6 056 läst ·
107 svar
6k läst
107 svar
Elnätsavgifterna rekordhöjs i år
Vad då sätta press? Det måste till förändrare regler, inte att någon säger till dem att de är dumma.
Både Ånge och Bräcke har har ju haft några stora vindkraftprojekt igång i några år. Sammanlagt är det väl bara Pite (Markbygden) som producerar mer el per år?
Jag vet inte i hur stor grad det påverkar kostnaderna för de lokala nätägarna, men det kan väl inte vara en slump att det är två av de kommuner som behöver höja sina avgifter mest?
Jag vet inte i hur stor grad det påverkar kostnaderna för de lokala nätägarna, men det kan väl inte vara en slump att det är två av de kommuner som behöver höja sina avgifter mest?
Det faktum att det är stora ytor per invånare gör området både lämpligt för vindkraft och medför högre kostnader för elnätet. Så det behöver inte finnas någon koppling mellan nätpris och vindkraft.
Jag tänkte mer på att en rekordhöjning kommer nu när man byggt vindkraft intensivt i några år. Men som sagt var vet jag inte vad/om nätägarna har något att göra i samband med vindkraftutbyggnaden. Några nya ställen som ska anslutas till det "allmänna" nätet lär det väl bli, men kanske inte någon betungande kostnad.
Hur menar du nu? Vindkraft producenterna ska väl betala sin del av nätkostnaden?
jo de vill de ju inteD Daniel 109 skrev:
jag har varit på många samråd och frågar alltid om balanskraft mm.
svaren är alltid det får nätägarna lösa
frågar alltid om miljökonsekventutredningen om transport och tillverkning från kina är med i denna
får alltid svaret att nä och det är tur det för då hade det aldrig gått
frågar alltid om det är moraliskt, etiskt, pk rätt att handla av kina
får alltid svaret nä men det är ju så många andra som gör det
så ser det ut i dag
Inget av det är svar på min fråga.
Drivkraften, iallafall enligt Mälarenergi är "elektrifieringen", dvs. alla batterifabriker, elektriska stålverk, laddning av eldrivna flygplan, omställning till fossilfri elproduktion osv. som de måste anpassa sig till:
https://www.energiforetagen.se/fardplan-energi/elanvandningen-2045/
(Trots att kurvorna i realiteten pekar i motsatt riktning)
https://www.energiforetagen.se/fardplan-energi/elanvandningen-2045/
(Trots att kurvorna i realiteten pekar i motsatt riktning)
Tack för länken!G Ganescha skrev:
Ur artikeln (Marcus Oscarsson) Mannen som analyserar allt så det blir begripligt.
Kraftbolag som investerar i kärnkraft kommer ska också erjbudas ett garanterat elpris på 80 öre/kWh i över 40 år. Om elpriset är lägre än så, ska mellanskillnaden täckas av staten genom en ny elskatt.
Visst är det intressant fråga.returen skrev:
Miljöaktivister som använder sin nyaste Iphone tillverkad av vilka delar, de kan ni ju bara tänka själva.
Dubbelmoralen är hög!
Även när det gäller bilar.
Jag själv äger en elbil och har tänkt typ köra slut på den om inte nåt dramatiskt händer.
Men här jämför folk elbil vs en redan tillverkad bil. Man jämför äpplen med päron med andra ord. Man skall ju jämföra
Ny vs Ny.
Gammal vs Gammal.
Sen får man inte ha nyaste bilen men mobilen måste alltid vara den nyaste, kläderna måste alltid vara det nyaste, vitavaror måste vara nyaste skriket och kan absolut inte lagas osv osv.....
....man måste ha allt i mobilen, molnet, tjänster hit och dit som tillverkarna idag tjänar mer än på de att de ej skall hålla för nu kan man ju döda en produkt ännu enklare och tjäna storkovan på diverse abbonemang, leasinglösningar.
Elpriset men då passar man ju på höjer allt annat och hittar på nytt skit 😡S styren skrev:
Fick själv här svara på en enkät att om jag som elbilsägare skulle vara intresserad ha lägre elpris om jag accepterade att bilen laddas nattetid (eller då belastning lågt) krav att elbilen i princip konstant inkopplat och laddboxen låst till elbolaget.
Billigare el till elbilen jo tjena...kanske nu...men om ett par år kostar bilen mer att ladda när den går på nån annan räkning än hushållsel!
Finns redan idag skräckexempel bla hos mina föräldrars BRF laddatolpar kom men med elpris på 3kr kWh plus ett abbonemang på (var det 79kr/mån) 👎👎🧐
Jag tycker rapporten ska länkas när man gör ett redaktionellt avskrap.
Själva rapporten är trevligt presenterad och informativ att läsa med tydliga bilder och erbjuder 290 datapunkter som man själv kan filtrera.
https://nilsholgersson.nu/rapporter/rapport-2025/el-2025/
Själva rapporten är trevligt presenterad och informativ att läsa med tydliga bilder och erbjuder 290 datapunkter som man själv kan filtrera.
https://nilsholgersson.nu/rapporter/rapport-2025/el-2025/