S
M Martin Lundmark skrev:
Hej styren

Tack för en trevlig dialog.

Det var en grov beräkning med ca en halv miljon i besparing (elenergi, elnät och säkringsavgift). Dräneringen gjorde jag huvudsakligen själv så det var grävning och materialkostnader det kostade. jag kunde dessutom förbereda för reservkraften, leda bort allt regnvatten runt huset och förbättra gräsmattan.

Jag berömmer utan att gräva vidare att kostnaden för fönsterbytet (ingen isoleringsåtgärd i övrigt) plus dränering och installation av frikyla (som rimligen sänker årsenergibehovet ryms i de kvarvarande ca 275 kkr och besparingen fortsätter.

Effekttoppar finns, men när jag mätte nu under december med vinterkyla, julmat, tvätt etc. så såg jag inga alarmerade effekttoppar. De var lägre än tidigare. När varmvatten tillverkas så vilar pumpen med uppvärmning och ger inga effekttoppar.

Fönsterbytet ger i sig själv inte en besparing gällande elenergi som betalar sig, men de gamla fönster och altandörrarna var ca 60 år och behövde åtgärdas. Rimligen så har även fönsterbytet minskat toppeffektbehovet, framför allt vid stark kyla.
Hej Martin Lundmark

Dina åtgärder var säkert nödvändiga och försvarbara- och kloka. Du kommer att ha nytta av dom (samtliga).
Bra jobbat förresten med egen arbetsinsats med dräneringen, samt antagligen med mycket annat.
Du är väl(!) förberedd på effektavgift och vad det nu blir för andra system i framtiden.

D djac skrev:
Ja men detta var väl precis det förväntade, osakligt men drivet av att de vill fortsätta maximera debitering och minimera investering, de spelar bara sin roll?
Hej djac

Om du bland annat tittar på mina inlägg #78 och #83 här, så har jag kombinerat elenergibesparing i mitt boende med utjämnat effektbehov och rimligen låga effektavgifter. Detta utan att jag behövt ändra mitt beteende, frikyla ger ett behagligare inneklimat.

Med ditt sätt att resonera; Innebär det då att jag rundat de som ” vill fortsätta maximera debitering och minimera investering”?

Du verkar tillhöra de som tror, att elenergi är en näst intill ”gratis” resurs som vi bara kan kräva att någon annan ordnar åt oss, gärna helt utan kostnad. En resurs som vi sedan kan hantera ”hur som helst”.

Elförsörjningen som det moderna samhället (och individer) är helt beroende av. Den måste vårdas och hanteras på ett klokt sätt.

Som det ser ut nu, så behöver det inte till exempel komma ett krig för att vår elförsörjning skall drabbas av elavbrott.

Det räcker att se hur dåliga vi är på att förstå de naturlagar som gäller, och de tekniska bekymmer som finns med den förändrade elgenereringen och elanvändningen som vi infört de senaste ca 20 åren.

S styren skrev:
Hej Martin Lundmark

Dina åtgärder var säkert nödvändiga och försvarbara- och kloka. Du kommer att ha nytta av dom (samtliga).
Bra jobbat förresten med egen arbetsinsats med dräneringen, samt antagligen med mycket annat.
Du är väl(!) förberedd på effektavgift och vad det nu blir för andra system i framtiden.
Tack styren

Det jag beklagar är, att det jag under tiden jag genomfört mina elenergiåtgärder, även försökt förmedla hur man kan göra, till andra, här men även på annat sätt (till exempel villaägarföreningen) mest mötts av irritation eller nonchalans.

D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Om du bland annat tittar på mina inlägg #78 och #83 här, så har jag kombinerat elenergibesparing i mitt boende med utjämnat effektbehov och rimligen låga effektavgifter. Detta utan att jag behövt ändra mitt beteende, frikyla ger ett behagligare inneklimat.

Med ditt sätt att resonera; Innebär det då att jag rundat de som ” vill fortsätta maximera debitering och minimera investering”?

Du verkar tillhöra de som tror, att elenergi är en näst intill ”gratis” resurs som vi bara kan kräva att någon annan ordnar åt oss, gärna helt utan kostnad. En resurs som vi sedan kan hantera ”hur som helst”.

Elförsörjningen som det moderna samhället (och individer) är helt beroende av. Den måste vårdas och hanteras på ett klokt sätt.

Som det ser ut nu, så behöver det inte till exempel komma ett krig för att vår elförsörjning skall drabbas av elavbrott.

Det räcker att se hur dåliga vi är på att förstå de naturlagar som gäller, och de tekniska bekymmer som finns med den förändrade elgenereringen och elanvändningen som vi infört de senaste ca 20 åren.
Du blandar hela tiden ihop kapital, avkastning och fysik, utan att själv förstå vad du säger.

