Mikael_L
Det känns onödigt att göra det av endast den anledningen.

Ärligt talat, upp på tak innebär alltid en risk, man bör har ett verkligt ärende då.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det känns onödigt att göra det av endast den anledningen.

Ärligt talat, upp på tak innebär alltid en risk, man bör har ett verkligt ärende då.
Äsch. Det är inte så högt...

useless useless skrev:
jag gissar att det är någon rest från tiden då man hade ett telefonabonnemang även i kyrkan?
Kan det ha varit en snabbtelefon upp till högste chefen? 🤔

• Haha
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan det ha varit en snabbtelefon upp till högste chefen? 🤔
Den kommunikationen sker trådlöst.

• Gilla
Daniel Gr
  • Laddar…
Tidigare gick telefonen i samma typ a trådar som starkströmmen. Nära växeln var det mååånga trådar på varje stolpe och antalet minskade eftersom abonnenter var anslutna. Sedan kopplades en tunnare "telekabel" på vid isolatorn och in i huset. Två trådar var en abonnent OM det inte var två som delade på samma lina. då fick man vänta med att ringa tills grannen pratat färdigt. 👍

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Trådarna passerar grannhuset på väg till isolatorerna på väggen och där är det betydligt kortare avstånd.

Eventuellt har de här på taket bara använts för telefon, men då borde det inte behövas fyra isolatorer?

[bild]
Var det inte två lägenheter i byggnaden, eller bostad och kontor?

useless useless skrev:
Backuplina.

Fotografen Fotografen skrev:
Var det inte två lägenheter i byggnaden, eller bostad och kontor?
Kyrkan har en extra lägenhet för vaktmästaren. Det är möjligt att det varit två abonnemang, men jag tror inte det. Jag gissar att vaktmästaren haft ett och pastorsvillan ett.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Backuplina.
Kanske för att prata avlyssningssäkert med chefen på andra sidan?

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Men jag var ju och tassade med tankar kring blixten - det kanske också ska ses såsom vår herres trådlösa kommunikation ... ;)

Åskan måste ha varit ett skådespel med blanktråd. Jag har upplevt det med kabel på stolpe, small tillräckligt. Så länge Televeket och monopolet existerade så kunde man åka in till Telebutiken i stan och byta en sönderslagen Dialog mot en ny.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jag var ju och tassade med tankar kring blixten - det kanske också ska ses såsom vår herres trådlösa kommunikation ... ;)
Jag har åskfångare också för att säkerställa den kommunikationen.

Tornet på en kyrka med åskfångare, telekablar och påhängsisolator. I bakgrunden syns gröna fält och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden är tagen vid ett annat tillfälle från andra hållet än där jag var upp i dag. Jag kollade inte runt hörnet på tornet idag, men i den här bilden ser man telekabeln jag klippte och resterna av det som troligen har varit inkopplat i den där påhängsisolatorn en gång i tiden. Luftledningen verkar någorlunda modern, så den är bytt för inte allt för länge sedan och förmodligen har man kopplat bort kyrkan i och med det då ingen bott där sen 70-talet.

Tak med påhängsisolatorer och telekablar, del av äldre kommunikationssystem; syns från tornet där anslutningar klippts och uppdaterats nyligen.
Skapa konto

• Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
Vilket bestyr att klä med plåt, torn, kors, telefonisolatorer och hela middevitten!

Fotografen Fotografen skrev:
Vilket bestyr att klä med plåt, torn, kors, telefonisolatorer och hela middevitten!
Ja, det är fint plåtarbete från den tiden hantverkare hade yrkesstolthet och inte var höjdrädda.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Inte så speciellt, men ändå lite charmigt historiska vingslag över den här.
Förpackning med fem äldre vita proppsäkringar av märket Ifö, märkta med 35 amp, 500 V.
Skapa konto
Förpackning och propp från Ifö med historisk design och text: "För säkerhets skull, köp alltid Ifö proppar, svensk tillverkning". Förpackning från Svenska Elektriska Materielkontrollanstalten, med historisk charm.

• Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.