497 läst ·
14 svar
497 läst
14 svar
Vad har Ellevio tjänat på effekttarifferna?
Finns det någon som vet hur mycket Ellevio tjänade på att införa effekttarifferna? Nu när de tas bort den 1 juni så höjer de både den fasta och den rörliga avgiften. De säger att de varken tjänar eller förlorar på detta, men för fritidshusägare med direktverkande el har ju effekttarifferna slagit hårt på fakturan. Skulle vi verkligen ha fått samma prisnivå i juni om de inte infört effekttarifferna alls?
Har i början av året tagit över ett Fritidshus som har Ellevio och om vi jämför med mars och april så kommer vi få ca 160 kr i lägre avgift per månad för dessa två månader och då har vi legat på ca 900 kr i kostnad per månad.
ellevio höjer fasta avgiften från 395kr till 450kr per mån.Kostnad för förbrukad kw blir 26öre från 1juni.Före effektavgiftens början var det 30 öre en sänkning med 4 öre.Kontrollerade sista fakturan för att göra jämförelse och efter det nya blir det något dyrare på sommartid när man förbrukar lite ström iochmed höjning av fasta avgiften
Dvs, skall sänkningen av överföringsavgift motsvara höjningen från 345-450 så måste du förbruka 2375kWh per månad för att det skall vara som innan, Innan effektavgiften trädde i kraft var det 345kr för ett 16A abonnemang, nu är det 450.bengto77 skrev:
ellevio höjer fasta avgiften från 395kr till 450kr per mån.Kostnad för förbrukad kw blir 26öre från 1juni.Före effektavgiftens början var det 30 öre en sänkning med 4 öre.Kontrollerade sista fakturan för att göra jämförelse och efter det nya blir det något dyrare på sommartid när man förbrukar lite ström iochmed höjning av fasta avgiften
Det är så långt ifrån kostnadsneutralt som dom hävdar.... deras egna prisjämförelse som hävdar att det blir billigare baseras på att man har effekttoppar på typ 7-8kW, dom flesta håller sig under 4.
Monopolet visar sig igen
Om jag jämför våra fakturor från ellevio före och efter effekttarifferna så skiljer det inte många kronor åt något håll. Vissa månader blev några kronor dyrare med effektavgifter medans några blev lite billigare. I det stora hela blev det mer eller mindre ingen skillnad för oss. Vilket också var målet.
Jag har ingen aning, har inte orkat kolla priserna hit o dit. Tycker bara att den totala nätavgiften har sprungit iväg senaste åren.
Men som princip så måste väl effektavgift (och så som Ellevios var utformat) vara korkat för hela elmarknaden för de som har rörligt elpris. Kan förstå att det eventuellt kunde puffa kunder med fast elpris.
Men som princip så måste väl effektavgift (och så som Ellevios var utformat) vara korkat för hela elmarknaden för de som har rörligt elpris. Kan förstå att det eventuellt kunde puffa kunder med fast elpris.
Ellevio har inte tjänat något på tarifferna.
Ellevios totala tillåtna intäkter bestäms i förväg av Energimarknadsinspektionens intäktsram.
Det innebär att Ellevio inte kan öka sina totala intäkter genom att byta tariffmodell. Effekttariffer är ett sätt att fördela intäktsuttaget mellan kunder, inte att höja nivån.
Ellevios totala tillåtna intäkter bestäms i förväg av Energimarknadsinspektionens intäktsram.
Det innebär att Ellevio inte kan öka sina totala intäkter genom att byta tariffmodell. Effekttariffer är ett sätt att fördela intäktsuttaget mellan kunder, inte att höja nivån.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 283 inlägg
Den fasta avgiften blir lite högre än när det var effekttaxan och överföring blir högre (dock inte lika hög som innan effekttaxan). Totalt kommer några att få lägre kostnad, några högre och några ungefär samma.
Nu kan inte jämföra den fasta avgiften rakt av då den nya inte har någon del som styrs av effekten.
Nu kan inte jämföra den fasta avgiften rakt av då den nya inte har någon del som styrs av effekten.
Sparade i vinter på effektavgiften. Behövde säkra upp till 25A med bygge av maskinhall och garage.
Nu får man ju bara väga 81,25kr kw i topp mot rörliga överföringsavgiften och det är nog jämt upp.
Fördelen nu är ju att kunna köra kvarspris och batterier med hög volatilitet utan att tänka på effektavgiften
Nu får man ju bara väga 81,25kr kw i topp mot rörliga överföringsavgiften och det är nog jämt upp.
Fördelen nu är ju att kunna köra kvarspris och batterier med hög volatilitet utan att tänka på effektavgiften
För min del tjänade de ingenting, jag har haft lite lägre elräkningar då jag lagt om min förbrukning till nätterna.
Men de kanske tjänade på att mer el levererades när det var billigare.
Nu är det vi inte Ellevio som sålde själva elen, men det kanske är billigare att leverera när belastningen är lägre ??
Nu är det vi inte Ellevio som sålde själva elen, men det kanske är billigare att leverera när belastningen är lägre ??
Det finns ingen direkt sådan koppling. På samma sätt det inte spelar roll för posten att frakta ett paket värde 1000 eller 500kr, så länge det är lika stort och tungt.Isakare skrev:
För min del tjänade de ingenting, jag har haft lite lägre elräkningar då jag lagt om min förbrukning till nätterna.
Klicka här för att svara