P Pelle Be skrev:
Går inte att säga någonting om orsaken utifrån detta. Var försiktig med att förhastat välja en förklaringsmodell. Vi har en stark instinkt att välja något som ger önskad slutsats.

Beror det på att elarbeten överlag är bättre?
I det här korta perspektivet, dvs 25 år? Nej. Det skulle jag inte säga.
P Pelle Be skrev:
Beror det på att elutrustning överlag är bättre?
Vi får det stora steget där iom att plasten ger dubbelisolering på köpet på sextiotalet. Fyrtiotalet var som en krigszon sett till elolyckor. Klass-0-utrustningen ledde till oerhört många tragedier. Skyddsjordningen visade sig inte fungera på dessa eftersom den i praktiken ofta föll bort och eftersom det är ett tyst fel så upptäcktes det inte förrän det var för sent.

Den sista utrustning som vi kan se i statistiken är de platta trefashandskarna som fram till slutet av nittotalet tog ca ett liv om året. Men även de är som sagt före den tidsperiod som avhandlas här.

Så om vi skall se till strömgenomgång så blir svaret nej. Men vi har eventuellt en brasklapp vad gäller dödsfall och jordfelsbrytaren och hur den blivit allmän under den aktuella perioden.

Vi har dock ingen bra statistik i Sverige på om JFB:n räddar några liv, och i så fall hur många.
P Pelle Be skrev:
Beror det på att andelen ”heminstallationer” ökat eller minskat i svenska hushåll?
Finns ingen bra statistik. Jag tror då rakt inte att den minskat främst pga att kostnaderna för att anställa någon (trots ROT) inte minskat under perioden. Tvärtom.
P Pelle Be skrev:
Beror det på att elektriker blivit bättre?
Jag kan inte se något som påverkats avgörande därvidlag. Vi har haft ett antal reformer men bedömt så har de skjutit ordentligt vid sidan av målet om det här var frågan.
P Pelle Be skrev:
Beror det på att gamla farliga elarbeten fasats ut?
Inte den här perioden. Och det skulle i så fall knappast påverkat hemmapularen.
P Pelle Be skrev:
Beror det på att olycksstatistiken fångar upp händelser annorlunda?
Återigen, inte de senaste tjugofem åren vad jag kan se. Men man får ha med brasklappen att det är dödsfallsstatistiken som är relativt pålitlig. Annan statistik svajar både i nutid och historiskt ganska mycket mer.
P Pelle Be skrev:
Beror det på att man är mer försiktig kring el?
Svårt att bedöma. Antagligen ingen större förändring de senaste tjugofem åren.
P Pelle Be skrev:
Beror det på att elapparater är säkrare?
Under den här tidsperioden, nej, de är nog samma. Tvärtom så har vi ju under perioden fått in många komplicerande företeelser s.s. mobilladdare med tveksam kvalitet från Kina; LiIon-batterier, också de med tveksamma kretslösningar, elbilsladdning med stora effektuttag under lång tid, osv. osv. Så när det kommer till brand så är antagligen läget sämre idag än vad det var för 25 år sedan.

Så det går inte att komma undan slutsatsen att säkerheten inte påverkats nämnvärt iom att folk gör elarbeten de formellt sett inte får, lite till mans. Precis varför är en bra fråga, men den rimliga nollhypotesen måste ändå vara att det i grunden inte är så svårt och riskfyllt som branschen vill ha det till. Det är först om man vill föra in en annan förklaringsmodell som det krävs data och argument.

• Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Vi har dock ingen bra statistik i Sverige på om JFB:n räddar några liv, och i så fall hur många.
Skulle det ens vara möjligt att få en sådan statistik på något rimligt sätt?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…

Vi får det stora steget där iom att plasten ger dubbelisolering på köpet på sextiotalet. Fyrtiotalet var som en krigszon sett till elolyckor. Klass-0-utrustningen ledde till oerhört många tragedier. Skyddsjordningen visade sig inte fungera på dessa eftersom den i praktiken ofta föll bort och eftersom det är ett tyst fel så upptäcktes det inte förrän det var för sent.

