O
StefanEriksson skrev:
Denna har endast elmätare med klammer, efter vad jag läst så kan det sättet att mäta visa fel på upp till 50%.
StefanEriksson skrev:
Elmätare som är sån med "klammer" fungerar tydligen inge vidare, skippar därför det.
Mätning med strömtrafo är en utmärkt teknik som används både i mätinstrument och fast monterade energimätare med MID-godkännande för debitering av elförbrukning. Så tekniken är det inget fel på och storleken på mätfelet beror mer vilken produkt du tittar på och hur bra den är än på strömtrafon. Billiga leksaker för hemautomation kan säkert ha riktigt stora mätfel, men köper du ett riktigt instrument från Fluke, eller en energimätare från Hager, Garo, Siemens eller ABB så fungerar det utan problem.

• Gilla
1
  • Laddar…
Det jag menar är att du nog får räkna med att göra detta i 2 steg.
Steg 1 montera vanlig mätare.
Steg 2 någon typ av läsmodul med lagring och sändning av statestik. Färdig produkt eller hembygge.
Fördelen med ev hembygge är ju att en burk kan läsa av båda mätarna. Och då det är egna mätare så kommer du ju åt S0 signalen vilket gör att avläsningen blir lätt att fixa till med typ en Raspbery.

Detta för att mätarna med fjäravläsning används mest i komersiellt syfte och blir då dyrt och gjort för mer än bara 2 mätare.

• Gilla
1
  • Laddar…
Jag vill ha något som ersätter vår EnergyWatch
Tycker den har fungerat väldigt bra, förstår inte varför den tjänsten läggs ner

StefanEriksson skrev:
Ja precis men frågan är hur man ska läsa av det remote? :)
Såna mätare som snuttjulle menar och useless länkar exempel på kan du lätt koppla samman via modbus och fysiskt snitt RS485 dvs en tvåtråd busskoppling med några noder och en master. I ditt fall då en master i form av någon liten kortdator som många numera hobbykör för diverse labbande eller HA osv tex Arduino, RPi, ESPxxxx mfl.

Det är ju i princip serverat med en mängd mer eller mindre färdiga lösningar som enkelt kan anpassas för ditt fall. Mätare med den funktionen finns i många utföranden och inte dyra heller utan att behöva välja tveksamma typer. Om du kör M-bus kommer man lätt in på mer kommersiella lösningar via diverse gateways med en helt annan och onödig prislapp dessutom oftast mer oflexibla med färre möjliga mätdata ur enheterna osv.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
P
Hej allihopa!

Ni är väldigt duktiga! Jag märkte att jag inte kan någonting om detta. :seenoevil:

Anledningen till att jag sökte efter t.ex m-bus var för att jag ville hitta ett nästan "plug-and-play" system. Men det är alltså mer för kommersiellt bruk, du har så rätt så! Kan bara bekräfta det.

*Arduino, Raspberry Pi o.s.v är för avancerat för mig. Kommer ta lång tid för mig att lära mig det.
Därför jag gärna väljer ett färdigt system. :worried:

I slutändan lutar det åt:

*Z-wave läste jag på om nyss, det är alltså en trådlös "smart hem-teknik".
Det skulle i princip gå att använda två stycken http://qubino.com/products/3phase-smart-meter/ som kopplas ihop med en z-wave smart hub, frågan är bara hur jag lyckas logga statistik på detta?

Tack!!! :strong:

Redigerat av moderator:
Hubben loggar.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Överdriver jag om jag tänker att jag hellre vill ha trådat p.g.a strålningen?

Min magkänsla säger att det är helt onödigt med trådlös strålning ifall det går att ordna det med kabel. :(

:thinking:

StefanEriksson skrev:
Min magkänsla säger att det är helt onödigt med trådlös strålning ifall det går att ordna det med kabel.
Alla blir ju saliga på sin tro, överdriver eller ej har jag ingen åsikt om.

Nu är ju problemet att det kanske inte går att ordna lika lätt med kabel.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
D dennis_f skrev:
Schneider har ju sina nya RESI9 moduler. Om man köper det större paketet med 2x3fas mätning och 1x1fas + kommunikationsmodul kostar det runt 6000:-.
[länk]
Hej Dennis!
Tack.

Jag tittade lite på det förut utan att känna till priset, men hittade ingen riktig information om hur det går till.

Varken manual eller något.

Enda jag hittade var detta:
http://download.schneider-electric...._Name=MK0343D_Resi9_2018.pdf&p_Doc_Ref=MK0343

P
StefanEriksson skrev:
Hej Robert-san01!

Det blev som vanligt det första alternativet som jag alltid är bra på att putta bort.

en EMU PRO: [länk]

Hoppas den funkar bra!

Tack för tipset igen. ;):ok:
Kul! Hoppas du blir nöjd!

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Greenly har gratis timmätning via sin app. Dock med lite fördröjning om man inte har de som elleverantör.

R Robert-san01 skrev:
Fördelningsmätning av egna fastigheter är inte olagligt.
Om det är inom samma fastighet, men även lagligt mellan 2 fastighetheter om det är samma ägare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.