69 373 läst ·
448 svar
69k läst
448 svar
Elolycksfall, hempulande m.m
Nu ska du fakturera Telia för en dags förlorad inkomst.Mikael_L skrev:
Det kan ju ev också vara så att f-bolaget backade ensidigt.
Jag har fått för mig att ibland verkar juristerna köra något slags chicken race.
Jag hade en dust med Telia för ett antal år sedan.
Jag motsatte mig Telias helt felaktiga krav tills de drog det till domstol, jag var säker på min sak, så jag fortsatte, och förberedde mig på process, och på morgonen samma dag som förhandlingen meddelade tingsrätten att stämningen var återkallad av Telia.
Kanske är de bara så vana att nästan alla blir så skraja att det faller till föga när det börjar närma sig ...![]()
Nja, jag var sugen på något sådant.
Men det är inte helt lätt. Att jag fakturerar dem något kan de väldigt lätt avslå med att det bara inte är något beställt, inget avtal föreligger. Och det är jag 100% chanslös att nå framgång med.
Mitt alternativ hade varit att göra en stämning, att mena på att jag lidit skada och vill ha ersättning.
Det kan de inte komma ifrån med annat än 1. betalning 2. förlikning, annars kan jag typ alltid driva det fram till process.
Men det innebär ju en hel del nytt arbete för mig, och detta är inte alls lika säkert och klockrent case som det första som Telia drev mot mig. Så jag fann det inte värt vare sig risken eller den ev lilla förtjänst det kunnat ge.
Så jag fick nöja mig med att det antagligen även kostade dem lite tid också, inte lika mycket tid som för mig, men dyrare tid, då jurister kostar fläsk.
edit:
Dessutom förlorade Telia mig som kund för all framtid, samt att jag fick 3 till att överge Telia och välja samma operatör som mig.
Så de gick nog en del back till sist.
Men det är inte helt lätt. Att jag fakturerar dem något kan de väldigt lätt avslå med att det bara inte är något beställt, inget avtal föreligger. Och det är jag 100% chanslös att nå framgång med.
Mitt alternativ hade varit att göra en stämning, att mena på att jag lidit skada och vill ha ersättning.
Det kan de inte komma ifrån med annat än 1. betalning 2. förlikning, annars kan jag typ alltid driva det fram till process.
Men det innebär ju en hel del nytt arbete för mig, och detta är inte alls lika säkert och klockrent case som det första som Telia drev mot mig. Så jag fann det inte värt vare sig risken eller den ev lilla förtjänst det kunnat ge.
Så jag fick nöja mig med att det antagligen även kostade dem lite tid också, inte lika mycket tid som för mig, men dyrare tid, då jurister kostar fläsk.
edit:
Dessutom förlorade Telia mig som kund för all framtid, samt att jag fick 3 till att överge Telia och välja samma operatör som mig.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 363 inlägg
Tyvärr är det Telias standardförfarande och många börjar ta efter samma beteende när det gäller ARN.Mikael_L skrev:
Jag motsatte mig Telias helt felaktiga krav tills de drog det till domstol, jag var säker på min sak, så jag fortsatte, och förberedde mig på process, och på morgonen samma dag som förhandlingen meddelade tingsrätten att stämningen var återkallad av Telia. Kanske är de bara så vana att nästan alla blir så skraja att det faller till föga när det börjar närma sig ...![]()
Samma gäller om Telia blivit prövad och "fälld" av PTS och precis om ARN är man inte lagmässig dömd och därför går Telia nästan alltid vidare till civilrättslig domstol i kraft av sin storlek.
O jaa, det kan man se, en tydlig smäll förväntas snart.Mikael_L skrev:
Nja, jag var sugen på något sådant.
edit:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra för dig Mike!
Boilerplate4U
Medlem
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 363 inlägg
Största risken blir väll att dina föräldrar blir grillade efter dina installationerFairlane skrev:
Jag tycker onekligen att det låter intressant att auktoriserade elektriker fakturerar sina föräldrar om de behöver hjläp med småjobb. Det känns troligt.
