hej!
har en ikea inbyggnadsugn, tror den heter rutinerad
för ca 2 veckor sedan gick lampan sönder, inget märkvärdigt då den är ca 14 år gammal
bytte lampan till en motsvarande ugnslampa förra helgen, fungerade bra.
nu vid andra användningen (vi är lite osäker om vi verkligen använt ugnen efter lampbytet, men troligen...) så smäller det till,
säkringen till ugnen löser ut och även jordfelsbrytaren
stänger av ugnen och återställer säkringar och JFB
ugnen startar fast utan lyse och varmluftsfläkt
jag kontrollerade lampan och den är trasig
jag har provat manuellt snurra på fläkten och den snurrar lätt
det "klickar" på alla lägen när man vrider vredet mellan de olika ugnsfunktionerna, även när jag endast vrider på lyset
jag hade tänkt testa med en ny lampa men hittade ingen E14 sockel hemma..
vad kan vara felande, hur går jag vidare?
jag vill gärna försöka laga själv om möjligt, tacksam för tips 😊
för ca 2 veckor sedan gick lampan sönder, inget märkvärdigt då den är ca 14 år gammal
nu vid andra användningen (vi är lite osäker om vi verkligen använt ugnen efter lampbytet, men troligen...) så smäller det till,
det "klickar" på alla lägen när man vrider vredet mellan de olika ugnsfunktionerna, även när jag endast vrider på lyset
Lyser displayen upp med klockaC camaro1969 skrev:hej!
Du får felsöka de enkla grejorna. Koppla ur el från ugn.
Ta bort bakstycket så man kommer åt komponenterna.
Har du multimeter eller nått liknande. Man kommer åt att mäta över fläkten anslutningar o se om den får 230v AC när ugnen är påslagen.
Man kan även mäta över elementen o se om de får spänning
Det som kan hända är att tempskyddet löst ut pga av fläktfel men den brukar gå att återställa. Sitter på baksidan.
Man kan nog se kontrollerkortet också om det ser bränt ut. Är det fel här så kostar ett nytt närmare 2000.
Övriga delar är hyfsat billiga. Tror ugnen heter Raffinerad.
Ta bort bakstycket så man kommer åt komponenterna.
Har du multimeter eller nått liknande. Man kommer åt att mäta över fläkten anslutningar o se om den får 230v AC när ugnen är påslagen.
Man kan även mäta över elementen o se om de får spänning
Det som kan hända är att tempskyddet löst ut pga av fläktfel men den brukar gå att återställa. Sitter på baksidan.
Man kan nog se kontrollerkortet också om det ser bränt ut. Är det fel här så kostar ett nytt närmare 2000.
Övriga delar är hyfsat billiga. Tror ugnen heter Raffinerad.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
bytte element runt fläkten för några år sedan, gick relativt lätt
jag ska testköra alla värmeelement var och en först så ser man om de fungerar
jo multimeter finns så kan mäta lite,
kontrollerkortet vad är det? borde inte det fungera eftersom det klickar när jag ändrar funktion på vredet, och som sagt den blir varm, troligen på vissa lägen
kan man fortsätta använda ugnen trots att inte fläkten fungerar, jag minns inte om den går när man kör "vanliga" ugnsfunktioner, tänker på risk för överhettning?
kontrollerkortet vad är det? borde inte det fungera eftersom det klickar när jag ändrar funktion på vredet, och som sagt den blir varm, troligen på vissa lägen
kan man fortsätta använda ugnen trots att inte fläkten fungerar, jag minns inte om den går när man kör "vanliga" ugnsfunktioner, tänker på risk för överhettning?
Har du kollat huvudsäkringarna till huset?
Kontrollerkortet sitter relä för att aktivera resp element. Kan klicka men händer inget pga brända kontakter. Tror minst på att det är felet. I min ugn satt relä dåligt fastlödda från fabrik men det var nog ett undantag.C camaro1969 skrev:bytte element runt fläkten för några år sedan, gick relativt lätt
Varmluften behöver fläkt i alla fall annars går termosäkring.
Frågan blir finns 1fas och noll med 240v fram till ugnen.Och om så inte är fallet så kanske man ska börja med att kolla huvudsäkringarna
Redigerat:
Nu är det 230V mellan fas och nolla sedan 1985 och eftersom klockan mm fungerar så lär det finnas matning dvs 230V. Men visst det skadar inte att kontrollera vilket TS skulle göra.S Sune i Blekinge skrev:
jag antar att elen är okej i huset för mycket fungerar på ugnen
värmeelementet till varmluften fungerar
grillelementet fungerar
över/undervärme fungerar - här får jag testa dem separat senare när ugnen kallnat
värmeelementet till varmluften fungerar
grillelementet fungerar
över/undervärme fungerar - här får jag testa dem separat senare när ugnen kallnat
alla värmefunktioner verkar fungera, det gick göra pärgratäng och banankaka i helgen
det må vara nåt med fläkten
jag gissar lampan gick sönder i samband med fläktfelet
nästa steg blir väl att skruva ur ugnen och se om man kan hitta något fel
det må vara nåt med fläkten
jag gissar lampan gick sönder i samband med fläktfelet
nästa steg blir väl att skruva ur ugnen och se om man kan hitta något fel