72 306 läst ·
491 svar
72k läst
491 svar
Elolycksfall, hempulande m.m
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Det var faktiskt ännu lite värre; rapporten pekar särskilt ut anslutningen till central, dvs inkommande el, med PEN-släpp som särskilt nämnt. (De 400V som uppstår lite här och var i anläggningen leder sedan till bränder).O Steamboy skrev:
Så det är ännu lite värre. Jag har aldrig varit med om att man pulat med inkommande PEN. Har dock varit med om just PEN-haveri pga att den ärgat av i inkommande stolpe. Ledde till en del trasig utrustning, men inga bränder som tur var.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Njae, jag vet inte. Det blir lätt fel säkring där när den går; "man tager vad man haver". Och skälet till att man måste säkra varje förbrukare är ju just att ledningssäkringen inte kan ta det ansvaret eftersom den ofta är på 32A eller större.Stonez skrev:
Men det är OT, så vi kanske skall släppa det.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Rapporten handlar om just dödsbränder. Så i de fallen vi diskuterar så har huset antagligen brunnit ner, eller som sagt fått stora skador.E El-Löken66 skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Japp. Så även jag i mitt hem när jag köpte det. De var i samtliga fall resultatet av dåligt/tveksamt arbete utfört av yrkesmän:Elamatörer är farliga skrev:
En fasledare inte åtdragen i centralen. Den hade legat lös under skruven i alla år.
En gruppledning hade utökats genom att man skarvat på befintlig OVIR som var under all kritik. Man hade dessutom lyckats att klämma den bakom uttaget (utanpåliggande).
En torix där en jordledare bara låg med på trekvarten. Så hög resistans att den med stor säkerhet skulle brunnit av. (Kontroll före idrifttagning? Vad är det?)
Och så en dokumentationsmiss: Förre ägaren var övertygad om att han hade JFB installerad. För det hade han fått. Och mycket riktigt så satt det en tvåpolig JFB utanför centralen som täckte golvvärmen i ett golv i källaren. Och det var allt. Så det kan ju ha varit ett missförstånd från förre ägaren, men det hade iaf inte lämnats någon dokumentation (gruppförteckning saknas, så det gick inte enkelt att uppdatera den). Kvittot fanns iaf...
Sedan så har jag iofs senare hittat ett dåligt hemmapul, men det berodde på att man inte hade vågat ta steget fullt ut. "El är ju farligt". Så det var formellt korrekt, men inte lyckat. Man skulle ha dragit om helt istället för att skarva.
(Sedan så har jag en tråd om elektrikern som fixade min badrumsrenovering. Inte många rätt där...)
Det går inte att skylla på några yrkesmän.lars_stefan_axelsson skrev:
Japp. Så även jag i mitt hem när jag köpte det. De var i samtliga fall resultatet av dåligt/tveksamt arbete utfört av yrkesmän:
En fasledare inte åtdragen i centralen. Den hade legat lös under skruven i alla år.
En gruppledning hade utökats genom att man skarvat på befintlig OVIR som var under all kritik. Man hade dessutom lyckats att klämma den bakom uttaget (utanpåliggande).
En torix där en jordledare bara låg med på trekvarten. Så hög resistans att den med stor säkerhet skulle brunnit av. (Kontroll före idrifttagning? Vad är det?)
Och så en dokumentationsmiss: Förre ägaren var övertygad om att han hade JFB installerad. För det hade han fått. Och mycket riktigt så satt det en tvåpolig JFB utanför centralen som täckte golvvärmen i ett golv i källaren. Och det var allt. Så det kan ju ha varit ett missförstånd från förre ägaren, men det hade iaf inte lämnats någon dokumentation (gruppförteckning saknas, så det gick inte enkelt att uppdatera den). Kvittot fanns iaf...
Sedan så har jag iofs senare hittat ett dåligt hemmapul, men det berodde på att man inte hade vågat ta steget fullt ut. "El är ju farligt". Så det var formellt korrekt, men inte lyckat. Man skulle ha dragit om helt istället för att skarva.
(Sedan så har jag en tråd om elektrikern som fixade min badrumsrenovering. Inte många rätt där...)
Varför nu för det första just mannen ska skuldbeläggas.
Det finns vissa oskrivna regler när man ska äntra vuxenlivet.
Om du har körkort och sätter dig i en bil med körförbud och blankslitna däck med dina barn och en olycka händer.
Ja, då kan du ju givetvis peka finger åt väghållare, däcktillverkare eller biltillverkare.
Köper du ett mögelhus och placerar barnen i källaren och dessa utvecklar kroniska sjukdomar. Så kan du så klart försöka hänga dräneraren som var där för 20 år sen eller hjstilmverkaren.
Samma sak med saker som el, VA eller nätverk. Ditt hus, ditt ansvar.
Skillnaden är att det sistnämnda vanligen inte orsakar någon fara.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Öh, va? Nu förstår jag inte ditt argument överhuvudtaget.E El-Löken66 skrev:
Som vårt regelverk ser ut så är ju yrkesmän oförmögna att begå dessa (och andra) fel.
Och jag, i egenskap av "amatör", är överhuvudtaget inte skickad att varken konstatera att det är fel, eller avhjälpa dem. Jag måste ta hjälp av en av dessa ofelbara yrkesmän. För se, de är endast de som kan göra rätt.