Då blir det lite mer klart för mig varför jag inte skulle få hjälpa mina föräldrar med deras elanlägging om jag fick ett hemmapularkörkort. Det är inte för att man är rädd att det ska bli elsäkerhetsmässigt fel (jag kanske kan lika mycket, eller mer, som personen elfirman skickar, beroende på vem det är) utan för att det är risk för svartjobb. Det var fint tänkt. Gäller detsamma om jag hjälper mina föräldrar att måla om hemma, att laga mat till de, att städa etc? Jag får nog erkänna att jag varit en större svartjobbare än jag vetat om genom åren, men jag ska skärpa mig och skicka en faktura till de i fortsättningen. Jag har även lånat ut bil och släpvagn till vänner utan att jag utövat illojal konkurrans mot uthyrare av dessa artiklar. Det ska bli bättring även där.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 954 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 954 inlägg
Ja, men den risken finns ju om de får ut en mindre skicklig person som ändå får jobbet också.Grizzlybjörnen123 skrev:
Kanske får de ut en person som saknar egen behörighet (högst) troligt och som sedan när arbetetsdagen är slut åker hem till sin bror och installerar ett element för att därefter under helgen dra om elen i den egna bostaden. Då kommer både mina föräldrar och deras hus klara sig, men den stackars brodern kommer ha ett nedbränt hus och inte få ut något på försäkringen och inre kan han heller flytta hem till sin bror för det huset är också nedbränt av samma hemmapulare.
Dessutom kommer båda bröderna åka dit för skattefusk.
Ja, mycket fusk blir det.Fairlane skrev:
Ja, men den risken finns ju om de får ut en mindre skicklig person som ändå får jobbet också.
Kanske får de ut en person som saknar egen behörighet (högst) troligt och som sedan när arbetetsdagen är slut åker hem till sin bror och installerar ett element för att därefter under helgen dra om elen i den egna bostaden. Då kommer både mina föräldrar och deras hus klara sig, men den stackars brodern kommer ha ett nedbränt hus och inte få ut något på försäkringen och inre kan han heller flytta hem till sin bror för det huset är också nedbränt av samma hemmapulare.
Dessutom kommer båda bröderna åka dit för skattefusk.![]()
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Fairlane skrev:
-- den stackars brodern kommer ha ett nedbränt hus och inte få ut något på försäkringen.
/QUOTE]
Hur ofta har försäkringsbolagen helt nedsatt försäkringsutbetalningen ? Tror faktiskt att detta är en skröna, däremot kan de minska ersättningen.
Någon som känner till rättsfall eller dokumenterade utfall ?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 954 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 954 inlägg
Jag tror också det är en skröna, men den dyker upp lite då och då.C claesborjesson skrev:
Någon undrar hur man ska göra något och får svaret "Ditt hus kommer brinna ner och så får du inget på försäkringen". Jag misstänker att det inte är helt ovanligt att den som slänger ur sig det är en person som har laglig rätt att komma hem till mig och koppla under EKP, samtidigt som personen själv saknar egen behörighet, vilket knappast hindrar hen från att koppla hemma hos sig själv eller hos en kompis.
Det nuvarande behörighetssystemet lär bestå tills Hempularna samlar ihop sig själva med demonstrationsskyltar och tar traktorerna upp till Rosenbad med en högljudd protestsång typ som denna: Släpp Hempularna loss, det är våår.
Troligtvis kommer detta inte hända och Hempularna får fortsätta protestera i olika forum långt ifrån maktens korridorer...
Troligtvis kommer detta inte hända och Hempularna får fortsätta protestera i olika forum långt ifrån maktens korridorer...
Redigerat:
Boilerplate4U
Medlem
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 363 inlägg
Ja så är det nog. Möjligtvis om man bodde i Frankrike och dumpade koskit framför deras motsvarighet till ELSV.Grizzlybjörnen123 skrev:
Det nuvarande behörighetssystemet lär bestå tills Hempularna samlar ihop sig själva med demonstrationsskyltar och tar traktorerna upp till Rosenbad med en högljudd protestsång typ som denna: Släpp Hempularna loss, det är våår.
