Föredömligt kort. Keep it simple...😀
Jag tyckte det var intressant att visa tiden då toppen inträffade och sortera på datum isf effekt, men det behövs ju inte för att räkna ut effekttaxan.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Boilerplate4U
Snyggt Bo! Dags för nästa kluringar: a) lägg till i beräkningen att endast halva effekttoppen räknas vid nattaxa mellan kl 22-06. b) ange tidpunkt för repektive max-timme i resultatet.

Redigerat:
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Snyggt Bo! Dags för nästa kluringar: a) lägg till i beräkningen att endast halva effekttoppen räknas vid nattaxa mellan kl 22-06. b) ange tidpunkt för respektive max-timme i resultatet.
b) ta med tidpunkten:
Enkelt: avlägsna typecast till DATE

SELECT LogDate, MaxPower
FROM (
-- Get the highest Power value for each day
SELECT LogTime AS LogDate, MAX(Power) AS MaxPower
FROM ELECLOG
WHERE LogTime >= '2025-02-01 00:00:00'
AND LogTime < '2025-03-01 00:00:00'
AND LogDevice = 3
GROUP BY LogDate
) daily_max
ORDER BY MaxPower DESC
LIMIT 3;

Detta resulterar i:

LogDate MaxPower
2025-02-07 15:00:03 8.093
2025-02-11 21:00:01 7.552
2025-02-12 19:00:01 7.547

a) behandla nattvärden annorlunda
Oj, oj, det verkar lite värre...
Tål att tänkas på....
Så här kanske:

SELECT LogDate, ROUND(MaxPower, 3) AS MaxPower
FROM (
-- Get the highest adjusted Power value for each day
SELECT LogTime AS LogDate,
MAX(
CASE
WHEN (TIME(LogTime) BETWEEN '00:00:00' AND '06:00:00')
OR (TIME(LogTime) BETWEEN '22:00:00' AND '23:59:59')
THEN Power / 2
ELSE Power
END
) AS MaxPower
FROM ELECLOG
WHERE LogDevice = 3
AND LogTime >= '2025-02-01 00:00:00'
GROUP BY LogDate
) daily_max
ORDER BY MaxPower DESC
LIMIT 3;

Detta blir då output (dvs det fanns inga nattliga toppar):

LogDate MaxPower
2025-02-07 15:00:03 8.093
2025-02-11 21:00:01 7.552
2025-02-12 19:00:01 7.547

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Man kan också beräkna medelvärdet av de 3 punkterna så här:

SELECT ROUND(AVG(MaxPower), 3) AS AvgMaxPower
FROM (
SELECT LogDate, ROUND(MaxPower, 3) AS MaxPower
FROM (
-- Get the highest adjusted Power value for each day
SELECT DATE(LogTime) AS LogDate,
MAX(
CASE
WHEN (TIME(LogTime) BETWEEN '00:00:00' AND '06:00:00')
OR (TIME(LogTime) BETWEEN '22:00:00' AND '23:59:59')
THEN Power / 2
ELSE Power
END
) AS MaxPower
FROM ELECLOG
WHERE LogDevice = 3
AND LogTime >= '2025-02-01 00:00:00'
GROUP BY LogDate
) daily_max
ORDER BY MaxPower DESC
LIMIT 3
) top3;

7.731

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Har en Home Wizard p1 med abb i elmätaren, kan jag på något vis se effekttopparna? (Eller vad säger man?)
Har 25A säkring idag men har gjort vissa justeringar och även kopplat över en lgh på en egen elmätare så jag är lite intresserad av om jag skulle kunna gå ner till 20A istället

Jag skulle spara ca 1700:-/år att gå ner till 20A

nino nino skrev:
Har en Home Wizard p1 med abb i elmätaren, kan jag på något vis se effekttopparna? (Eller vad säger man?)
Har 25A säkring idag men har gjort vissa justeringar och även kopplat över en lgh på en egen elmätare så jag är lite intresserad av om jag skulle kunna gå ner till 20A istället

i denna tråden får du lite tips:
https://www.byggahus.se/forum/threads/homewizard-visar-ej-3-fas-foerbrukning.556353/

Tänk på att huvudsäkringar av Diazed-typ har D-karaktäristik och tål rätt hög överlast under en tid. Jag tillåter mina 20A säkringar att belastas med 24A i ett par-tre timmar utan problem.

• Gilla
nino
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
När effekttariff kommer så försvinner nog det. Så behåll det du har och spara in på kostnaden att byta

P PappasHammare skrev:
När effekttariff kommer så försvinner nog det. Så behåll det du har och spara in på kostnaden att byta
Lite olika i olika energibolag vad jag sett, men det kan vara bra att fråga elbolaget innan byte görs.

Vi har haft effekttarrif i flera år, men betalar fortfarande för mätarsäkringstorlek

Ska ändå hit med dom för en extra elmätare, kan iof prova med 20A istället i vinter men då kan man ju ge sig fn på att det går en säkring när man inte är hemma

pacman42 pacman42 skrev:
i denna tråden får du lite tips:
[länk]

Tänk på att huvudsäkringar av Diazed-typ har D-karaktäristik och tål rätt hög överlast under en tid. Jag tillåter mina 20A säkringar att belastas med 24A i ett par-tre timmar utan problem.
Vet inte om jag blev nå klokare av den länken?

Den månad jag använde mest el var nov

Diagram över elförbrukning 2024 med högst konsumtion i november vid 3791 kWh. Visar fördelning per månad och 3-fas distribution.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fredag v47 gick det åt mest den månaden

Diagram över elförbrukning vecka 47 år 2024 med dagliga värden i kWh, fredag högst med 154 kWh och måndag lägst med 135 kWh.
Skapa konto

Tittar man på den fredagen så ser det ut så här

Graf över elförbrukning den 22 november 2024, visar elnätets användning i watt per timme med toppar mitt på dagen.
Skapa konto

Jag borde klarat iaf den dagen med 20A? Eller är jag helt ute och cyklar?

nino nino skrev:
Vet inte om jag blev nå klokare av den länken?
Använd web interfacet för att läsa ut momentan effekt och ström.

nino nino skrev:

På vilket sätt handlar detta om det denna tråd diskuterar (nämligen inkoppling av avläsare av elmätaren via HAN P1-porten)?
Det är inte så bra om ett helt nytt ämne dyker upp och kidnappar tråden så att den inte längre handlar om det den startats för...
Det går ju bra att starta en ny egen tråd i samma sub-forum för diskussioner om säkringsstorlekar och avgifter...

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
BTW, jag tänkte göra en ny HAN-mätare baserad på NodeMCU mini och frågade Google Gemini om ett kodexempel för Arduino. Det finns numera ett färdigt bibliotek för att göra avkodningen i Arduino. Det blev inte många rader kod att skriva denna gången.

Min gamla HW inverterade ju inte signalen (utan det gör jag i softserial), så jag tänker bygga en ny med en transistor också så att jag kan använda HW-porten för seriekommunikationen. Det lär spara ström...

Den stödjer väl invertering i HW redan så någon extern invertering behövs ju ej.

Edit: Tydligen inte, var jag som missuppfattat det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.