Inget av detta är naturligtvis sant. Även om det inte studerats så kan man exv. jämföra statistiken över vattenskador i badrum. Denna ger vid handen att amatörer och de som certifierats enligt konstens alla regler är ungefär lika bra. De gör lite olika typer av fel, men amatörerna täcker upp sina brister genom att ta längre tid på sig.)
Och allt detta till skillnad från alla de andra områdena du nämner. Där kan jag antingen låta certifiera mig själv (körkort, där man fö får lära sig vad lagen säger om däckmönster), eller göra det själv efter eget gottfinnande.
Fast nu är vi en bit in på 2000-talet och mycket har nog hänt sedan ni eventuellt ingick i branschen.lars_stefan_axelsson skrev:
Öh, va? Nu förstår jag inte ditt argument överhuvudtaget.
Som vårt regelverk ser ut så är ju yrkesmän oförmögna att begå dessa (och andra) fel.
Och jag, i egenskap av "amatör", är överhuvudtaget inte skickad att varken konstatera att det är fel, eller avhjälpa dem. Jag måste ta hjälp av en av dessa ofelbara yrkesmän. För se, de är endast de som kan göra rätt.
Inget av detta är naturligtvis sant. Även om det inte studerats så kan man exv. jämföra statistiken över vattenskador i badrum. Denna ger vid handen att amatörer och de som certifierats enligt konstens alla regler är ungefär lika bra. De gör lite olika typer av fel, men amatörerna täcker upp sina brister genom att ta längre tid på sig.)
Och allt detta till skillnad från alla de andra områdena du nämner. Där kan jag antingen låta certifiera mig själv (körkort, där man fö får lära sig vad lagen säger om däckmönster), eller göra det själv efter eget gottfinnande.
Det är yrkespersoner och lekhens som installerar, finns ingen mening att försöka göra detta till en könsfråga.
Om vi drar en parallell med sjukvården,E El-Löken66 skrev:
Tjänsten som förkortas usk, är i Sverige en person som arbetar med praktisk omvårdnad inom sjukvård, hemsjukvård, äldreomsorg och hemtjänst.
Vad heter den tjänsten?
Tjänsten som förkortas ssk, är i Sverige en person som arbetar med praktiskt-kliniskt inriktad hälso- och sjukvård. Huvudämnet i utbildningen är omvårdnad.
Vad heter den tjänsten?
USK = Undersköterska(/Undersköterskor)
SSK = Sjuksköterska(/Sjuksköterskor)
Ovan nämnda personer är ”yrkesmän” inom sin yrkeskår.
Yrkesmän som i yrkesmänniskor.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt till de idag 2% av elektrikerna som är kvinnor.E El-Löken66 skrev:
Men de har antagligen så mycket skinn på näsan efter att ha slagit sig fram i en så mansdominerad bransch att de inte blir alltför upprörda över att buntas ihop med yrkesmännen.
P.S. När jag var elektriker på åttiotalet så hade vi faktiskt mer än två procent kvinnor. Vi hade en kvinna på 30 man, sådeså.
Mycket bra.lars_stefan_axelsson skrev:
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt till de idag 2% av elektrikerna som är kvinnor.
Men de har antagligen så mycket skinn på näsan efter att ha slagit sig fram i en så mansdominerad bransch att de inte blir alltför upprörda över att buntas ihop med yrkesmännen.
P.S. När jag var elektriker på åttiotalet så hade vi faktiskt mer än två procent kvinnor. Vi hade en kvinna på 30 man, sådeså.(Och henne satte man sig fö inte på. Jävlar i havet... Då hade en lite glutt som jag fått veta att han levde.
)
Ökar säkert bland hempumarna också.
Nu tror jag att Löken skojar med oss. För det finns väl ingen här, som inte vet att "man" i dessa sammanhang, är en könsneutral benämning, såsom: Styrman, jungman (hej och hå, jungperson JanssonDemmpa skrev:
Om vi drar en parallell med sjukvården,
Tjänsten som förkortas usk, är i Sverige en person som arbetar med praktisk omvårdnad inom sjukvård, hemsjukvård, äldreomsorg och hemtjänst.
Vad heter den tjänsten?
Tjänsten som förkortas ssk, är i Sverige en person som arbetar med praktiskt-kliniskt inriktad hälso- och sjukvård. Huvudämnet i utbildningen är omvårdnad.
Vad heter den tjänsten?
USK = Undersköterska(/Undersköterskor)
SSK = Sjuksköterska(/Sjuksköterskor)
Ovan nämnda personer är ”yrkesmän” inom sin yrkeskår.
Yrkesmän som i yrkesmänniskor.
Lite utanför ämnet. Men nog så viktigt, eftersom det då och då missförstås. Oftast med vilje, får jag hoppas.
Statstjänstemannen Staffan
Redigerat:
För att det är just männen som är sådana.E El-Löken66 skrev:
Yrkeskvinnorna är pålitliga och noggranna och lämnar inte dåliga resultat efter sig.
De vet också att de i denna branschen hela tiden måste vara dubbelt så bra för att accepteras.
(Ungefär som det är för en manlig sjuksköterska).