P
E etompau skrev:
Två fastigheter som matas via samma elmätare - är det OK?
Hur menar du? Tack.

StefanEriksson skrev:
Hur menar du? Tack.
Vanligtvis kräver väl elbolaget en mätare och abonnemang för varje fastighet.
Sagt med reservation om just din anläggning, där vi kanske inte har hela bilden.

P
E etompau skrev:
Vanligtvis kräver väl elbolaget en mätare/abonemang för varje fastighet.
Sagt med reservation om just din anläggning, där vi kanske inte har hela bilden.
Jag vet inte vad detta tillför tråden :(
Men det är 2st gäststugor, inte 3st villor på 1 elmätare.

Fördelningsmätning av egna fastigheter är inte olagligt.

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
P
R Robert-san01 skrev:
Fördelningsmätning av egna fastigheter är inte olagligt.
Har du erfarenhet av någon m-bus server som fungerar bra? Där man kan se läsa förbrukningen på webben?

Tackar Robert-san01!

StefanEriksson skrev:
Har du erfarenhet av någon m-bus server som fungerar bra? Där man kan se läsa förbrukningen på webben?

Tackar Robert-san01!
Tyvärr inte. Jag har bara levererat mätare till kunder som kopplat dem mot DUC system som övervakar hela hus.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
R Robert-san01 skrev:
Tyvärr inte. Jag har bara levererat mätare till kunder som kopplat dem mot DUC system som övervakar hela hus.
Jag förstår, tack så mycket iallafall!

Du verkar väldigt kunnig! Hur skulle du lösa detta på enklaste möjligaste vis?
Behöver inte vara mbus.

mvh
;)

StefanEriksson skrev:
Jag förstår, tack så mycket iallafall!

Du verkar väldigt kunnig! Hur skulle du lösa detta på enklaste möjligaste vis?
Behöver inte vara mbus.

mvh
;)
Kolla på någon Arduino eller Rpi lösning som kan snacka med mätarna. Har för mig att ETC hade ett kitt med mätare för att rapportera elcertifikat och det tror jag var en Rpi dator som snackade Mbus med mätaren och sedan skickade in till Svenska kraftnät. Något sådant borde gå koppla mot en PC också.

P
R Robert-san01 skrev:
Kolla här. Logger, Mbus konverter och mätare tror jag räcker för dig.

[länk]
Hej bästa Robert!
Dessa tillverkas tydligen i Sverige.
En sak jag får dålig magkänsla av är att statistiken visas på deras servrar mot en månadskostnad och vad händer ifall de stänger ner i framtiden :(

Fler tips tas gärna emot.

Finns säkert alternativ. Kolla efter en Mbus master.

• Gilla
1
  • Laddar…
StefanEriksson skrev:
Elskåpet sitter utomhus, tror inte det funkar så bra med denna. :O eller? Tack!
Vad är problemet med det? Det är ju bara avläsaren för dioden eller S0-utgången som behöver vara i elskåpet.

(Skippar dessa "klammer-mätare" som används till mätning, många påpeka att de visar fel, t.ex efergy.
Mätare som läser av elmätaren diod eller S0-utgången mäter rätt (det är ju den ordinarie mätaren som gör själva mätningen). Däremot finns det modeller med strömspolar man sätter runt fasledarna och dom kan visa ganska mycket fel beroende på typen av last. Men ingen har väl rekommenderat den typen?

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Vad är problemet med det? Det är ju bara avläsaren för dioden eller S0-utgången som behöver vara i elskåpet.
Hej!
Ursäkta för att jag inte citerade dig. Som jag skrev ovan:
"En sak jag får dålig magkänsla av är att statistiken visas på deras servrar mot en månadskostnad och vad händer ifall de stänger ner i framtiden :("

Jag väntar på svar ifrån tillverkaren ifall man kan få ut informationen lokalt, hade varit toppen!

Fler tips tas gärna emot. :)

Läste inte igenom allt, en gammal elmätare går ju att få tag på för att dela upp husen, samt läsa av ögat med tex energidisplay, men kanske bökigare om du ska ha bägge online, annars är Mina sidor bra om
Läser av totalen

F
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.