570 794 läst ·
2 024 svar
571k läst
2,0k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Har du ansluten antenn får man anta att det är vad som används. Du kan väl lossa den så du kommer åt att måla.R roli skrev:
Mitt elbolag kör signalering över elnätet till närmaste transformator där de har ett 4G-modem. När de hade extern antenn så körde de trådlös signalering till samma transformatorstation, där skickades statistiken vidare med mobilnätet också (då var det dock 3G). När elmätarna byttes så bytte man teknik, de nya mätarna har tydligen signalering över elnätet inbyggt.Johan Gunverth skrev:
Det verkar som om nya mätare har NB-IoT eller LTE-M som kommunikationsstandard. Blir lite förvånad eftersom Göteborg Energi kopplade in gamla antennen när de bytte mätaren 2023. Den var vad jag vet zigbee och just min mätare var en repeater. Kanske titta efter inuti antennen?
Vattenmätare och fjärrvärmemätare har väl oftast M-bus om de fjärravläses.
Kanske avläsning via elnätet? Det är ju tekniskt möjligt fram till transformatorstationen.
Jag har hört att man kör så till att börja med. Men om det strular och något stör ut den frekvensen, så de inte kan läsa din mätare. Då sätter de en antenn och kör mobilt istället.GK100 skrev:
Upplever samma sak.pacman42 skrev:
Efter mycket testande igår så identifierade jag den instabilitet som jag har i elskåpet till att verkligen bero på en nästintill perfekt Faradays bur. Skåpet dämpar WiFi med över 20 dB från att jag har dörren en centimeter på glänt till att den är stängd. Fascinerande att det fungerat så bra så länge. Men efter en ommöblering i rummet innanför så slutade det att fungera (vi byggde fasta garderober en vägg bort, dock inte i riktlinjen mellan APn och plåtskåpet).
Jag satte upp en AP utomhus några meter bort och den ökade signalstyrkan någon dB, men det räckte inte. Efter helgen dimper det ner en NodeMCU mini med extern antenn. Jag borrar hål i skåpet och sätter antennen på utsidan. Då skall det väl bli stabilt i alla fall. Hålen för elkablarna in i plåtskåpet är på fel sida jämfört med den nya APn. All signal går idag ut över ängarna istället....
Jag har ett fasadmätarskåp, som är väldigt duktigt på att dämpa signalerna.
Det slutade med en extern kopplingslåda för alla prylarna som är inkopplade mot elmätaren (Homewizard, Tibber, och en äldre avläsare på Zwave).
CTEK:s lastbalanserare fäste jag utanpå kopplingslådan, eftersom den ändå är under tak.
Nu fungerar allting finfint. 👌
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har nog svårt att få godkänt för den lösningen av husets statsminister. Vi har ett försänkt fasadmätarskåp, att placera saker utanför är extremt svårt att få igenom i omröstningen i kammaren.Hannuse skrev:
Upplever samma sak.
Jag har ett fasadmätarskåp, som är väldigt duktigt på att dämpa signalerna.
Det slutade med en extern kopplingslåda för alla prylarna som är inkopplade mot elmätaren (Homewizard, Tibber, och en äldre avläsare på Zwave).
CTEK:s lastbalanserare fäste jag utanpå kopplingslådan, eftersom den ändå är under tak.
Nu fungerar allting finfint. 👌
[bild]
Men det stärker mig i tron att en extern antenn kommer att göra fungera.
Så du är inte herre i ditt eget hus? 🤔pacman42 skrev:
Jag vet precis hur det känns 😉😆
OT
När jag köpte nuvarande kåken i Skåne 2017 med jättestor uppfart ville jag flytta med min trasiga båt (skuret propelleraxellager) (10.5 *2,8, stål, typ 8 ton) för att kunna laga den i lugn och men det blev nej.
