72 329 läst ·
491 svar
72k läst
491 svar
Elolycksfall, hempulande m.m
Jag bara känner för att kopiera in texten ifrån mitt första inlägg som jag startade tråden med:
I en tråd nyligen, som jag vill avlasta med en sådan här sidodiskussion så påstod jag att trots att försäljningen av elmaterial rent exploderat de senaste 25 åren så syns det ändå inte i olycksstatistiken. Tvärtom så går olyckorna ner - vilket kan tyda på att det är hempularna som gör bättre installationer.
Detta var naturligtvis en ganska vågad slutsats att dra, det kan ju bero på en massa andra saker. Kanske att elektrikerna har blivit såååå mycket bättre under dessa 25 år att det tagit ut effekten av hempularna. Men ärligt talat måste då elektrikerna förr ha varit väldans usla ...
I en tråd nyligen, som jag vill avlasta med en sådan här sidodiskussion så påstod jag att trots att försäljningen av elmaterial rent exploderat de senaste 25 åren så syns det ändå inte i olycksstatistiken. Tvärtom så går olyckorna ner - vilket kan tyda på att det är hempularna som gör bättre installationer.
Detta var naturligtvis en ganska vågad slutsats att dra, det kan ju bero på en massa andra saker. Kanske att elektrikerna har blivit såååå mycket bättre under dessa 25 år att det tagit ut effekten av hempularna. Men ärligt talat måste då elektrikerna förr ha varit väldans usla ...
Mera troligt att folk i allmänhet blivit mer medvetna om att el måste hanteras med respekt. Det leder rimligtvis till färre olyckor.
Det har troligtvis inte alls med kvaliteten på nyutförda installationer att göra. Snarare att folk i allmänhet i mindre utsträckning än tidigare använder trasiga sladdar, apparater eller anläggningar.
Det har troligtvis inte alls med kvaliteten på nyutförda installationer att göra. Snarare att folk i allmänhet i mindre utsträckning än tidigare använder trasiga sladdar, apparater eller anläggningar.
Jag tror också att det är i allmänhet är bättre nivå på arbeten som utförs av icke behöriga installatörer nu än vad det var tidigare. Skall jag säga vad jag ser som största problemet med hemma pulare är att de ofta är slarvar med skallängd och åtdragningsmoment på skruvar som bär kontakttryck för strömbärande element - det är iofs mången behörig elektriker som också slarvar med detta - gissa varför snapin låsning och liknande har blivit populärare....Mikael_L skrev:
Jag bara känner för att kopiera in texten ifrån mitt första inlägg som jag startade tråden med:
Moderator
· Stockholm
· 57 606 inlägg
Att elolyckorna minskat tror jag framförallt beror på bättre material. Har du ett öppet uttag, eller öppen central, så är det oerhört mycket mindre yta som är strömförande i modern utrustning. Kvalitet på ledningsisolering är bättre. Och de gamla trefashandskarna som orsakade ett antal dödsfall per år är i princip borta idag.
Sedan tror jag att säkerhetsmedvetandet både hos elektriker och hempulare har ökat. Även om det fuskas med kontroll före driftsättning idag också, så var det nog i princip obefintligt ex. på 70 talet. Det tas färre risker idag.
Sedan tror jag att säkerhetsmedvetandet både hos elektriker och hempulare har ökat. Även om det fuskas med kontroll före driftsättning idag också, så var det nog i princip obefintligt ex. på 70 talet. Det tas färre risker idag.
Moderator
· Stockholm
· 57 606 inlägg
Men det är ju uppenbarligen en intressant observation, att under tiden försäljning av elmaterial till privatpersoner ökat exponentiellt, så har antalet elolyckor minskat...
Det beror säkerligen på bättre utbud av material, men också mer lättillgänglig information om hur materialet ska installeras. Sen har man ju som husägare en större motivation att göra rätt eftersom ens eget hus brinner ner eller familj skadas om man gör fel.
Och elektrikern monterar inte "sämre" elmaterial än vad som är överenskommet?L Liss-1 skrev:
Och elektrikern monterar inte apparatdosor snett samt felaktigt djup, fastän elektrikern visste att det skulle på plywood+gips+tätskikt+kakel?
Och elektrikern monterar inte en anslutningsdosa som man kan öppna (ta bort locket på) utan verktyg ca 30 cm över golvet & ca 30 cm ifrån badkaret? Med rätt val av anslutningsdosa så är det laglig placering.
Ja vi har råkat ut för allt ovan nämnda.
Ja, firman är registrerad hos ESV.
Och en elektriker gör alltid en godkänd egenkontroll el - före och efter spänningssättning?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Ja, vi som har några år på nacken vi har ju upplevt en revolution vad gäller tillgången på information och möjligheten att spara och behandla den. Så sent som på 80-talet så fanns den helt enkelt inte om man inte hittade en bok (lycka till) där man kunde läsa sig till den.S Sackaros skrev:
Och dessa böcker var dels svåra att få reda på att de fanns, och om man gjorde det så var de ohemult dyra och fjärrlån på biblioteken ledde på sin höjd til att man fick ha den i fjorton dagar. Inte heller gick det att mångfaldiga dvs spara informationen för eget bruk. Fotokopiering var fortfarande något som var de som hade tillgång via företag förunnat.
