E elmont skrev:
Det du visar på bilden är så vitt jag kan se en jordfelsbrytare och har inget direkt att göra med just spisen. Säkringen sitter i plåtlådan under och är troligen 20 A.
Stänger jag denna brytare så slutar spisen att fungera, så den har ju något med det att göra.

Jag vet inte vad mer jag letar efter isf, det enda som finns är detta:

• Elektrisk säkerhetsbrytare och gammal säkringspanel med på/av-knapp och fyra vred, märkt med Upplands Elektriska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nere till vänster tycker jag mig se en säkring med blå "plupp" det skulle i så fall vara spisens säkring. JFB som sitter ovanför centralen skyddar med stor säkerhet hela centralen och inte bara spisen, Så borde det i alla fall vara ;)
Ps
Jag ser även en klisterlapp ovanför säkringen där det står arean på ledningen som matar spisen.

Redigerat:
E elmont skrev:
Nere till vänster tycker jag mig se en säkring med blå "plupp" det skulle i så fall vara spisens säkring. JFB som sitter ovanför centralen skyddar med stor säkerhet hela centralen och inte bara spisen, Så borde det i alla fall vara ;)
Ps
Jag ser även en klisterlapp ovanför säkringen där det står arean på ledningen som matar spisen.
Då är jag med.

Då är jag tillbaka till att fråga om allt nedan kan nu bekräftas med dessa bilder:

1. Enfas
2. Ny spis ska vara 230V
3. Installation ska ske med fast anslutning av behörig tekniker
4. Ny spis kommer fungera med allt påslaget pga den höga A
5. Att göra om till trefas är troligtvis något att glömma

Skruva ur den "misstänkta" säkringen och se om spisen dör och läs av säkringsstorleken. @elmont tycker den ser blå ut, jag tycker den ser grön ut.......:)
Finns det gröna? Storlek på dessa i så fall?

Grön är 6A.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
M Mithras skrev:
Då är jag med.

Då är jag tillbaka till att fråga om allt nedan kan nu bekräftas med dessa bilder:

1. Enfas
2. Ny spis ska vara 230V
1. Ja
2. Ja
3. Ja, fast eller så sätter man dit ett spisuttag för 25A (elektrikerjobb)
4. nja säkringen kan nog gå OM man har allt på högsta effekt, men för normal matlagning ska det inte vara nått problem
5. ja inte värt kostnaden för normalanvändning.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
1. Ja
2. Ja
3. Ja, fast eller så sätter man dit ett spisuttag för 25A (elektrikerjobb)
4. nja säkringen kan nog gå OM man har allt på högsta effekt, men för normal matlagning ska det inte vara nått problem
5. ja inte värt kostnaden för normalanvändning.
Perfekt, tack! Underbart med korta, konkreta svar :D

Då är allt äntligen klart.

Jösses vad man lär sig nya grejer genom att hjälpa vänner.

Tack så mycket för all hjälp!

Fairlane
M Mithras skrev:
Då är jag med.

1. Enfas
2. Ny spis ska vara 230V
1. Ja, enfas
2. Ja 230 V (det krävs 3-fas för att du ska kunna plocka ut 400V, så 230V är det enda alternativet)
3. Ja om du ska följa regelverket. Många gör det själva, men med bristande elkunskaper som här skulle jag säga att det är elektriker som gäller
4. Det är inte helt säkert. Det beror helt på vad den nya spisen drar och vad den kan få, men i praktiken ska det nog fungera bra då man sällan har alla plattor på max och ugnen på samtidigt.
5. Ja, det är iallafall inte gjort i en handvändning. Är det en hyresrätt så måste man då med sig hyresvärden. Är det en bostadsrätt så måste man kolla med föreningen om man får och om det är möjligt. Det kommer dock bli helt andra pengar. Man ska dra upp en ny kabel från källare (troligen) och byta ut elskåpet etc.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Är det en hyresrätt så ska det väl vara så att hyresvärden ska se till att spisen blir utbytt och fungerar.
Men med tanke på frågeställningen så är det säkerligen en bostadsrätt

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Då försökte jag få en ny spis installerad på detta ställe. Via elgiganten.

Jag betalade för installation av spis + tillägg för fast installation.

