6 056 läst ·
107 svar
6k läst
107 svar
Elnätsavgifterna rekordhöjs i år
Hej cpalmC cpalm skrev:
Rimligen så kommer nu (och framöver) avgifterna till oss privatpersoner för de investeringar som görs nu (och har gjorts) i elnäten gällande t.ex. solceller, elbilsladdning etc. i efterhand eftersom elnätsbolagen inte får debitera proaktivt enligt regelverket.
Intäktsramarna för elnätsbolagen sätts i fyraårsperioder och en ny period har just börjat.
Redigerat:
Myndigheterna kan göra vad dom vill, vi är "sitting ducks", och försvarslösa. Möjligen att vi kan rösta bort regering, och indirekt röra om i statliga bolag, och lagstiftning. Men det kommer inte att hända.kisumisu skrev:
Elpriset men då passar man ju på höjer allt annat och hittar på nytt skit 😡
Fick själv här svara på en enkät att om jag som elbilsägare skulle vara intresserad ha lägre elpris om jag accepterade att bilen laddas nattetid (eller då belastning lågt) krav att elbilen i princip konstant inkopplat och laddboxen låst till elbolaget.
Billigare el till elbilen jo tjena...kanske nu...men om ett par år kostar bilen mer att ladda när den går på nån annan räkning än hushållsel!
Finns redan idag skräckexempel bla hos mina föräldrars BRF laddatolpar kom men med elpris på 3kr kWh plus ett abbonemang på (var det 79kr/mån) 👎👎🧐
Förändringen är att hela sverige numer är uppkopplat via el. Inte bara sverige föresten- det går kablar åt alla håll, och fler är planerade. (det är bara inom sverige som det är omöjligt att bygga ut)
Antagligen byggs nya kärnkraftverk till slut. (Riksdagen har redan förändrat lagstiftningen). Elpriset kommer att öka, plus att nätavgift helt saknar spärrar. Finns dock ingen väg ur detta. Kärnkraftverkens stabiliserande verkan är grunden i ett fungerande elsystem.
Antagligen finns framtida metoder att stabilisera, så vi slipper kärnkraft. Kanske redan finns...? Troligen men är för dyrt, och har "kort" livslängd.
Extremt smart utformat. Att lägga pålagorna på elpriset som skatt. På så sätt kommer elpriset att vara oförändrat, och allt plockas ut i skatt. (högsta betyg på den utformningen (i nivå med effektavgiften))G Ganescha skrev:
På så vis kan man slippa ersätta solcellsägare och vindkraftägare, som producerar mitt på dagen (under lågpris- som man själv skapat), för sin produktion/export.
Hej kashiedakashieda skrev:
En del av kostnadshöjningarna beror på att vi elanvändare använder det redan uppbyggda elnätet på ett nytt sätt.
Se till exempel inlägg #5 262 i tråden ” Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)”
https://www.byggahus.se/forum/threa...-man-aer-lanefri.486873/page-351#post-6240879
Medlem
· Stockholm
· 1 022 inlägg
Hej Martin,M Martin Lundmark skrev:
Om du med Vi menar nätbolag, elbolag, företag, hushåll, politiker och nationer så har du rätt.
Komplexiteten som vuxit fram är inte ett hushållskonsumptionsmönster-orsakat problem i det stora hela.
När du har elkablar, olika länder stänger ned stabil produktion och vägrar ändra regelverk (som tex tyskland som inte vill ha zoner på bekostnad av runtomkringliggande länder) så ökar volatiliten. Nör du blandar källor som är snabba och stabila ökar den. När du skapar auktioner, ändrar intäktsramar och bygger nya effektberäkningsmodeller gör du det. Med du menar jag förstås inte du, Martin, utan den generella entiteten som fattar beslut. När man bestämmer att nätöverföring och elavgift följer olika symmetrier gör man det.
Må hända att problemet är skapat av oss medborgare genom hur vi röstade på 90-talet och 2000 talet. Men att vårt konsumptionsmönster är en huvudsaklig orsak är en grav missuppfattning och att välja att tro på dom vars intäkt bygger på ineffektivitet.
Solceller på hushållens tak är inte ett problem. Om det vore problemet så säger man egentligen, oundvikligen, att problemet är alla tillfälliga, volatila källor. Dvs bort med vind och sol, in med fler kärnkraftverk. Detta problem, med genomtänkt energimix är, återigen, ett politiskt problem.