Den sista utrustning som vi kan se i statistiken är de platta trefashandskarna som fram till slutet av nittotalet tog ca ett liv om året. Men även de är som sagt före den tidsperiod som avhandlas här.

Så om vi skall se till strömgenomgång så blir svaret nej. Men vi har eventuellt en brasklapp vad gäller dödsfall och jordfelsbrytaren och hur den blivit allmän under den aktuella perioden.

Finns ingen bra statistik. Jag tror då rakt inte att den minskat främst pga att kostnaderna för att anställa någon (trots ROT) inte minskat under perioden. Tvärtom.

Jag kan inte se något som påverkats avgörande därvidlag. Vi har haft ett antal reformer men bedömt så har de skjutit ordentligt vid sidan av målet om det här var frågan.

Återigen, inte de senaste tjugofem åren vad jag kan se. Men man får ha med brasklappen att det är dödsfallsstatistiken som är relativt pålitlig. Annan statistik svajar både i nutid och historiskt ganska mycket mer.

Under den här tidsperioden, nej, de är nog samma. Tvärtom så har vi ju under perioden fått in många komplicerande företeelser s.s. mobilladdare med tveksam kvalitet från Kina; LiIon-batterier, också de med tveksamma kretslösningar, elbilsladdning med stora effektuttag under lång tid, osv. osv. Så när det kommer till brand så är antagligen läget sämre idag än vad det var för 25 år sedan.

Så det går inte att komma undan slutsatsen att säkerheten inte påverkats nämnvärt iom att folk gör elarbeten de formellt sett inte får, lite till mans. Precis varför är en bra fråga, men den rimliga nollhypotesen måste ändå vara att det i grunden inte är så svårt och riskfyllt som branschen vill ha det till. Det är först om man vill föra in en annan förklaringsmodell som det krävs data och

Så det går inte att komma undan slutsatsen att säkerheten inte påverkats nämnvärt iom att folk gör elarbeten de formellt sett inte får, lite till mans. Precis varför är en bra fråga, men den rimliga nollhypotesen måste ändå vara att det i grunden inte är så svårt och riskfyllt som branschen vill ha det till. Det är först om man vill föra in en annan förklaringsmodell som det krävs data och argument.
Intressant! Bra svar!

Jag tror nog att faktorn gamla farliga installationer fasas ut kan ha påverkat en del även de senaste 25 åren, eller börjana av perioden. Det fanns fortfarande en del gamla tygisolerade installationsledningar, gammal "dödskulo" för 25 år sedan. Och kanske fortfarande en del idag.

Dessa har definitivt orsakat incidenter och elolyckor under perioden, men dödsolyckor vet jag inte.

En elektriker jag pratade med berättade att han hade en tid jobbat på uppdrag av ett försäkringsbolag för att inspektera el i ladugårdar. Det var kanske för 10 år sedan. Han hade ju anmärkt på massor med gamla trefas uttag. Och en lösning som han hade hittat lös i höet på ett ställe, var en "snabbkoppling" för trefas. En planka med 5 spik inslagna, och ett antal trefas kablar grenkopplade genom att trådarna bara var snurrade runt spikarna. Och detta ligger löst i en hög med hö. Nuvarande ägare till ladugården hade ingen aning om kopplingen (påstod han).

Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Ni har redan varit och snuddat på det men ökad tillgänglighet till kvalitetsmaterial till vettiga priser gör att glada amatörer inte kör med fullösningar i samma utsträckning?
Detta. 100%.

Förr var hempul liktydigt med 2x0,75 lampsladd.

• Gilla
djanlov
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tja, amerikanerna säger att de har den iaf. Men jag tror man får nöja sig med en skattning. Man kan t ex se till vårddata; strömgenomgång där man löser en JFB är en dj-la smäll, så man kan iaf gissa att folk kollar med vården. Man skulle kunna fråga ett stort antal människor i en undersökning, osv.