Elektrikern som var här vägrade installera spisen och sa att det är brandfara och säkerhetsrisk att ha det på sättet som vi har det. Han sa att han kommer tillbaka efter att vi installerat ett lock över installationen(edit: över uttaget) samt dragavlastning på uttaget.

BRF hävdar att Elgiganten har lurat oss och "ljuger", att den fasta installationen är bra nog.

Värt att notera här är väl att uttaget sitter i ett bänkskåp (se bild) och ugnen är till vänster om uttagget.

Nu vet jag inte vilken ställning jag ska ta här?

@Fairlane @elmont @Bo.Siltberg @Kane

Redigerat:
Fairlane
Jag är inte elektriker så du bör nog lyssna mer på de andra i tråden, exempelvis elmont. Jag tycker dock att det låter verkligt märkligt att en elektriker säger att han kommer tillbaks när ni fixat ett lock och dragavlastning. Det är ju något en elektriker ska kunna fixa. Sen kan det kanske vara svårt att fästa en bra dragavlastning i skåpet, vad vet jag, men jag får känslan av att du inte fått dit en elektriker utan en "Elgiganten-elektriker".

M Mithras skrev:
Då försökte jag få en ny spis installerad på detta ställe. Via elgiganten.

Jag betalade för installation av spis + tillägg för fast installation.

Elektrikern som var här vägrade installera spisen och sa att det är brandfara och säkerhetsrisk att ha det på sättet som vi har det. Han sa att han kommer tillbaka efter att vi installerat ett lock över installationen samt dragavlastning på uttaget.

BRF hävdar att Elgiganten har lurat oss och "ljuger", att den fasta installationen är bra nog.

Värt att notera här är väl att uttaget sitter i ett bänkskåp (se bild) och ugnen är till vänster om uttagget.

Nu vet jag inte vilken ställning jag ska ta här?
Du har en 1-fas 25A till lägenheten. Det är inget konstigt eller fel med det, där slutar Bostadsrättsföreningens område.

Sedan så har någon tidigare ägare till bostadsrätten byggt in botten av något som ser ut som en IFÖ porslinsdosa i väggen och anslutit en spis via den. Den installationen har nu blivit ditt problem. Du behöver ta dit en elektriker som får undersöka om det går att montera ett godkänt 1-fas uttag på de trådar som finns.

Ligger trådarna som är inkopplade på plinten i någon sorts rör innan porslinet eller går de bara löst bakom skivan?

C cotillion skrev:
Du har en 1-fas 25A till lägenheten. Det är inget konstigt eller fel med det, där slutar Bostadsrättsföreningens område.

Sedan så har någon tidigare ägare till bostadsrätten byggt in botten av något som ser ut som en IFÖ porslinsdosa i väggen och anslutit en spis via den. Den installationen har nu blivit ditt problem. Du behöver ta dit en elektriker som får undersöka om det går att montera ett godkänt 1-fas uttag på de trådar som finns.

Ligger trådarna som är inkopplade på plinten i någon sorts rör innan porslinet eller går de bara löst bakom skivan?
De sitter löst från spisen till uttaget, om det är det du frågar efter. Hur det ser ut "i väggen" bakom plinten vet jag inte. Som du ser på bilden är det lite svårt att avgöra, då jag måste koppla bort kablarna och eventuellt ta bort bänkskåpet.

@Mithras Så här står på Elgigantens hemsida för installation av spis;
Skärmdump från Elgigantens hemsida om installationstjänster för spis och tilläggstjänster.
Skapa konto

Tydligare beskrivet för installation av häll;
Illustration som visar rätt placering och eluttag för installation av inbyggnadshäll enligt Elgigantens instruktioner.
Skapa konto

Så ni behöver fixa uttag/anslutning med en elektriker.

K Kane skrev:
@Mithras Så här står på Elgigantens hemsida för installation av spis;
[bild]

Tydligare beskrivet för installation av häll;
[bild]

Så ni behöver fixa uttag/anslutning med en elektriker.
Nu är det ju dock inte en inbyggnadshäll utan en spis.

Jag antar dock att en kopplingssplint inte räknas som strömuttag.

Jag tackar, tar detta vidare med BRF. De har i sina stadgar ansvar för allt fram till spisuttaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.