Jag tycker du har gjort toppenåtgärder, allt låter klokt i mina öron, därför gillade jag ditt inlägg, om jag anser att du snuvar nätbolaget på intäkter, ja men det gör du såklart men det har du rätt att göra, de sätter reglerna och styr därmed våra beteenden. Ungefär som att man köper två Bregott när det är extrapris och därmed slipper köpa till fullpris, jag har inte sett arga insändare från någon ICA-handlare om detta, så det verkar både lagligt och moraliskt ok.

EI's korrigeringar består bla av hur man ser på nätets värde, dessa köptes för underpriser men uppenbarligen har nätbolagen sen värderat upp de själva och vill sen ha avkastning på det uppblåsta värdet, klassiskt bedrägeri mao, det har inget med fysik att göra men allt med girighet att göra.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Sedan skulle jag mycket väl kunna tänka mig att småbrukare är vinnare, exempelvis de med fjärrvärme, medan de med direktverkande elelement definitivt bör tillhöra förlorarna.
Det borde snarare vara tvärtom.
Effekten behöver inte skilja så mycket. Men storförbrukaren vinner på de lägre överföringsavgifterna.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det borde snarare vara tvärtom.
Effekten behöver inte skilja så mycket. Men storförbrukaren vinner på de lägre överföringsavgifterna.
Kan vara så också, det beror helt på hur mycket tur/otur man har med samtidig användning. Min erfarenhet från det att jag använde mycet elvärme var att den hade en tendens att gå samtidigt som mycket annat, vilket hos mig blåste säkringarna någon gång då och då. Bara en av orsakerna till att jag bytte uppvärmning.

Men det hänger ju helt på hur användningsmösntrena ser ut för just den användaren i kombination med just den nätleverantörens villkor.

Värmen är kontinuerlig till sin natur. Så det blir även utan styrning ett jämnare uttag är för någon utan elvärme.

Din analys är helt enkelt galen.

D djac skrev:
Du blandar hela tiden ihop kapital, avkastning och fysik, utan att själv förstå vad du säger.

Jag tycker du har gjort toppenåtgärder, allt låter klokt i mina öron, därför gillade jag ditt inlägg, om jag anser att du snuvar nätbolaget på intäkter, ja men det gör du såklart men det har du rätt att göra, de sätter reglerna och styr därmed våra beteenden. Ungefär som att man köper två Bregott när det är extrapris och därmed slipper köpa till fullpris, jag har inte sett arga insändare från någon ICA-handlare om detta, så det verkar både lagligt och moraliskt ok.

EI's korrigeringar består bla av hur man ser på nätets värde, dessa köptes för underpriser men uppenbarligen har nätbolagen sen värderat upp de själva och vill sen ha avkastning på det uppblåsta värdet, klassiskt bedrägeri mao, det har inget med fysik att göra men allt med girighet att göra.
Hej djac

Jag tror inte jag ”blandar hela tiden ihop kapital, avkastning och fysik, utan att själv förstå vad du säger.”

Jag har inte bara råkat har tur med min satsning och mina åtgärder.

Tvärtom jag har i stället använt min ingenjörsutbildning, bland annat baserade på naturlagarna för att kunna ta egna beslut, som ibland inte följer politikernas och beslutsfattarnas idéer och tyckanden.

Samtidigt som jag, bland annat, inte tycker att Energimarknadsinspektionen lyckats bra med sitt arbete så har jag ändå kunnat navigera så att resultatet blivit bra (säg bäst möjliga utifrån situationen).

Jag har kunnat göra det bästa av situationen bland annat genom att lyssna på erfarenheterna gällande att hushålla med knappa resurser (det som i samhället benämns med ekonomi) från min föräldrageneration och från min ingenjörsutbildning.

Jag kan känna mig förnöjsam, och arbetar därför vidare för att hjälpa andra här på forumet, trots alla tillkortakommanden i samhället.

Kan du det?

Fairlane
S styren skrev:
Så en abonnent kan förvänta sig oförändrad avgift, efter införandet av effektavgift. Alltså om fastigheten är oförändrad, konsumtion oförändrad.
Nej då har du missförstått. Jag försökte förklara innan att det inte är för en enskild kund som det är kostnadsneutralt, utan för kundkollektivet som helhet.

Kalle får betala 100 kr mer och Pelle 100 kr mindre = kostnadsneutralt för de tillsammans, inte för var för sig.

