Nu när EnergyWatch läggs ner, så vill jag ha nåt som kan ersätta den.
Jag vill ha en elmätare som visar belastningen på varje fas enskilt, tänker att det
vore bra för att kunna balansera upp lasterna bättre.
Vi har bara 3x25A och många förbrukare som ska samsas på det, snart tänker jag att vi även skaffar en bil som behöver laddning, då vore det bra och se hur mycket man kan ladda.

StefanEriksson skrev:
Hej!
Ursäkta för att jag inte citerade dig. Som jag skrev ovan:
"En sak jag får dålig magkänsla av är att statistiken visas på deras servrar mot en månadskostnad och vad händer ifall de stänger ner i framtiden :("

Jag väntar på svar ifrån tillverkaren ifall man kan få ut informationen lokalt, hade varit toppen!

Fler tips tas gärna emot. :)
Logger 3030 kan antingen logga till en webbtjänst, till en pc med programvaran loggersoft eller till ett minneskort (plus några kombinationer av dessa).

P
useless useless skrev:
Logger 3030 kan antingen logga till en webbtjänst, till en pc med programvaran loggersoft eller till ett minneskort (plus några kombinationer av dessa).
Hej useless!
Gillar inte ditt nick, du är väl inte alls useless? ;)

Angående logger 3030, ifall den loggar till ett minneskort är du säker på att man kommer åt det utifrån?

Jag har mailat tillverkaren, får se vad dem svarar. Vore klockrent att ha det lokalt! Tack!

För att övervaka totalen funkar Greenely (en app) utmärkt, dessutom gratis bygger på samma siffror som mätaren levererar.

Ts: Kolla om det inte skulle funka med något från Zwave eller liknande. De har enkla mätare som går över WiFi och då får du det till app i dator eller telefon.

Homecenter och NorthQ

P
useless useless skrev:
Fick svar ifrån tillverkaren av Logger 3030 som säger att man måste betala deras månadskostnad för att få tillgång till statistik över internet. Minneskortet sparade tydligen inte samma information. D.v.s värdelöst enligt mig ifall statistiken inte finns lokalt!
:thumbdown::thumbdown:

R Robert-san01 skrev:
Ts: Kolla om det inte skulle funka med något från Zwave eller liknande. De har enkla mätare som går över WiFi och då får du det till app i dator eller telefon.
Önskemålet var egentligen att det skulle vara trådat, men jag ska titta på det! Ifall det stödjer m-bus t.ex.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Homecenter och NorthQ
Önskemålet var egentligen att det skulle vara trådat, men NorthQ verkar stödja m-bus?
Jag ska titta på det, tack!

Vattenfall erbjuder S0 för 1500kr i engångsavgift, avgiften betalas varje gång mätaren byts. Alternativt avläsning på dioden

P
Nu har jag tittat lite mer noggrant.

northq - q-reader
Denna som stödjer m-bus verkar inte säljas ännu, annars hade den varit bra!

Zwave
Denna har endast elmätare med klammer, efter vad jag läst så kan det sättet att mäta visa fel på upp till 50%.

Jakten fortsätter på en elmätare år 2019! :confused::confused::confused:

Om du berättar exakt vad du vill uppnå så är det kanske enklare att hitta nån passande pryl?

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Hej!
Vi har 2st stugor som får ström ifrån en huvudbyggnad.

Vi vill kunna mäta dessa 2 stugors el-förbrukning separat över internet, lokalt med något webbgränssnitt.
Helst trådat inte trådlöst.

Söker efter en "mbus server/master/logger" som kan presentera denna statistik. (2 elmätare med mbus till en m-bus server som har ett webbgränssnitt.)

Elmätare som är sån med "klammer" fungerar tydligen inge vidare, skippar därför det.

Dvärgbrytarna uppe till höger på bilden här nedan tillhör stugorna. (3 för varje)

De jag hittat:
EMU schweisiskt = verkar bra, väntar på svar ifrån svenska återförsäljaren.
Logger 3030 från Fjärravläsning.se = presenterar inte informationen lokalt, endast extern hemsida som tar en månadsavgift.
HWg-PWR = väldigt dålig grafik/statistik.
piigab = endast gateway och behöver därför en extern server som kan ta emot informationen.
anybus = endast gateway

Tack!

Redigerat av moderator:
Är det inte lättast att montera 2 DIN mätare brevid säkringarna och på dessa sedan läser av remote?

• Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
StefanEriksson skrev:
Önskemålet var egentligen att det skulle vara trådat,
Du får väl lägga in controllern i skåpet också.

Elmätare med modbus finns här:
https://www.energibutiken.se/sv/elmatare/223-3-fas-elmatare-for-dinskena-sdm630-modbus-mid.html

Vad är syftet med att läsa av dom elektroniskt? Är det bara att slippa gå ut och titta på räkneverket i skåpet, eller vill du kunna se siffrorna från valfri plats i världen?
De flesta någorlunda enkla och prisvärda alternativ verkar bygga på att datat hamnar i nån molntjänst man prenumererar på, men de flesta plattformar för 'smarta hem', typ home assistant, open hab, domoticz, etc klarar av att samla in och visa data från diverse källor.

P
snuttjulle snuttjulle skrev:
Är det inte lättast att montera 2 DIN mätare brevid säkringarna och på dessa sedan läser av remote?
Ja precis men frågan är hur man ska läsa av det remote? :)

useless useless skrev:
Vad är syftet med att läsa av dom elektroniskt? Är det bara att slippa gå ut och titta på räkneverket i skåpet, eller vill du kunna se siffrorna från valfri plats i världen?
Syftet är att kunna ha en fin statistik att återvända till och titta igenom. Annars får man anteckna dagligen eller veckovis. Borde gå att kunna läsa fjärr tycker jag. Märkligt att det inte finns fler liknande produkter.

Jag kanske får släppa lite på mina krav och gå med i någon moln-tjänst, ska leta lite till sen ger jag upp. :(

Tack.

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.