K Kane skrev:
Ta dit en elektriker som kan sätta dit ett uttag (Perilex).
Perfekt, det var detta jag ville komma fram till!

Tack så mycket, då vet jag vad som krävs för att kunna byta ut spisen ordentligt. Den har slutat fungera.

Uppskattar svaren och hjälpen!
 
M Mithras skrev:
Med det kan jag alltså också anta att det inte är lämpligt att koppla in en ny spis själv? Det måste alltså göras av en elektriker?
Uttag skall monteras av elektriker. Men många icke-elektriker gör det själv om de känner sig kompetenta.
M Mithras skrev:
Hur vanligt är det att man har kablar som bara sticker ut genom ett hål i väggen på detta sätt i lägenheter som har renoverats senaste 5 åren?
Måste nog klassas som ovanligt. Men man vet aldrig.
 
K Kane skrev:
Ta dit en elektriker som kan sätta dit ett uttag (Perilex).
NEJ, int ett perilexuttag i det här fallet. Det är i nuläget en fast inkopplad enfas spsi. De är oftast säkrade med 20A. Perilex får inte säkras högre än 16A. Och de skall matas med trefas, vilket vi inte har här.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
H hempularen skrev:
NEJ, int ett perilexuttag i det här fallet. Det är i nuläget en fast inkopplad enfas spsi. De är oftast säkrade med 20A. Perilex får inte säkras högre än 16A. Och de skall matas med trefas, vilket vi inte har här.
Finns ju 25A dock. Men nu om det skall bytas spis till modernare varianter bör kanske elektrikern få uppdrag och kolla om det finns möjlighet till 3 faser.
 
H hempularen skrev:
NEJ, int ett perilexuttag i det här fallet. Det är i nuläget en fast inkopplad enfas spsi. De är oftast säkrade med 20A. Perilex får inte säkras högre än 16A. Och de skall matas med trefas, vilket vi inte har här.
Spisen ska bytas ut då den inte fungerar. Nya spisar ska väl inte vara några problem?

Jag har tänkt låta elektrikern installera perilex samt byta ut säkringarna till 3x16A som det ska vara för trefas.

Har jag missat något här eller tänkt fel? Om spisen är kopplat för tillfället med enfas, måste man hålla sig till det då?
 
K Kane skrev:
Finns ju 25A dock. Men nu om det skall bytas spis till modernare varianter bör kanske elektrikern få uppdrag och kolla om det finns möjlighet till 3 faser.
Ja, detta var exakt tanken, att låta elektriker byta ut till 3fas. Tanken slog mig inte ens att det inte skulle gå; mig veterligen drar vi alltid 3fas till byggnader i Sverige, och omvandlingen till enfas sker väl inne i lägenheten?
 
MultiMan
Var det inte en lägenhet? Rätt många lägenheter har enbart 1-fasmatning och då kan du inte byta till 3-fas utan större ombyggnad.
 
Unikt namn
M Mithras skrev:
Vad innebär det att dessa kablar bara kommer rakt ut ur väggen då, när det kommer till att byta ut spisen?

Känns ju väldigt konstigt att bara ha kablar som kommer rakt ut ur väggen i ett kök som renoverades för 3 år sen. Är detta vanligt?
Man måste väl sätta ett täcklock över plinten för att det ska anses vara ordentligt gjort?

Under plinten finns antagligen "ingenting", kablarna går till proppskåpet.

Om du vill ha 3fas men bara har 1fas idag så behövs det ju dras fler ledare från centralen till uttaget, vilket innebär mer jobb för elektrikern som kommer dit och byter.

Om nuvarande kabel inte går i ordentliga rör inuti väggen kan det bli ett omfattande arbete att komplettera. Men det kommer ju din elektriker kunna svara på.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Var det inte en lägenhet? Rätt många lägenheter har enbart 1-fasmatning och då kan du inte byta till 3-fas utan större ombyggnad.
Jo, lägenhet.

OK, då får man kanske skita i att byta till trefas.

Däremot bör fortfarande en elektriker komma och installera uttag för enfas, då de just nu verkar komma direkt ut ur väggen? Eller är det OK att det är så för enfas? Detta borde då innebära att en elektriker alltid måste vara på plats för att byta spis?
 