Troligtvis kommer detta inte hända och Hempularna får fortsätta protestera i olika fordon långt ifrån maktens korridorer...
Det är bättre än på kemisidan där många kemikalier blivit svåra att få tag på även om de inte är förbjudna och många av de företag som har dem vägrar sälja till privatpersoner trots att de har annan privatförsäljning och det är kemikalier som är tillåtna för privatpersoner. De få kemikalier man får tag på har blivit dyra pga byråkrati och bristande konkurrens. Jag tror folk har mer respekt för kemiakalier och därför hanterar dem någorlunda ordentligt medan det slarvas betydligt mer med kemisk-tekniska produkter som kan vara väl så problematiska ur miljö och säkerhetssynpunkt.E Eld skrev:Du får även köpa en "elcykel" som i själva verket är en motorcykel som kräver typgodkännande, registrering, försäkring och körkort för att få framföras på allmän väg. (Troligen skulle de inte klara kraven för typgodkännande.)
Det är helt lagligt att sälja men kan inte lagligen användas utanför inhägnat område.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 758 inlägg
Jag hittar inte den andra tråden som startades. (Kanske den här rensades?) Men jag tror (med betoning på tror) inte att den enda större rapport om elbränder och orsaker som jag vet om citerats tidigare. Den här här.
I den kan man bla läsa (förutom att det finns ett mörkertal det kan vara 14 personer som omkommer totalt sett):
"I Sverige omkommer uppskattningsvis minst 8 personer varje år i elbränder. Drygt hälften förolyckas i bränder där elen är direkt orsak till branden. Resten förolyckas i bränder som beror på att en produkt inte gett ett tillräckligt skydd vid felaktig användning."
samt
"9.2.1 Elcentraler Brister i elcentraler är vanligaste orsaken till att fasta elinstallationer i bostäder brinner och tredje vanligaste orsaken totalt till elbränder i bostäder. Brister i elcentraler är också fjärde vanligaste orsaken till elolyckor. Dessa bränder ger en ökad risk för spridning utanför startföremålet och har orsakat ett flertal dödsbränder. Bränder i elcentraler är överrepresenterade i villa/radhus och förekommer både i centraler med porslinssäkringar (diazedsäkringscentraler) och med mekaniska brytare (normcentraler med dvärgbrytare).
Det finns ett samband mellan bränder i elcentraler och bostadens ålder. Värst drabbade är småhus byggda på 1930-talet eller tidigare. Bränderna uppstår oftast i elkablar i skåpet, där fasadskåp och inkommande elkabel oftast drabbas. Vanligaste orsaken är brister i den inkommande elen (exempelvis serviskabel) följt av överbelastning (kan bero på feldimensionering av säkringssystem, ofta i kombination med åldrande materiel) eller inträngande vatten som lett till kortslutning. Möss i elskåp och dåligt åtdragna skruvförband som lett till varmgång och/eller gnistbildning, på grund av glappkontakt, är också ganska vanligt förekommande orsaker.
Vid ett så kallat nolledarfel (se kapitel 5.4) kan hela elanläggningen spänningssättas, inklusive inkopplade laster och utsättas för upp mot 400 V istället för 230 V. Risken för elbrand på något eller flera ställen i bostaden blir då mycket hög eftersom vissa anläggningsdelar och produkter inte är dimensionerade för så höga spänningar.
Feldimensionerade säkringssystem och andra skydd som inte är anpassade till elanläggningen kan leda till elbränder och olyckor, både i centralen och på andra ställen i bostaden.
Bränder och elolyckor i elcentraler kan inte alltid undvikas med hänvisning till de skydd som vanligen används i bostäder. Det är också svårt för en innehavare att själv göra en bedömning om brister finns då kontrollen i sig kan vara farlig om man inte är elektriker med god kunskap om elsäkert arbete."
