Ellevio ändrar sin prisplan 1 juni då effektavgiften tas bort. Försvinner gör även den lägre taxan kl 22 - 06 som vi haft i många år.
Överföringsavgiften höjs från 7 till 26 öre per kWh.
Min fasta avgift för 25A höjs från 395 till 740 kr/månad.
Till dessa priser kommer energiskatt.
När jag räknar om min faktura för april -26, som jämförelse, så blir den 345 kr dyrare med den nya prisplanen!
Hur blir det för dig?
Ellevio skriver att de flesta av deras kunder får samma kostnad som tidigare...
När jag räknar om min faktura för april -26, som jämförelse, så blir den 345 kr dyrare med den nya prisplanen!
Hur blir det för dig?
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 13 inlägg
Ca 3000 dyrare. Lyckades tämja våra toppar rätt bra så vår årskostnad sjönk i.o.m. topparnas inträde.
Nu ökar 25A säkringen med 4100/år och transporten med 19 öre ger 4000/år.
Nu ökar 25A säkringen med 4100/år och transporten med 19 öre ger 4000/år.
Tidigare, innan effektavgiften, kostade 25A 495 kr/månad. Så att säga att de går tillbaka till tidigare prismodell stämmer ju inte. Jag måste ha 25A då jag har en ganska stor solcellsanläggning, så återbetalningstiden på denna blev just ett antal år längre.C cersch skrev:Ellevio ändrar sin prisplan 1 juni då effektavgiften tas bort. Försvinner gör även den lägre taxan kl 22 - 06 som vi haft i många år.
Hur blir det för dig?
Jag har dessutom investerat i batteri för att kapa effekttopparna, något jag hann göra i 5 månader innan nästa ändring. Oavsett vad man försöker göra så blir det ju bara dyrare i slutändan.
Jämfört med den gamla taxan utan effekttariff i december 2024 så har Ellevio höjt den fasta avgiften för 25A säkring från 565:-/månad till 740:-/månad, eller 2100:-/år, drygt 30%, men sänkt överföringsavgiften från 30 till 26 öre/kWh.
Så vid årsförbrukning under 52500 kWh/år så blir det högre, och för 20000 kWh/år blir det 10% höjning jämfört med december 2024,
För en förbrukning på 5000 kWh/år (som det skulle bli om huset skulle stå oanvänt under vintern med värmen på sparlåga) så skulle det bli 23% höjning.
KPI december 2024 = 124,05 och KPI april 2026 = 123,86 så jag har svårt att se det som något annat än en prishöjning.
Så vid årsförbrukning under 52500 kWh/år så blir det högre, och för 20000 kWh/år blir det 10% höjning jämfört med december 2024,
För en förbrukning på 5000 kWh/år (som det skulle bli om huset skulle stå oanvänt under vintern med värmen på sparlåga) så skulle det bli 23% höjning.
KPI december 2024 = 124,05 och KPI april 2026 = 123,86 så jag har svårt att se det som något annat än en prishöjning.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 961 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 961 inlägg
Men du fick väl inte med effektavgifter i den uträkningen?D dan_norstedt skrev:Jämfört med den gamla taxan utan effekttariff i december 2024 så har Ellevio höjt den fasta avgiften för 25A säkring från 565:-/månad till 740:-/månad, eller 2100:-/år, drygt 30%, men sänkt överföringsavgiften från 30 till 26 öre/kWh.
Jag fick en liten höjning när man gick över till effekttariff, 0,2%, och nu en större höjning när man går över till den nya taxan, 10,0% över taxan från december 2024 och 9.8% över effekttariffen.Fairlane skrev:
Så Ellevios nya taxa är en generell höjning för mig på 10% som inte har med effekttariffen att göra, och höjningen är säkert liknande för de flesta som har 25A säkringsabonnemang om man jämför med december 2024.
Och uträkningen i förra kommentaren visar är det en väsentlig nivåhöjning för alla kunder jämfört med december 2024, det är att försöka blanda bort korten att skylla på att det beror på borttagande av effekttariffen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 961 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 961 inlägg
Det var inte meningen att försöka blanda bort några kort. Jag kanske missuppfattat dig, men det verkade som att du jämför fast avgift och överföringsavgift före och efter effektavgiftens borttagande, men inte tog med att effektavgiften sjunkit från kanske 400-500kr till 0 kr. Därav frågan om du inte missade den.D dan_norstedt skrev:
Jag borde vara tydligare med att det jag syftade på med att blanda bort korten avsåg Ellevio.Fairlane skrev:
Det var inte meningen att försöka blanda bort några kort. Jag kanske missuppfattat dig, men det verkade som att du jämför fast avgift och överföringsavgift före och efter effektavgiftens borttagande, men inte tog med att effektavgiften sjunkit från kanske 400-500kr till 0 kr. Därav frågan om du inte missade den.
Kostnaderna i förra inlägget var vad som betalats/skulle betalats totalt till Ellevio för 2025 (exkl energiskatt), faktiska när det gäller med effekttariff och beräknat med för gamla och nya utan effekttariff.
Det är väl den enda vettiga jämförelsen man kan göra.D dan_norstedt skrev:
Effektariffen ser jag som en parentes. Det intressanta ärD dan_norstedt skrev:
mot innan effekttaxeparentesen alltså.D dan_norstedt skrev:
Det irriterande är att när Ellevio införde effektavgift marknadsfördes det som att det skulle bli billigare för de flesta jfr med låg/höglast-modellen, detsamma gäller nu; nya prismodellen marknadsför som billigare än effektavgiften. Föga förvånande ges ingen jämförelse med låg/höglast-modellen...
Irriterande är även att nuvarande modell motiveras med att Ellevio prioriterar att skapa stabilitet och igenkännande hos kunder, trots att modellen med samma pris dygnet runt året runt är en ny modell; igenkännande hade varit att återgå till låg/höglast-modell.
Jag förväntar mig att ett skäl till Ellevios val av modell är att en konsekvens är att kunder (utan kvartspris) saknar incitament till att styra sin förbrukning, och att detta kommer de använda för att försöka lobba för en för dem förmånlig utformning av nästkommande effektavgift; "titta här vad som händer utan effektavgift".
Irriterande är även att nuvarande modell motiveras med att Ellevio prioriterar att skapa stabilitet och igenkännande hos kunder, trots att modellen med samma pris dygnet runt året runt är en ny modell; igenkännande hade varit att återgå till låg/höglast-modell.
Jag förväntar mig att ett skäl till Ellevios val av modell är att en konsekvens är att kunder (utan kvartspris) saknar incitament till att styra sin förbrukning, och att detta kommer de använda för att försöka lobba för en för dem förmånlig utformning av nästkommande effektavgift; "titta här vad som händer utan effektavgift".
Nu har jag fått den första räkningen efter att Ellevio tog bort effektavgiften. Juni månads kostnad blev 834:- för 20 A abb och 343 kWh. Juni-25 med effektavgift var räkningen på 784:- för 20 A abb och 369 kWh. En ökning med 50 kronor för 26 kWh mindre el....
Ja, effektavgiften handlade ju inte om att nätbolagen skulle få in mer intäkter. Utan att peak last inte skulle öka så snabbt och mycket. Och därmed skulle dom inte behöva investera lika mycket i nätförstärkning. (Vilket leder till lägre nätavgifter än det annars skulle göra).R roli skrev:
Så den som kunde anpassa sig och undvika höga effektavgifter lär ju ha fått lägre avgift.