6 056 läst ·
107 svar
6k läst
107 svar
Elnätsavgifterna rekordhöjs i år
Det är det jag sa skatt o moms kan de direkt plocka bort om de nu ska hjälpa medborgarna men vattenfalls avgift är trots allt grunden till 80 öringen.pacman42 skrev:
I själva verket är det ju MP och deras stödparti som är grunden till det hela. Hade de inte bytt ut folk i Vattenfalls styrelse o kanske därmed lyckats lägga ner kärnkraften hade vi kanske haft en annan diskussion idag.
Denna elöverföringsavgift är kraftigt sänkt hos de flesta energibolag som infört effekttariffer. Tittar jag på Göteborg Energi så har de en modell där denna avgift ligger på 7,5 öre/kWh inkl moms. Och den du hade hos Vattenfall ligger ju på drygt 25 öre.S Sture Nilsson1 skrev:Det är det jag sa skatt o moms kan de direkt plocka bort om de nu ska hjälpa medborgarna men vattenfalls avgift är trots allt grunden till 80 öringen.
I själva verket är det ju MP och deras stödparti som är grunden till det hela. Hade de inte bytt ut folk i Vattenfalls styrelse o kanske därmed lyckats lägga ner kärnkraften hade vi kanske haft en annan diskussion idag.
Varför är det på detta viset då? Jo för att en del av de rörliga kostnaderna hos nätbolaget är bättre lämpade att hamna på effekttariffen och de rent rörliga kostnaderna kopplade till överföringen är rätt låga. Men då gillar ju inte folk effekttariffer heller, så...
Hej igen o tack för svar. Netto ligger avgiften på dryga 31 öre. Nu råkar det vara så att jag satt in solceller med batteri så det är inte mest synd om mig. Försäljningen ger inte så mycket men de kWh jag slipper köpa gör att jag ju slipper såväl elpriset som avgiften inkl skatter o moms vi pratar om. Förhoppningsvis ska en smartmätare göra att jag kan undvika de värsta effekttopparna. Vi får väl se vad nästa påhitt blir.pacman42 skrev:
Denna elöverföringsavgift är kraftigt sänkt hos de flesta energibolag som infört effekttariffer. Tittar jag på Göteborg Energi så har de en modell där denna avgift ligger på 7,5 öre/kWh inkl moms. Och den du hade hos Vattenfall ligger ju på drygt 25 öre.
Varför är det på detta viset då? Jo för att en del av de rörliga kostnaderna hos nätbolaget är bättre lämpade att hamna på effekttariffen och de rent rörliga kostnaderna kopplade till överföringen är rätt låga. Men då gillar ju inte folk effekttariffer heller, så...
Nackdelen är samhällsekonomisk. Du producerar i princip värdelös energi för att undkomma nätavgifter och elskatt. Nätavfmgifyerna måste då höjas i övrigt och skatten tas in på andra skatter.
Samhällsekonomisk är inte den produktionen lönsam alls.
Samhällsekonomisk är inte den produktionen lönsam alls.
Jag tror att du har fel eftersom jsg lever i vindsnurrornas land och det är mest där balanseringen är viktig. Men du kan nog känna dej lugn. Det tar inte länge så får vi btala effektskatt även för leveranser.D Daniel 109 skrev:
HejS Sture Nilsson1 skrev:Det är det jag sa skatt o moms kan de direkt plocka bort om de nu ska hjälpa medborgarna men vattenfalls avgift är trots allt grunden till 80 öringen.
Ja du har rätt där. Momsen ska med men inte skatten. Men det blir trots allt 40 öre
Staten blåser oss alla, ber oss installera solceller. Dimmar sen solen för att kyla planeten.
Ber oss skaffa elbilar, lägger sen en avgift och sjuka skatter
Tvingar oss att betala avfall trots att man ej komposterar
Gåvoskatt
Arvsskatt
Fastighetsskatt
Allt detta på en 33% inkomstskatt. Totalskatt på ca 57% i Sverige och aldrig tidigare har vi haft det mer miserabelt.
Skickar alla våra pengar inegna fickor och till utländska bistånd och "krig ", drar ner pensionen, ökar pensionsåldern, get nyalnända körkort, fri tandvård, bidrag på 30k per månad och person.
Dax vi enar oss i detta korrupta land
Gåvoskatt
Arvsskatt
Fastighetsskatt
Allt detta på en 33% inkomstskatt. Totalskatt på ca 57% i Sverige och aldrig tidigare har vi haft det mer miserabelt.
Skickar alla våra pengar inegna fickor och till utländska bistånd och "krig ", drar ner pensionen, ökar pensionsåldern, get nyalnända körkort, fri tandvård, bidrag på 30k per månad och person.
Det var väldigt mycket som inte stämde där.
Kan vi bara va överens om vi nu tänker på samhällskostnader som du var inne på hade det varit bäst att inte lägga ner fungerande kärnkraft i Sverige. Slut från mig!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Hur mycket gåvoskatt betalar du?A AnnaAnka skrev:Staten blåser oss alla, ber oss installera solceller. Dimmar sen solen för att kyla planeten.
Gåvoskatt
Arvsskatt
Fastighetsskatt
Hur mycket arvsskatt betalar du?
Hemskt ledsen, men dina uppgifter stämmer inte med verkligheten, varken utdelade körkort eller några 30' per person och månad, inte heller fri tandvård...
Kan vi inte ena oss om korrekta fakta så vi vet vad vi ska ta tag i, i detta korrupta land?
Jo jag läste räkningen fel.Rätt siffra med moms är 40 öre vilket även det är högt för enbart överföring i området
Vattenfall har ju ingen effektavgift. Så i praktiken ligger ju den till stor del i överföringsavgiften.
Intressant som du skrev att effektavgifterna påverkar överföringen på ett positivt sätt.S Sture Nilsson1 skrev:
Hörde att nåt bolag som infört effekttariffer sänkt den fasta avgiften främst för huvudsäkringar på 20A o uppåt.
Vuxna asylsökande får betala för akut tandvård hos tandläkaren eller tandhygienisten. Avgiften är 50 kronor för varje besök. För att få tandvård för 50 kronor per besök ska alla asylsökande kunna visa upp ett kort som Migrationsverket delar ut, ett så kallat LMA-kort.Fairlane skrev:
Hur mycket gåvoskatt betalar du?
Hur mycket arvsskatt betalar du?
Hemskt ledsen, men dina uppgifter stämmer inte med verkligheten, varken utdelade körkort eller några 30' per person och månad, inte heller fri tandvård...
Kan vi inte ena oss om korrekta fakta så vi vet vad vi ska ta tag i, i detta korrupta land?