Men lätt är det inte. Så svaret kan mycket väl bli "nej" på din fråga, lite beroende på hur mycket arbete man vill att "rimligt" skall göra.

H hempularen skrev:
Och en lösning som han hade hittat lös i höet på ett ställe, var en "snabbkoppling" för trefas. En planka med 5 spik inslagna, och ett antal trefas kablar grenkopplade genom att trådarna bara var snurrade runt spikarna. Och detta ligger löst i en hög med hö. Nuvarande ägare till ladugården hade ingen aning om kopplingen (påstod han).
Ja, fast det är ju ett stort fall framåt.

På min barndoms bondgårdar så var det bara tre spikar.

Fem då får man ju med jord och allt, det blir ju knappast mycket säkrare... ;)

• Gilla
  • Haha
hjalmar17 och 4 till
  • Laddar…
Men lätt är det inte. Så svaret kan mycket väl bli "nej" på din fråga, lite beroende på hur mycket arbete man vill att "rimligt" skall göra.
Den stora svårigheten är väl att veta hur det slutat utan JFB och det förstår jag inte hur man skulle kunna skatta på något rimligt sätt.

Alfredo Alfredo skrev:
Den stora svårigheten är väl att veta hur det slutat utan JFB och det förstår jag inte hur man skulle kunna skatta på något rimligt sätt.
Ja, det är ju en poäng. Man har nog helt enkelt tänkt att de skulle slutat illa. Och det finns ju fog för den förenklingen. Men helt korrekt blir det inte. Man kan dock tänka sig att justera baserat på historiska data över liknande situationer. "Allt annat lika..."

Ofta så kommer man dock tyvärr inte längre. Kontrollgruppen saknas. Det är en fruktansvärt massa saker vi säger och tror att vi vet, som vi i själva verket inte har i närheten av så bra koll på.

TRJBerg
P Pelle Be skrev:
Går inte att säga någonting om orsaken utifrån detta. Var försiktig med att förhastat välja en förklaringsmodell. Vi har en stark instinkt att välja något som ger önskad slutsats.

Beror det på att elarbeten överlag är bättre?
Beror det på att elutrustning överlag är bättre?
Beror det på att andelen ”heminstallationer” ökat eller minskat i svenska hushåll?
Beror det på att elektriker blivit bättre?
Beror det på att gamla farliga elarbeten fasats ut?
Beror det på att olycksstatistiken fångar upp händelser annorlunda?
Beror det på att man är mer försiktig kring el?
Beror det på att elapparater är säkrare?
Bortförklaringar av fakta.

Alfredo Alfredo skrev:
Då får ngn myndighet fråga alla hushåll/ bostäder med installerad jfbr om den har löst ut vid något tillfälle, för löser den ut så har du ett jordfel = fara för person och egendom

Fairlane
L Liss-1 skrev:
Då får ngn myndighet fråga alla hushåll/ bostäder med installerad jfbr om den har löst ut vid något tillfälle, för löser den ut så har du ett jordfel = fara för person och egendom
Det är väl att göra det lite väl lätt för sig?
Jag kan svara ja på frågan, min jordfelsbrytare har löst ut. Den gör gärna det när man tappar en kabel till motorvärmaren i snön. Jag vet inte om jag känner att den räddat mitt liv där.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag kan svara ja på frågan, min jordfelsbrytare har löst ut. Den gör gärna det när man tappar en kabel till motorvärmaren i snön. Jag vet inte om jag känner att den räddat mitt liv där.
Kanske inte just då men när värmaren i motorn går sönder och släpper ut krypströmmar i bilen så är det inte lika roligt

L Liss-1 skrev:
Kanske inte just då men när värmaren i motorn går sönder och släpper ut krypströmmar i bilen så är det inte lika roligt
Fairlane Fairlane skrev:
Sen är det ju bra att veta att jfbr fungerar - skall testas ett par ggr /år

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
L Liss-1 skrev:
Sen är det ju bra att veta att jfbr fungerar - skall testas ett par ggr /år
Japp, förmodligen inte genom att droppa en kabel i snön. 😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.