Jag kommer ihåg att jag pratade med en läkare för många år sedan om det här och han kom ihåg hur viktigt det var att få AT-tjänst vid ett större universitetssjukhus just eftersom man då hade tillgång till ett stort bibliotek där man kunde slå upp och lära sig om de fall man stötte på och behövde presentera.
Men sedan på nittiotalet iom internet och PubMed så ändrade det sig för honom. Nu kunde man sitta på treläkarstationen i Korpilombolo* och ha tillgång till samma information som på de stora universitetssjukhusen.
Och idag så har i stort sett var och en tillgång till samma information via internet i stort. Och den är ännu lättare att hitta och sammanfatta iom de stora språkmodellerna (som man måste betala för att de skall duga något till, men det är fortfarande en billig kostnad).
Så när jag jämför med vad jag kunde när jag arbetade som elektriker på åttiotalet, och vilken information som fanns tillgänglig för förkovran så går det ju inte att jämföra med idag. Hade en arbetskamrat inte något vederhäftigt att komma med så stod man sig i stort sett slätt. Det här forumet är ju om inte annat ett utmärkt bevis på hur världen har utvecklats därvidlag.
*) Vad jag ser så har de faktiskt ingen läkare öht idag i Korpilombolo. Bara en ambulerande distriktssköterska. Men jag tror argumentet i vidare bemärkelse håller ändå...
Nä. Jag ser inga tecken på att folk är klokare på något som helst sätt idag. Men du kanske har fakta att meddela?E Eld skrev:Mera troligt att folk i allmänhet blivit mer medvetna om att el måste hanteras med respekt. Det leder rimligtvis till färre olyckor.
Jag har inga vetenskapliga bevis om det nu är det du är ute efter. Men jag ser själv inte alls lika mycket trasiga och ihoptejpade elprylar på allmän plats, båtklubbar eller hemma hos vänner och bekanta som jag såg för några decennier sedan.TRJBerg skrev:
Pratade med en vän nyligen som berättade att på hans/hennes båtklubb klipps skarvsladdar som är trasiga eller har fel ip klass omedelbart i bitar utan att ägaren tillfrågas. (Efter att först ha kopplats ur förstås.) Det ingår i båtklubbens stadgar.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 602 inlägg
Ni har redan varit och snuddat på det men ökad tillgänglighet till kvalitetsmaterial till vettiga priser gör att glada amatörer inte kör med fullösningar i samma utsträckning?
Kanske också att ökad tillgänglighet till instruktioner och dokumentation gör sitt till att hempulandet håller högre kvalitet.
Oavsett om det gäller el, vvs eller annat så brukar jag kolla om det finns tydliga instruktioner först och efter det avgör jag om jag känner mig tillräckligt säker för att försöka själv.
Kanske också att ökad tillgänglighet till instruktioner och dokumentation gör sitt till att hempulandet håller högre kvalitet.
Oavsett om det gäller el, vvs eller annat så brukar jag kolla om det finns tydliga instruktioner först och efter det avgör jag om jag känner mig tillräckligt säker för att försöka själv.
Går inte att säga någonting om orsaken utifrån detta. Var försiktig med att förhastat välja en förklaringsmodell. Vi har en stark instinkt att välja något som ger önskad slutsats.Mikael_L skrev:
Beror det på att elarbeten överlag är bättre?
Beror det på att elutrustning överlag är bättre?
Beror det på att andelen ”heminstallationer” ökat eller minskat i svenska hushåll?
Beror det på att elektriker blivit bättre?
Beror det på att gamla farliga elarbeten fasats ut?
Beror det på att olycksstatistiken fångar upp händelser annorlunda?
Beror det på att man är mer försiktig kring el?
Beror det på att elapparater är säkrare?
Jag kan tänka mig att den allmänna ängsligheten i samhället kring vad man får och inte får göra i sitt eget hem har ökat. Att Elsäkerhetsverket behöver ha en hemsida där det står "Ja, du får byta en glödlampa själv utan att kontakta behörig elektriker" är ju inget vidare bra tecken. Samtidigt har nog mängden människor som tror att de kan förstå sig på allt bara för att de minsann tagit studenten minskat.
Sen tror jag det är lättare att göra en säker elinstallation som hemmapulare idag, med stöd av internet. Att lättarbetat installationsmaterial och verktyg finns lättillgängligt är också en ynnest. För 25 år sedan, hur många kunde skala och koppla ihop kablar bra innan kabelskalare och wago-kopior fanns på biltema?
Sen tror jag det är lättare att göra en säker elinstallation som hemmapulare idag, med stöd av internet. Att lättarbetat installationsmaterial och verktyg finns lättillgängligt är också en ynnest. För 25 år sedan, hur många kunde skala och koppla ihop kablar bra innan kabelskalare och wago-kopior fanns på biltema?