MultiMan
Ta en bild på din elcentral så ser vi snabbt om du har 1- eller 3-fas idag.
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Ta en bild på din elcentral så ser vi snabbt om du har 1- eller 3-fas idag.
M Mithras skrev:
Hej,
Har en kompis som har ett eluttag för en ugn.
:cool:
 
Det var som sagt standard med enfasmatning till lägenheter förr, tror det var så ända fram till 90-talet. Men det kan ju vara så att man dragit fram trefas till lägenheterna vid någon större renovering af byggnaderna, ex. i samband med stambyte. Så en bild på elcentralen vore bra.

Uttag för enfas spis är en liten historia i sig. Länge fanns det inte, utan spisarna var fast inkopplade. som vi ser här på bilderna. Kanske bör påpekas att man inte kan använda ett vanligt enfasuttag, de är bara godkända för max 16A.

Sedan kom det en produkt "Nowesco", den blev standard i Norge, men var förbjuden i Sverige. Men så började elgiganten sälja norska spisar i Sverige (det är ett norskt bolag). De var alltså utrustade med förbjudna kontakter. men då började först hempulare, men sedan också elfirmor intallera de förbjudna uttagen.

För några år sedan gav elsäkeretsverket upp och godkände Norwesco. Den var defacto "standard" även i Sverige. Men strax efter detta kom norska elsäkerhetsverket fram till att den är farlig och förbjöd den i Norge.

Jag är osäker på status i Sverige. Den bryter tydligen mot en av de mest grundläggande reglerna. Det går att ta på spänningsförande delar om man skjuter in kontakten till hälften.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
M Mithras skrev:
Som jag skrev i första inlägget, är min fråga om det går att avöra något överhuvudtaget om vad det är som kommer ut ur väggen, via de bilder som jag givit
Och jag svarade att det "kommer ut" enfas 230 V, troligen 16 eller 20 A.
M Mithras skrev:
eller om jag måste koppla bort kopplingssplinten först för att se va uttaget består av.
Nej, vi ser allt vi behöver se på bilden.
M Mithras skrev:
När spisen byts ut; går det t.ex att anta att nästa spis också ska vara enfas och med specifikt uttag?
Ja, nästa spis måste gå att koppla in på en fas 230 V. 99.9% av alla nya spisar och hällar klarar det. Men det kan bli problem med en riktigt gammal spis.
M Mithras skrev:
Måste en elektriker tillkallas för att byta ut spisen?
Ja, eftersom det handlar om fast anslutning i en anslutningsdosa så är inkopplingsarbetet behörighetskrävande. Det skulle dock gå att låta en elfirma montera ett Norwesco enfasuttag då bl.a elgiganten har dille på att sälja spisar med sådan stickpropp.

M Mithras skrev:
Vilka antaganden kan göras baserat på det som finns utan att jag behöver åka hem till min kompis
Inte så mycket mer, men det som är värt att veta är om det just handlar om en gammal lägenhet med enfas. Då är kompisen troligen låst vid enfas. Det går alltså inte att dra fram trefas till spisen. Man kan fråga hyresvärden om det finns planer på trefas till lägenheterna i framtiden. Med trefas kan man nyttja en elspis fullt ut. Det kan vara så illa att lägenheten är avsedd för gasspis, och då finns inte mycket "utrymme" elektriskt sett för en fullstor elspis.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag varit och kollat säkringen i lägenheten.

Ser ut som 25A.

Kan jag nu utgå lugnt och fint från att:
1. Enfas
2. Ny spis ska vara 230V
3. Installation ska ske med fast anslutning av behörig tekniker
4. Ny spis kommer fungera med allt påslaget pga den höga A
5. Att göra om till trefas är troligtvis något att glömma

Stämmer detta nu? Finns det något mer att tänka på?

@MultiMan @hempularen @Bo.Siltberg
 
  • En säkring märkt med 25A i ett säkringsskåp, bredvid en gul kamera och grå laddningsadapter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elskåp med en 25A säkring och gamla proppar, samt kontaktinformation för Upplands Elektriska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det du visar på bilden är så vitt jag kan se en jordfelsbrytare och har inget direkt att göra med just spisen. Säkringen sitter i plåtlådan under och är troligen 20 A.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.