H Hanagr skrev:
Efter att jag påpekat felet till Ellevio, har de rättat till siffrorna men i fakturan som redan blivit utskickad kvarstår felet såklart.
Får hålla koll att de även tar hänsyn till mellanskillnaden när fakturan för november kommer.
Att det kan bli ett fel vid uträkning av snitteffekt är svårt att förstå. Vilka värden har de använt?
Vet inte hur det är med Ellevio, men de elbolag jag haft kan man (råka) betala in för mycket, och då blir detta ett tillgodo vid kommande faktureringar.

• Gilla
pursch1
  • Laddar…
H hellgun skrev:
Jag hade också fel på fakturan. Rätt medeleffekttopp är uträknad när man kollar "mina sidor" men på fakturan är den högre och stämmer ej. Ringde dem idag och de visste om felet och att det korrigeras på kommande faktura.

Jag kollade resten av månaderna sen februari men det var bara oktober som var fel.
S Sir Duke skrev:
Vet inte hur det är med Ellevio, men de elbolag jag haft kan man (råka) betala in för mycket, och då blir detta ett tillgodo vid kommande faktureringar.
Se mitt svar ovan.

Frågan blir då givetvis för alla andra: kommer Ellevio kontrollera och ev. korrigera även för de som inte läst den här tråden och som inte är lika bra på att kolla fakturor? 🤔

H Hanagr skrev:
Någon fler som fått felaktig effektavgift för oktober?
Jag krävs på >3kw fast jag aldrig kommit upp i 3kw.
Ja, de hade räknat fel på effektavgiften. Ring och klaga - acceptera inte deras uträkning av medelvärde!

Frågan blir då givetvis för alla andra: kommer Ellevio kontrollera och ev. korrigera även för de som inte läst den här tråden och som inte är lika bra på att kolla fakturor? 🤔

Ja, enligt kundtjänst hos ellevio hade de koll på detta och det hade justerats oavsett mitt samtal eller ej.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Tack! Då gäller det att kolla nästa faktura. 👍

TRJBerg
B bhus2021 skrev:
Stekte du och kokade i en hel klocktimme? Troligen inte, utan kanske 15 minuter -> din timme blev alltså då 3.1 / 4 = 0.775kW
Är det inte toppeffekten som räknas? Dvs oavsett om den bara varit i en sekund?

TRJBerg TRJBerg skrev:
Är det inte toppeffekten som räknas? Dvs oavsett om den bara varit i en sekund?
Nej.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är ju F-N att man ska behöva dela upp något i tidsdifferanser när man lagar mat. Koka potais en kvart, steka fläsket en kvart, fixa stripsen i ugnen en kvart, det blir då 45 minuters matlagning. Samt att tvättmaskinen kanske måste gå 2 vändor. Är det så det ska vara för en normalfamilj, med nattjobb på allt som hör hemmet till.
Jag trodde du hade förstått det här till slut. Eftersom det är medelvärdet för hela timmen som räknas spelar det ingen som helst roll om du kokar potatisen en kvart, steker fläsket en kvart, fixa stripsen i ugnen en kvart eller om du gör allt samtidigt samma kvart.

• Gilla
Per i Hamrånge och 2 till
  • Laddar…
H hellgun skrev:
Ja, enligt kundtjänst hos ellevio hade de koll på detta och det hade justerats oavsett mitt samtal eller ej.
Jag tycker ändå att det är anmärkningsvärt att de inte insåg felet innan de skickade ut fakturorna.
Uppenbart att kundreaktionen ledde till upptäckten.

useless useless skrev:
Jag trodde du hade förstått det här till slut. Eftersom det är medelvärdet för hela timmen som räknas spelar det ingen som helst roll om du kokar potatisen en kvart, steker fläsket en kvart, fixa stripsen i ugnen en kvart eller om du gör allt samtidigt samma kvart.
Om du inte delar upp det över två timmar, börjar t.ex. 17:37 och slutar 18:22? 🙃

H Hanagr skrev:
Sanslöst, sen ska dina nattimmar räknas med halva effekten.
Jag har förstått det som att den rabatten redan är dragen, eftersom jag laddade med 11kW varannan timme, med start HH:30…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.