Den har kostat typ 22 tusen om året upplagd på Björlanda marina, Göteborg, 30 mil enkel resa från bostaden och fortsätter kosta det (vinterplats på land + exta avgift för att ha den på land under sommaren).
Frugan har erkänt att hon ångrar det beslutet men det hjälper ju inte mig 😢
Kan inte lägga någon värdering i hennes beslut, men....står den fortfarande kvar där sedan 2017....så...D Dilato skrev:Så du är inte herre i ditt eget hus? 🤔
Jag vet precis hur det känns 😉😆
OT
När jag köpte nuvarande kåken i Skåne 2017 med jättestor uppfart ville jag flytta med min trasiga båt (skuret propelleraxellager) (10.5 *2,8, stål, typ 8 ton) för att kunna laga den i lugn och men det blev nej.
Den har kostat typ 22 tusen om året upplagd på Björlanda marina, Göteborg, 30 mil enkel resa från bostaden och fortsätter kosta det (vinterplats på land + exta avgift för att ha den på land under sommaren).
Frugan har erkänt att hon ångrar det beslutet men det hjälper ju inte mig 😢
Det hade ju mer blivit som ett monument på fastigheten tänker jag. 🙄
När jag träffade frugan så berättade min svärfar en historia för mig som fastnade:D Dilato skrev:
Mannen kom hem sen och onykter efter jobbet, då han stannat till på puben och dragit några öl. Frun var vansinnigt och var fly förbannad, men karln gömde sig under köksbordet - köket skulle vara det sista ställe hon letade. Då kom grannen in och undrade varför han gömde sig under köksbordet, var han inte herre i sitt eget hus?
- Jo det är jag! Och som herre i mitt hus så bestämmer jag själv om jag vill sitta under köksbordet!
Had den stått på uppfarten hade den varit i perfekt skick sedan länge, det är stor skillnad på att kunna kila ut till båten på 30 sekunder och fixa lite ( samt ha hela arsenalen av verktyg och maskiner inom räckhåll) eller resa 30 mil och dessutom inte få bo i båten över natten.Hannuse skrev:
Nu får jag väl sälja den billigt för att bli av med problemet (det är en rejäl stålbåt med allt man kan tänka sig behöva, 3 liter Perkins diesel som behöver lite kärlek men fungerar, hydraulisk autopilot, radar, sjökortsdator, GPS, Glemringkamin med vattenburen värme, gasolspis med ugn, kompressorkylskåp, solpaneler med MPPT, 3 * 100A batterier med övervakning + 1*100A startbatteri, elankarspel m.m.)
Status på batterier är okänt...
Eller plocka ur alla prylar och sälja dom och sedan skrota skrovet som metall om möjligt?
Jag är numera nästan aldrig hemma i Sverige så det är lätt besvärligt...
Mn, än så länge har jag råd även om det svider.
Men tänker ändå...trots omaket med avståndet så....8år 🙄D Dilato skrev:Had den stått på uppfarten hade den varit i perfekt skick sedan länge, det är stor skillnad på att kunna kila ut till båten på 30 sekunder och fixa lite ( samt ha hela arsenalen av verktyg och maskiner inom räckhåll) eller resa 30 mil och dessutom inte få bo i båten över natten.
Nu får jag väl sälja den billigt för att bli av med problemet (det är en rejäl stålbåt med allt man kan tänka sig behöva, 3 liter Perkins diesel som behöver lite kärlek men fungerar, hydraulisk autopilot, radar, sjökortsdator, GPS, Glemringkamin med vattenburen värme, gasolspis med ugn, kompressorkylskåp, solpaneler med MPPT, 3 * 100A batterier med övervakning + 1*100A startbatteri, elankarspel m.m.)
Status på batterier är okänt...
Eller plocka ur alla prylar och sälja dom och sedan skrota skrovet som metall om möjligt?
Jag är numera nästan aldrig hemma i Sverige så det är lätt besvärligt...
Mn, än så länge har jag råd även om det svider.