Så hälften är felaktig användning av apparater (glömd spis, vält lampa osv.) Det är bara den andra hälften som uppkommer i den fasta installationen. Av dessa så är en majoritet i centralen/anslutningen av huset.
Detta är ju naturligtvis intressant vis-a-vis hemmapulande eftersom dessa bränder inte uppkommer som rimlig följd av hemmapulande. Det är inte hemmapulade PEN-ledare i gamla anslutningar som leder till PEN-släpp osv. Det mesta tordes kunna hänföras till dåligt underhåll eller överbelastning av gamla uttjänta anläggningar.
Så hemmapulande kan tom ha en positiv effekt där, om den leder till att man har koll på sin anläggning vad gäller skick, belastning osv.
I den kan man bla läsa (förutom att det finns ett mörkertal det kan vara 14 personer som omkommer totalt sett):
"I Sverige omkommer uppskattningsvis minst 8 personer varje år i elbränder. Drygt hälften förolyckas i bränder där elen är direkt orsak till branden. Resten förolyckas i bränder som beror på att en produkt inte gett ett tillräckligt skydd vid felaktig användning."
samt
"9.2.1 Elcentraler Brister i elcentraler är vanligaste orsaken till att fasta elinstallationer i bostäder brinner och tredje vanligaste orsaken totalt till elbränder i bostäder. Brister i elcentraler är också fjärde vanligaste orsaken till elolyckor. Dessa bränder ger en ökad risk för spridning utanför startföremålet och har orsakat ett flertal dödsbränder. Bränder i elcentraler är överrepresenterade i villa/radhus och förekommer både i centraler med porslinssäkringar (diazedsäkringscentraler) och med mekaniska brytare (normcentraler med dvärgbrytare).
Det finns ett samband mellan bränder i elcentraler och bostadens ålder. Värst drabbade är småhus byggda på 1930-talet eller tidigare. Bränderna uppstår oftast i elkablar i skåpet, där fasadskåp och inkommande elkabel oftast drabbas. Vanligaste orsaken är brister i den inkommande elen (exempelvis serviskabel) följt av överbelastning (kan bero på feldimensionering av säkringssystem, ofta i kombination med åldrande materiel) eller inträngande vatten som lett till kortslutning. Möss i elskåp och dåligt åtdragna skruvförband som lett till varmgång och/eller gnistbildning, på grund av glappkontakt, är också ganska vanligt förekommande orsaker.
Vid ett så kallat nolledarfel (se kapitel 5.4) kan hela elanläggningen spänningssättas, inklusive inkopplade laster och utsättas för upp mot 400 V istället för 230 V. Risken för elbrand på något eller flera ställen i bostaden blir då mycket hög eftersom vissa anläggningsdelar och produkter inte är dimensionerade för så höga spänningar.
Feldimensionerade säkringssystem och andra skydd som inte är anpassade till elanläggningen kan leda till elbränder och olyckor, både i centralen och på andra ställen i bostaden.
Bränder och elolyckor i elcentraler kan inte alltid undvikas med hänvisning till de skydd som vanligen används i bostäder. Det är också svårt för en innehavare att själv göra en bedömning om brister finns då kontrollen i sig kan vara farlig om man inte är elektriker med god kunskap om elsäkert arbete."
Så hälften är felaktig användning av apparater (glömd spis, vält lampa osv.) Det är bara den andra hälften som uppkommer i den fasta installationen. Av dessa så är en majoritet i centralen/anslutningen av huset.
Detta är ju naturligtvis intressant vis-a-vis hemmapulande eftersom dessa bränder inte uppkommer som rimlig följd av hemmapulande. Det är inte hemmapulade PEN-ledare i gamla anslutningar som leder till PEN-släpp osv. Det mesta tordes kunna hänföras till dåligt underhåll eller överbelastning av gamla uttjänta anläggningar.
Så hemmapulande kan tom ha en positiv effekt där, om den leder till att man har koll på sin anläggning vad gäller skick, belastning osv.