41 794 läst ·
216 svar
42k läst
216 svar
Elpatron fungerar ej trots massor av ström .. Felkopplat el är jag helt dum i huvudet :-)
Har du kollat så kyl och frys är ok.Timmerhus Södra Dalarna skrev:
Bra info å det uppskattas
Jag ska köpa på mig lite grejer faktiskt , verktyg kan man aldrig få för mycket av .
Ska be elektrikern göra en rundsmörjning på hela proppskåpet när han ändå är här .
Kan han byta alla huvar å kolla så allt är ok ...
Känslan att ha ordning å reda på saker i hemmet slår tamefan allting ..
Elen är det sista jag har nu innan allt är nytt i huset ...
Avlopp , vatten, tak , fasad , fönster , kök osv osv osv är klart ..
Skön känsla som togs ifrån mig när denna skiten inträffade
Men jag ser det som en i-lands probelm..
Använder ju inte elpatron mer än en gång om året , men det är principen .
Men nu sitter jag å myser i soffan med 90 grader i alla mina tankar , så nu har jag värme 2 dygn igen gratis![]()
Övriga brukar vara rätt lugnt, och vid denna tiden finns tillgång till ett rejält kylrum.
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Kul frys funkar , har även använt spis å ugn utan problem...E El-Löken66 skrev:
Jag har för lite kunskap i ämnet , men verkar ju vara strömmen till elpatron som är nå knas med ...
Ska bli intressant å se vad elektrikern hittar för fel
Trodde vi drog slutsatsen att du saknade en fas till hela din huvudcentral..Timmerhus Södra Dalarna skrev:
Då delar av huset inte fungerar och du har tappat en fas redan i mittenlådan.
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Ja nånstans fattas det ström ..E El-Löken66 skrev:
Men det kan det ha gjort hur länge som helst , för jag har ju aldrig kört elpatron först nu..
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Kom iofs på en grej nu, dagen efter elgubben varor här å kopplat ihop allting .E El-Löken66 skrev:
Då tappa jag 2 uttag i källaren , jag påpeka detta men han sa att där hade han inte varor å lossat nå ström .
Kan ju gått hand i hand ...
Det är så olika. Vissa märker på 2 minuter ifall man tappat en fas medans andra kan det gå veckor för.Timmerhus Södra Dalarna skrev:
Jag tycker ändå det verkar mysko om Elgubbe inte skulle ha märkt en tappad fas, och du till och med påpekade detta men den kan ju ha gått en sekund efter hen konstaterat allt vara i sin ordning.
Hobbysnickare
· 105 inlägg
E El-Löken66 skrev:
Man är ju svensk å artig så jag acceptera det å tänkte att jag får dra en skarvsladd till det rummet om jag ska ha el där
Men ska säga till nu med om dom uttagen , nu ska det bli Nazi Ordning på min el å därmed basta
Dina testpinnar går att sätta mellan propphuven och beröringsskyddet och det går bra att mäta där mot propphuvens gängor, mät mellan proppar som ligger vägrätt eller lodrätt och då ska det vara 400 V mellan 1-2 , 2-3 , 1 - 3 , då behöver du inte ta något med porslinsras
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Bra tips men mitt psyke orkar inte börja stressa med det där igenJ jonaserik skrev:
Nu har jag bestämt att elgubben får göra allt , kosta vad det kosta vill..
Pengar är mitt minsta bekymmer
Det ser ut att man skulle kunna mäta i översta centralen mellan 1/2-3-6 för att få ut ifall det saknas någon fas utan att skruva säkring.J jonaserik skrev:
Men detta tycker jag nog vi kan anse konstaterat, men bra tips annars.
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
164 inlägg i jakten på en trasig säkring, tror vi....
Men Timmerhuset, du kan väl montera och felsöka ett vanlig cykellyse, så då har du ju kompetens inom el.
Protte
Men Timmerhuset, du kan väl montera och felsöka ett vanlig cykellyse, så då har du ju kompetens inom el.
Protte