Så vi hushåll har inte mkt med problemet att göra. Vi har inte tillgång till beslutsfattningen som kan lösa problemet. Vi kan teoretiskt sätt ändra hela vårt konsumptionsmönster i sverige över en dag, men priset skulle inte påverkas. För variablerna som styr har inte med hushållen att göra.
De tar ut höjda avgifter för att bygga ut och om nätet, men lägger inga pengar på att faktiskt bygga ut och om nätet.M Martin Lundmark skrev:
Vore det några andra skulle man säga att de var bedragare.
Hejkashieda skrev:
Eftersom de inte får bygga proaktivt så tar de ofta ut kostnader åren efter de byggt på förfrågan från t.ex elanvändare
I såna fall behöver de ju inte bygga ut näten längre, om de redan byggt klart, utan bara underhålla dem?
Jag gissar att investeringarna i nätet inte kommer att öka lika mycket som utdelningarna till ägarna efter nya intäktsramen.
Jag gissar att investeringarna i nätet inte kommer att öka lika mycket som utdelningarna till ägarna efter nya intäktsramen.
Hej kashiedakashieda skrev:
Starkt förenklat kan man utrycka det så, att de ansluter kunder som beställer anslutning eller ändrad anslutning till elnätet och om beställningen innebär en utbyggnad (ombyggnad) så tar de betalt för utbyggnad (ombyggnad) i efterhand.
Så är det tyvärr och svenskarna är duktiga att knyta näven i fickan.S styren skrev:Myndigheterna kan göra vad dom vill, vi är "sitting ducks", och försvarslösa. Möjligen att vi kan rösta bort regering, och indirekt röra om i statliga bolag, och lagstiftning. Men det kommer inte att hända.
Förändringen är att hela sverige numer är uppkopplat via el. Inte bara sverige föresten- det går kablar åt alla håll, och fler är planerade. (det är bara inom sverige som det är omöjligt att bygga ut)
Antagligen byggs nya kärnkraftverk till slut. (Riksdagen har redan förändrat lagstiftningen). Elpriset kommer att öka, plus att nätavgift helt saknar spärrar. Finns dock ingen väg ur detta. Kärnkraftverkens stabiliserande verkan är grunden i ett fungerande elsystem.
Antagligen finns framtida metoder att stabilisera, så vi slipper kärnkraft. Kanske redan finns...? Troligen men är för dyrt, och har "kort" livslängd.
Vi har ju ingen direkt elbrist i Sverige.
Däremot blir det ju brist när det skall exporteras till länder som lagt ner sin egen produktion.
Som jag redan sagt på en annan tråd så är ju bla elbilar en piss i havet av orsaken.
Jovisst drar elbilar effekt ur nätet.
Men hur mycket har vi inte sänkt effekten på andra prylar?
Jag själv äger en elbil som jag laddar mestadels hemma. Min årliga förbrukning är ca 15 000 kWh per år!
Innan jag investerade till bergvärme och hade förlegad "direktel" var förbrukningen 25 000 kWh per år och då ägde jag ingen elbil utan körde med dieselbil!
Men det är väl bra att skylla på nåt fast majoriteten har bytt värmesystem, glödlampor mot led osv...
Sen drar ju såklart publica snabbladdare på 400kw effekt såklart betydligt mer. Men bekostas inte dessa av den som bygger stationen? Tror knappast elbolagen gratisansluter dessa eller så drar nån jä****t mycket vinst när laddking på dessa kostar från 5kr kWh ibland mer.
Redigerat:
Vi exporterar inte om det saknas i Sverige.
Jag är så gammal att jag minns när moms infördes. Det var då en skatt för varor och tjänster. Det understryker att regeringenför det första bör kapa momsen plus skatten på alla de här avgifterna som barbarerna lägger på oss. Just nu är kostnaden för min elförbrukning ca 0 öre medan vattenfalls överföringsavgift ligger på dryga 80 öre per kWh. Det finns ju inget rim och reson bakom detta.hsd skrev:
Överföringsavgiften är inte alls 80 öre. Det är 54,875 öre energiskatt inkluderat i det priset. Så skyllvdå på staten i första hand. De tar 3/4 av pengarna i form av energiskatt och moms.S Sture Nilsson1 skrev:Jag är så gammal att jag minns när moms infördes. Det var då en skatt för varor och tjänster. Det understryker att regeringenför det första bör kapa momsen plus skatten på alla de här avgifterna som barbarerna lägger på oss. Just nu är kostnaden för min elförbrukning ca 0 öre medan vattenfalls överföringsavgift ligger på dryga 80 öre per kWh. Det finns ju inget rim och reson bakom detta.