När jag skrev det så var det tydligen raljerande och på dagisnivå, ändå gick det uppenbarligen att missförstå.
S styren skrev:
Vilka konsumenter är det neutralt för. Förbrukning och säkringsstorlek samt abonnemangsform?
(medveten om att det är en svår fråga)
Ingen, det är för kollektivet.
S styren skrev:
Tror inte på det. Man måste börja spara. Någon här berättade ju att hon skruvar ur säkringarna för att spara.
Ja, det är ett sätt att få lägre toppar, vilket kommer resultera i en lägre kostnad än om man inte gör något alls, men det finns de som inte gör något alls och får sänkt ändå.

S
Fairlane Fairlane skrev:
Nej då har du missförstått. Jag försökte förklara innan att det inte är för en enskild kund som det är kostnadsneutralt, utan för kundkollektivet som helhet.

Kalle får betala 100 kr mer och Pelle 100 kr mindre = kostnadsneutralt för de tillsammans, inte för var för sig.

När jag skrev det så var det tydligen raljerande och på dagisnivå, ändå gick det uppenbarligen att missförstå.

Ingen, det är för kollektivet.

Ja, det är ett sätt att få lägre toppar, vilket kommer resultera i en lägre kostnad än om man inte gör något alls, men det finns de som inte gör något alls och får sänkt ändå.
Jag har förstått ditt resonemang. "kostnadsneutralt som kollektiv".

Min fråga till pacman42 var på individnivå. Han har fattat och svarat. Daniel109 har yttrat sig- han fattar. Är övertygad om att hela forumet förstår.

Varför du envisas med att förklara något som ingen undrar över, förvånar. Du hade ju redan bett om ursäkt för din raljerande och nedlåtande ton. Accepteras härmed förbehållslöst! (dagisnivå har dock aldrig nämnts). Missförstod ditt första inlägg och reagerade lite väl mycket. Sorry.

Du kan höja ribban ett snäpp- tror jag klarar det.

D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Jag tror inte jag ”blandar hela tiden ihop kapital, avkastning och fysik, utan att själv förstå vad du säger.”

Jag har inte bara råkat har tur med min satsning och mina åtgärder.

Tvärtom jag har i stället använt min ingenjörsutbildning, bland annat baserade på naturlagarna för att kunna ta egna beslut, som ibland inte följer politikernas och beslutsfattarnas idéer och tyckanden.

Samtidigt som jag, bland annat, inte tycker att Energimarknadsinspektionen lyckats bra med sitt arbete så har jag ändå kunnat navigera så att resultatet blivit bra (säg bäst möjliga utifrån situationen).

Jag har kunnat göra det bästa av situationen bland annat genom att lyssna på erfarenheterna gällande att hushålla med knappa resurser (det som i samhället benämns med ekonomi) från min föräldrageneration och från min ingenjörsutbildning.

Jag kan känna mig förnöjsam, och arbetar därför vidare för att hjälpa andra här på forumet, trots alla tillkortakommanden i samhället.

Kan du det?
Absolut, jag har gjort ungefär samma energiresa, annan utgångspunkt och därmed andra åtgärder. Det handlar såklart om ekonomi, som bara är ett annat ord för hushållning och i det här fallet att få ner sin elförbrukning. Sen väljer du ju att exempelvis köra fossilt och där hjälper du inte andra men kanske sparar några kronor åt dig själv, ett exempel. Så visst har du gjort en del, andra gör annat.

Att du är nöjd med dig själv är bra, för dig såklart, men betyder egentligen inte mycket i det stora hela om man ska vara krass.

Hur du genom dina åtgärder exempelvis har hållit nere din nätägares värdering av sitt nät är oklart, det är trots allt de sakerna det handlar om, dvs bokföringstekniska bedrägerier, eller "cook the books" som det hette i andra gansterkretsar.

D djac skrev:
Sen väljer du ju att exempelvis köra fossilt och där hjälper du inte andra men kanske sparar några kronor åt dig själv, ett exempel.
Hej djac

När jag skriver att jag är nöjd över åtgärderna då är det en sammanfattning till de jag vänder mig till och vill hjälpa här på byggahus i mina inlägg

Precis som den som tex köpt en gräsklippare och vill berätta vad han tyckte för andra här på forumet

Vad menar du här med att "köra fossilt"?
Kan du förtydliga

Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tycker du har gjort toppenåtgärder, allt låter klokt i mina öron, därför gillade jag ditt inlägg, om jag anser att du snuvar nätbolaget på intäkter, ja men det gör du såklart men det har du rätt att göra, de sätter reglerna och styr därmed våra beteenden
Hej djac

När du skriver ”gillade jag ditt inlägg, om jag anser att du snuvar nätbolaget på intäkter,” så antyder det att du har någon sorts ”kamp” med nätbolaget, samtidigt som jag ser det som att jag anlitar och betalar nätbolaget för att transportera elenergi till mig. Precis som jag anlitar andra transporter.

