Kanske är någon mer än jag intresserad att övervaka elförbrukningen med hjälp av en Raspberry Pi.

Det primära syftet varför jag startade detta hobbyprojekt var att få en uppfattning hur mycket el
vårt utespa drar under året. Sedan utökades projektet med övervakning hur mycket de olika faserna
är belastade med ström för att om möjligt undvika snedbelastning och att säkringarna går.

Jag har lagt upp programvaran och även CAD underlaget för det S0 interface jag konstruerat på GitHub.
https://github.com/hansake/emonitor

• Gilla
SörenR och 1 till
  • Laddar…
Jag har påbörjat något sådant. Men det stannade av. Det fungerar så långt att ett program på raspberryn läser av elmätaren via modbus en gång per minut och lagrar i en fil tillsammans med tid för avläsningen. Men jag gjorde aldrig något grafiskt gränssnitt till det. Jag har ett matlab-script som kan göra lite grafer av det.

Proffsigt och snyggt. Jag testade häromåret en lite simplare lösning där totala förbrukningen läses av via ljusdioden på elmätaren:
En hand håller en Raspberry Pi-kortdator ansluten till en fotoresistor över en elmätare med en ljusdiod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En enkel fotoresistor för 1 kr kopplad till en GPIO-port är allt som behövs. Ett pythonscript räknar antalet blinkningar och matar en MySQL-db. Ett par php-sidor bygger grafer från databasen (mha biblioteket phpgraphlib), t.ex. senaste 24 hr, senaste månaden etc.

• Gilla
Mätarlars och 1 till
  • Laddar…
Kul.

Jag kör S0 för energi direkt från nätägarens mätare. Var inget problem alls att få tillstånd att koppla in (bryta plomberingen) och vid mätarbyten har de alltid kopplat in det rätt igen.

Ström per fas hämtar jag via Modbus direkt från värmepumpen (som i sin tur läser av strömtrafos). Här hade jag väl lite tur att de var avläsbara.

Jag lät installera separata mätare vid elcentralen för att separat kunna mäta olika grupper av förbrukare men också eftersom nätägarens mätare sitter på utsidan av huset och är lite svår att få fram en S0 anslutning till. Trodde dessutom att det var svårt att få tillåtelse att bryta plomberingen.

S sulfobus skrev:
Proffsigt och snyggt. Jag testade häromåret en lite simplare lösning där totala förbrukningen läses av via ljusdioden på elmätaren:
...
En enkel fotoresistor för 1 kr kopplad till en GPIO-port är allt som behövs. Ett pythonscript räknar antalet blinkningar och matar en MySQL-db. Ett par php-sidor bygger grafer från databasen (mha biblioteket phpgraphlib), t.ex. senaste 24 hr, senaste månaden etc.
Det var tur/bra att det funkade med en fotoresistor. De är inte så snabba, och man måste ha en synlig LED.

Jag har en infraröd LED och kopplade en fototransistor (+ en till i en darlington-koppling) till en Weemos D1 ("Arduino" m ESP8266 WiFi-processor) som skickar ett paket per puls till Linux server där jag loggar, räknar medelförbrukning och displayar.

(Det är en uppgradering av sladd direkt till dator baserat på Poul-Henning Kamps uppställning.)

• Gilla
Hans-Ake och 1 till
  • Laddar…
H
Pen Pen skrev:
Kul.

Jag kör S0 för energi direkt från nätägarens mätare. Var inget problem alls att få tillstånd att koppla in (bryta plomberingen) och vid mätarbyten har de alltid kopplat in det rätt igen.

Ström per fas hämtar jag via Modbus direkt från värmepumpen (som i sin tur läser av strömtrafos). Här hade jag väl lite tur att de var avläsbara.
Hur kopplar du in S0-plinten till din Raspberry Pi? Eller använder du en PC?

• Gilla
heliotropen
  • Laddar…
Tidigare har jag läst S0 via en räknare som sitter på modbus. Nu har jag precis flyttat över till en 1wire räknare DS2423. Kretskortet är hemmabygge.

Jag har de flesta andra trådbundna sensorer och aktorer på 1wire, därav flytten. På min RPi sitter en 1wire hårdvaru master med I2C interface.

• Gilla
heliotropen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.