Tidigare gick telefonen i samma typ a trådar som starkströmmen. Nära växeln var det mååånga trådar på varje stolpe och antalet minskade eftersom abonnenter var anslutna. Sedan kopplades en tunnare "telekabel" på vid isolatorn och in i huset. Två trådar var en abonnent OM det inte var två som delade på samma lina. då fick man vänta med att ringa tills grannen pratat färdigt. 👍
Åskan måste ha varit ett skådespel med blanktråd. Jag har upplevt det med kabel på stolpe, small tillräckligt. Så länge Televeket och monopolet existerade så kunde man åka in till Telebutiken i stan och byta en sönderslagen Dialog mot en ny.
Jag har åskfångare också för att säkerställa den kommunikationen.Mikael_L skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden är tagen vid ett annat tillfälle från andra hållet än där jag var upp i dag. Jag kollade inte runt hörnet på tornet idag, men i den här bilden ser man telekabeln jag klippte och resterna av det som troligen har varit inkopplat i den där påhängsisolatorn en gång i tiden. Luftledningen verkar någorlunda modern, så den är bytt för inte allt för länge sedan och förmodligen har man kopplat bort kyrkan i och med det då ingen bott där sen 70-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket bestyr att klä med plåt, torn, kors, telefonisolatorer och hela middevitten!