6 589 läst ·
41 svar
7k läst
41 svar
Ellevio och effektavgiften
Och då med 4 decimaler, så kan dom debitera på den del som är högst, med en nogranhet av 0,0001 kW. Tala om att få till det med högsta värden på effektavgiten. Nu är det kanske inte märkbart på en faktura, men hur avrundas det. Ska kolla mina fakturor med. Nu bränner jag inte mer än under 1 kW på natten och inte ens det, då jag sover och tankarna är laddade med vedpannan. Det innebär då att jag får betala extra när maten lagas och tvättmaskin måste gå för rena textiler. Kommer inte under nattens kW på dagen, så det blir alltid dyrtimmar.M Mr Stirling skrev:
Efter att jag påpekat felet till Ellevio, har de rättat till siffrorna men i fakturan som redan blivit utskickad kvarstår felet såklart.S StevieGee skrev:
Får hålla koll att de även tar hänsyn till mellanskillnaden när fakturan för november kommer.
Att det kan bli ett fel vid uträkning av snitteffekt är svårt att förstå. Vilka värden har de använt?
Hade de använt fel effekt på fakturan? Eller var det bara fel utskrivet?H Hanagr skrev:Efter att jag påpekat felet till Ellevio, har de rättat till siffrorna men i fakturan som redan blivit utskickad kvarstår felet såklart.
Får hålla koll att de även tar hänsyn till mellanskillnaden när fakturan för november kommer.
Att det kan bli ett fel vid uträkning av snitteffekt är svårt att förstå. Vilka värden har de använt?
Ingen av bilderna här säger det nämligen. Siffran som används kan nämligen komma från ett annat håll också (inte ovanligt i ekonomisystem).
Och rörande att de inte fixat det på fakturan de redan skickat ut - riktigt kasst. Klart de skall ha en lösning för det!
Full av beundran! 3 kw hur bär ni er åt? Lagade middag i dag kollade lite stekte köttfärs samtidigt som spagettivattnet var på 3.1kw äter ni bara kall mat typ,fil mm eller har ni andra knep typ kokar potatis på jobber och sedan värmer i mickron hemma?? Gissar även på vedeldning med mycket rök....H Hanagr skrev:
Det är antalet kWh under den klocktimme som är högst belastad som medelvärdena beräknas på. Jag ligger oftast under 2 kWh/h för de timmar då jag lagar mat. Och då kör LLVP samtidigt, men det är ju bara november än så länge och det är +10 grader ute.A anders.Nordsvahn skrev:
Stekte du och kokade i en hel klocktimme? Troligen inte, utan kanske 15 minuter -> din timme blev alltså då 3.1 / 4 = 0.775kWA anders.Nordsvahn skrev:
Det är ju F-N att man ska behöva dela upp något i tidsdifferanser när man lagar mat. Koka potais en kvart, steka fläsket en kvart, fixa stripsen i ugnen en kvart, det blir då 45 minuters matlagning. Samt att tvättmaskinen kanske måste gå 2 vändor. Är det så det ska vara för en normalfamilj, med nattjobb på allt som hör hemmet till.B bhus2021 skrev:
Jag hade också fel på fakturan. Rätt medeleffekttopp är uträknad när man kollar "mina sidor" men på fakturan är den högre och stämmer ej. Ringde dem idag och de visste om felet och att det korrigeras på kommande faktura.
Jag kollade resten av månaderna sen februari men det var bara oktober som var fel.
Jag kollade resten av månaderna sen februari men det var bara oktober som var fel.
Jag upptäckte först felet på hemsidan, sedan kom fakturan med samma fel. Nu i efterhand har de justerat på hemsidan.pacman42 skrev:
Hade de använt fel effekt på fakturan? Eller var det bara fel utskrivet?
Ingen av bilderna här säger det nämligen. Siffran som används kan nämligen komma från ett annat håll också (inte ovanligt i ekonomisystem).
Och rörande att de inte fixat det på fakturan de redan skickat ut - riktigt kasst. Klart de skall ha en lösning för det!
Jag förstår nu att många har blivit felfakturerade och bolaget har ett stort jobb med översyn för alla kunder.
Du ska nog inte tänka allt för mycket på effekttopparna. Möjligen om du ska göra något extra som ex värma bastun. Då kan du starta på halvtimmen om du får den varm på en timme. Då fördelar du uttaget under 2 timmar.J jonaserik skrev:Det är ju F-N att man ska behöva dela upp något i tidsdifferanser när man lagar mat. Koka potais en kvart, steka fläsket en kvart, fixa stripsen i ugnen en kvart, det blir då 45 minuters matlagning. Samt att tvättmaskinen kanske måste gå 2 vändor. Är det så det ska vara för en normalfamilj, med nattjobb på allt som hör hemmet till.
Och än en gång, det är inte så det fungerar. Det är den totala energin (medeleffekten) du tagit under under en klocktimme som debiteras. Dvs, det spelar ingen roll när under timmen du använder 3 kW från fyra olika apparater under en kvart var. Du kan köra dem parallellt eller i serie, det är upp till dig och påverkar inte avgiften.J jonaserik skrev:Det är ju F-N att man ska behöva dela upp något i tidsdifferanser när man lagar mat. Koka potais en kvart, steka fläsket en kvart, fixa stripsen i ugnen en kvart, det blir då 45 minuters matlagning. Samt att tvättmaskinen kanske måste gå 2 vändor. Är det så det ska vara för en normalfamilj, med nattjobb på allt som hör hemmet till.
Det går naturligtvis att med rutiner få ner topparna, t ex vid matlagning även om det är typ ett vansinnigt system.
Tillaga köttfärssåsen i slutet av en klocktimme t ex 17:45-18:00 och koka pastan 18:00-18:15.
Fungerar ju med en mängd maträtter där den första ingrediensen kan stå ca 15 minuter innan servering.
Proceduren går också att flytta fram en timme till starttid 18:45-
Nackdelen med att utnyttja 2 av kvällstimmarna till matlagning är att bastu eller dammsugning behöver vänta till nästa klocktimme, dvs starta först efter kl 19:00 i det första exemplet.
Tillaga köttfärssåsen i slutet av en klocktimme t ex 17:45-18:00 och koka pastan 18:00-18:15.
Fungerar ju med en mängd maträtter där den första ingrediensen kan stå ca 15 minuter innan servering.
Proceduren går också att flytta fram en timme till starttid 18:45-
Nackdelen med att utnyttja 2 av kvällstimmarna till matlagning är att bastu eller dammsugning behöver vänta till nästa klocktimme, dvs starta först efter kl 19:00 i det första exemplet.