Om jag då minskar mina transporter, så gör jag det inte för ”att snuva transportbolaget på intäkter”, utan därför att jag helt enkelt behöver mindre transporter.

Det är ditt val att fokusera på att lyfta en konflikt med ditt ”transportbolag” och dess tillkortakommanden, eller att ”nyktert”, göra det bästa av situationen, helt enligt de uppställda regelsystemen.

Om du vill ändra på situationen så kan du ju agera ”politiskt” och agera så att du får till stånd en ändring på det som du anser är fel.

Men akta dig då, för fallgropen att försöka agera mot naturlagarna.

Det jag saknar är din beskrivning här på här på byggahus, är konkreta förslag hur du kan hjälpa andra att hålla nere sina kostnader, inte bara klaga och att fokusera på att ”du snuvar nätbolaget på intäkter”.

Gärna utifrån du själv har gjort och lyckats med.

Redigerat:
Det beror p
D Daniel 109 skrev:
Värmen är kontinuerlig till sin natur. Så det blir även utan styrning ett jämnare uttag är för någon utan elvärme.

Din analys är helt enkelt galen.
Det beror helt på hur avgifterna är uppdelade (per Wh och per kWh/h i effekttariff samt fast avgift) och hur man jämför. Har bolaget effekttariff på natten också exempelvis?

Ett hushåll som har fjärrvärme och ingen elbil kommer med stor sannolikhet ha sina toppar vid matlagning och låg total volym idag. Beroende på vilka matlagningsvanor de har så kan de antingen få en högre kostnad eller inte. Tittar man på matlagningsvanorna hemma hos min familj så skulle ugnen vara helt drivande för effekten, den ligger på maxeffekt under ca 20 minuter när den värmer, sedan värmer den inte mycket alls, så en timmes användning skulle kanske motsvara 30 min på full effekt (10A). På spisen är det ännu mindre per timme. Jag har svårt att se att man kommer över 4 kWh/h, troligen inte ens över 3 kWh/h i detta fallet. Det må relativt sett vara dyrare än överföringsavgiften, men om den fasta avgiften tidigare varit hög och sänkts kraftigt så kan det faktiskt bli billigare.

För den som har elvärme så slår elementen till oberoende av varandra och jag har noterat att ett par-tre gånger per månad under vintern så är golvvärmen igång i de två badrummen samtidigt, dessutom parallellt med värmen på inglasningen, samt elementet i det rum som har tillskott av elvärme. Sker detta samtidigt som jag har en annan topp i förbrukningen (matlagning, tvätt), då kan jag få en väldigt hög topp som jag inte har kontroll över. När dessa värmekällor slår till så kör de oftast uppåt en timme, det är hysteres i termostaterna. När man har relativt få värmekällor så har de en tendens att köra samtidigt då och då. Ju fler saker du parallelliserar, desto jämnare förbrukningskurva får du då slumpen och andra faktorer jämnar ut förbrukningen.

I mitt hus så är dessa värmekällor bara komplement, tidigare hade jag bara

Man kan tyvärr inte förlita sig på slumpen.

Jag dubbelkollade också med Google Gemini som tycks hålla med mig om detta. Den som bor i hus med fjärrvärme har goda möjligheter att vara en vinnare, beroende på bolag....

Fairlane
S styren skrev:
Jag har förstått ditt resonemang. "kostnadsneutralt som kollektiv".
Ok, och ändå ställde du frågan "Så en abonnent kan förvänta sig oförändrad avgift, efter införandet av effektavgift. Alltså om fastigheten är oförändrad, konsumtion oförändrad."
S styren skrev:
Min fråga till pacman42 var på individnivå. Han har fattat och svarat. Daniel109 har yttrat sig- han fattar. Är övertygad om att hela forumet förstår.
Precis, på individnivå. Där finns ingen som sagt att det ska vara kostnadsneutralt.
S styren skrev:
Varför du envisas med att förklara något som ingen undrar över, förvånar. Du hade ju redan bett om ursäkt för din raljerande och nedlåtande ton. Accepteras härmed förbehållslöst! (dagisnivå har dock aldrig nämnts). Missförstod ditt första inlägg och reagerade lite väl mycket. Sorry.
Om du läser ditt inlägg #69 så hittar du " Istället fick vi en dagisnivå- storyteller. "
S styren skrev:
Du kan höja ribban ett snäpp- tror jag klarar det.
Jag får väl nöja mig med att jag inte alls förstår vad du är ute efter och låta bli att svara

• Älska
styren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.