en pytteliten kontaktyta som hade släppt, så ja det var tur jag fick hem elgubben
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 inlägg
Nån bild på huven?
Kan ju erkänna att man blir lite nyfiken...
Kan ju erkänna att man blir lite nyfiken...
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Jag skulle ha fotot å filmat den innan jag kastade den med facit i hand ..Fotografen skrev:
Men just då kände jag att den förbannade jävla huven ska så långt bort ifrån mitt elskåp som möjligt
Så tyvärr den ligger på återvinningen å skäms förhoppningsvis....
Kan säga att när man hade den ute å vred å vände på den så fungerade den som vanligt, inge glapp alls ..
Det var när man gängade in den i skåpet å drog det där lilla lilla sista extra som glapp kontakt uppstod .
Så det var en litet litet men ack så stort fel
Huvjäveln från Helvetet
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 inlägg
Måste varit sprucken runt om mellan gängan och bakstycket...?
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Rätta mig om ni tycker att jag har fel, men är inte TS överskrift lite fel?
"Elpatron fungerar ej trots massor av ström etc....."
Ström får man när något fungerar så spänning vore kanske rätt ord?
"Elpatron fungerar ej trots massor av ström etc....."
Ström får man när något fungerar så spänning vore kanske rätt ord?