7 385 läst ·
67 svar
7k läst
67 svar
Elluttag ugn - avgöra endast via bilder?
Uttag skall monteras av elektriker. Men många icke-elektriker gör det själv om de känner sig kompetenta.M Mithras skrev:
Måste nog klassas som ovanligt. Men man vet aldrig.M Mithras skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Finns ju 25A dock. Men nu om det skall bytas spis till modernare varianter bör kanske elektrikern få uppdrag och kolla om det finns möjlighet till 3 faser.H hempularen skrev:
Spisen ska bytas ut då den inte fungerar. Nya spisar ska väl inte vara några problem?H hempularen skrev:
Jag har tänkt låta elektrikern installera perilex samt byta ut säkringarna till 3x16A som det ska vara för trefas.
Har jag missat något här eller tänkt fel? Om spisen är kopplat för tillfället med enfas, måste man hålla sig till det då?
Ja, detta var exakt tanken, att låta elektriker byta ut till 3fas. Tanken slog mig inte ens att det inte skulle gå; mig veterligen drar vi alltid 3fas till byggnader i Sverige, och omvandlingen till enfas sker väl inne i lägenheten?K Kane skrev:
Man måste väl sätta ett täcklock över plinten för att det ska anses vara ordentligt gjort?M Mithras skrev:
Under plinten finns antagligen "ingenting", kablarna går till proppskåpet.
Om du vill ha 3fas men bara har 1fas idag så behövs det ju dras fler ledare från centralen till uttaget, vilket innebär mer jobb för elektrikern som kommer dit och byter.
Om nuvarande kabel inte går i ordentliga rör inuti väggen kan det bli ett omfattande arbete att komplettera. Men det kommer ju din elektriker kunna svara på.
Jo, lägenhet.MultiMan skrev:
OK, då får man kanske skita i att byta till trefas.
Däremot bör fortfarande en elektriker komma och installera uttag för enfas, då de just nu verkar komma direkt ut ur väggen? Eller är det OK att det är så för enfas? Detta borde då innebära att en elektriker alltid måste vara på plats för att byta spis?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det var som sagt standard med enfasmatning till lägenheter förr, tror det var så ända fram till 90-talet. Men det kan ju vara så att man dragit fram trefas till lägenheterna vid någon större renovering af byggnaderna, ex. i samband med stambyte. Så en bild på elcentralen vore bra.
Uttag för enfas spis är en liten historia i sig. Länge fanns det inte, utan spisarna var fast inkopplade. som vi ser här på bilderna. Kanske bör påpekas att man inte kan använda ett vanligt enfasuttag, de är bara godkända för max 16A.
Sedan kom det en produkt "Nowesco", den blev standard i Norge, men var förbjuden i Sverige. Men så började elgiganten sälja norska spisar i Sverige (det är ett norskt bolag). De var alltså utrustade med förbjudna kontakter. men då började först hempulare, men sedan också elfirmor intallera de förbjudna uttagen.
För några år sedan gav elsäkeretsverket upp och godkände Norwesco. Den var defacto "standard" även i Sverige. Men strax efter detta kom norska elsäkerhetsverket fram till att den är farlig och förbjöd den i Norge.
Jag är osäker på status i Sverige. Den bryter tydligen mot en av de mest grundläggande reglerna. Det går att ta på spänningsförande delar om man skjuter in kontakten till hälften.
Uttag för enfas spis är en liten historia i sig. Länge fanns det inte, utan spisarna var fast inkopplade. som vi ser här på bilderna. Kanske bör påpekas att man inte kan använda ett vanligt enfasuttag, de är bara godkända för max 16A.
Sedan kom det en produkt "Nowesco", den blev standard i Norge, men var förbjuden i Sverige. Men så började elgiganten sälja norska spisar i Sverige (det är ett norskt bolag). De var alltså utrustade med förbjudna kontakter. men då började först hempulare, men sedan också elfirmor intallera de förbjudna uttagen.
För några år sedan gav elsäkeretsverket upp och godkände Norwesco. Den var defacto "standard" även i Sverige. Men strax efter detta kom norska elsäkerhetsverket fram till att den är farlig och förbjöd den i Norge.
Jag är osäker på status i Sverige. Den bryter tydligen mot en av de mest grundläggande reglerna. Det går att ta på spänningsförande delar om man skjuter in kontakten till hälften.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Och jag svarade att det "kommer ut" enfas 230 V, troligen 16 eller 20 A.M Mithras skrev:
Nej, vi ser allt vi behöver se på bilden.M Mithras skrev:
Ja, nästa spis måste gå att koppla in på en fas 230 V. 99.9% av alla nya spisar och hällar klarar det. Men det kan bli problem med en riktigt gammal spis.M Mithras skrev:
Ja, eftersom det handlar om fast anslutning i en anslutningsdosa så är inkopplingsarbetet behörighetskrävande. Det skulle dock gå att låta en elfirma montera ett Norwesco enfasuttag då bl.a elgiganten har dille på att sälja spisar med sådan stickpropp.M Mithras skrev:
Inte så mycket mer, men det som är värt att veta är om det just handlar om en gammal lägenhet med enfas. Då är kompisen troligen låst vid enfas. Det går alltså inte att dra fram trefas till spisen. Man kan fråga hyresvärden om det finns planer på trefas till lägenheterna i framtiden. Med trefas kan man nyttja en elspis fullt ut. Det kan vara så illa att lägenheten är avsedd för gasspis, och då finns inte mycket "utrymme" elektriskt sett för en fullstor elspis.M Mithras skrev:
Nu har jag varit och kollat säkringen i lägenheten.
Ser ut som 25A.
Kan jag nu utgå lugnt och fint från att:
1. Enfas
2. Ny spis ska vara 230V
3. Installation ska ske med fast anslutning av behörig tekniker
4. Ny spis kommer fungera med allt påslaget pga den höga A
5. Att göra om till trefas är troligtvis något att glömma
Stämmer detta nu? Finns det något mer att tänka på?
@MultiMan @hempularen @Bo.Siltberg
Ser ut som 25A.
Kan jag nu utgå lugnt och fint från att:
1. Enfas
2. Ny spis ska vara 230V
3. Installation ska ske med fast anslutning av behörig tekniker
4. Ny spis kommer fungera med allt påslaget pga den höga A
5. Att göra om till trefas är troligtvis något att glömma
Stämmer detta nu? Finns det något mer att tänka på?
@MultiMan @hempularen @Bo.Siltberg
Redigerat:


