O1 är en sk DURAX turbin uppväxlad i storlek några gånger.H HenrikHuslöse skrev:
Högtryckaren är en radialturbin enligt Ljungströms med 6 st axiala lågtrycksturbiner fördelade på de två axlarna....
Försöker hitta ett schema för den...
Hittade en rapport i tidskriften Daedalus.
Rapporten finns här
https://digitalamodeller.cdn.triggerfish.cloud/daedalus/kapitel/Oskarshamnverket 1.pdf
sidan 259 har en förenklad perspektivteckning av turbinen.
Rapporten finns här
https://digitalamodeller.cdn.triggerfish.cloud/daedalus/kapitel/Oskarshamnverket 1.pdf
sidan 259 har en förenklad perspektivteckning av turbinen.
Medlem
· Uppland
· 2 255 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Nyligen utdöd teknik presenterad på ett ursnyggt sätt! Kolla även in avsnittet om VFD-paneler från gamla stereoprylar.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Fråga till er om en detalj som gäller matande luftledning och isolatorer på yttervägg.
Jag skall ”dekorera” mitt nybyggda hus i gammal stil med resterna av något som har varit en luftledning. Vi har så mycket andra detaljer som lurar ögat så varför inte detta också. Har fått tag på den typ av isolatorer som ofta användes här på Hisingen. Intagen (”näsorna”) är också på gång. Det är 4 st isolatorer som skall sättas enligt bilden nedan. Det är så de flesta kvarvarande är uppsatta på andra gamla hus. Jag kan tänka mig att det var samma elfirma som gjorde jobben för ett helt område på den tiden. Min farfara far var själv den som elektrifierade sin hemort. Allt blev likadant installerat.
Hur stort avstånd brukade det vara mellan varje isolator? Har tyvärr inte haft möjlighet att åka och mäta på något hus utan att dra på mig ordningsmakten eller akutpsykvården. Tittar man på bilden, där det troligtvis är 7-tumsbrädor (170 mm) på fasaden skulle man kunna tro att avståndet är 40 cm.
Vad tror ni? Eller vet någon med bestämdhet om det kanske fanns gamla installationsregler?
Bild: Casper och Josefin, Öckerö
Jag skall ”dekorera” mitt nybyggda hus i gammal stil med resterna av något som har varit en luftledning. Vi har så mycket andra detaljer som lurar ögat så varför inte detta också. Har fått tag på den typ av isolatorer som ofta användes här på Hisingen. Intagen (”näsorna”) är också på gång. Det är 4 st isolatorer som skall sättas enligt bilden nedan. Det är så de flesta kvarvarande är uppsatta på andra gamla hus. Jag kan tänka mig att det var samma elfirma som gjorde jobben för ett helt område på den tiden. Min farfara far var själv den som elektrifierade sin hemort. Allt blev likadant installerat.
Hur stort avstånd brukade det vara mellan varje isolator? Har tyvärr inte haft möjlighet att åka och mäta på något hus utan att dra på mig ordningsmakten eller akutpsykvården. Tittar man på bilden, där det troligtvis är 7-tumsbrädor (170 mm) på fasaden skulle man kunna tro att avståndet är 40 cm.
Vad tror ni? Eller vet någon med bestämdhet om det kanske fanns gamla installationsregler?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild: Casper och Josefin, Öckerö
Jag satt och kollade lite i det jag har av gamla utförandeföreskrifter.
Detta hittar jag från 1919, ger dock inget svar på din fråga.
Detta hittar jag från 1919, ger dock inget svar på din fråga.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
Jag har fortfarande isolatorer kvar på gaveln till ett av husen på tomten - relativt säker att det är ”original” och inte något som monterats som dekoration. Dessa tre insolator sitter dock i en triangel, verkar inte helt symetriskt monterade och befinner sig på det ni i götet väl kallar Sveriges baksida (därom har de lärda tvistat - men när jag ser hur skevt det ser ut på vår sida kanske jag måstet ge er rätt
)
Om intressant kan jag mäta avstånden, behöver bara joxa fram en stege, hur bråttom är det?
/U
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om intressant kan jag mäta avstånden, behöver bara joxa fram en stege, hur bråttom är det?
/U
I föreskrifter från 1939 tycker jag att det finns lite mer att gå efter.
Här ett utdrag på några sidor
Jag tänker att §65 c, som anger inbördes avstånd, kanske även gällde vid införing i vägg, inte bara på stolpe.
Här ett utdrag på några sidor
Jag tänker att §65 c, som anger inbördes avstånd, kanske även gällde vid införing i vägg, inte bara på stolpe.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Perfekt! Där tror jag att man sluta sig till att införingen skall sitta på minst 4 m höjd över mark eller balkong och 0,4 m isär om det ej är utsatt för vind och ej i samma vertikalplan.Mikael_L skrev:
Du kan gissa lika bra som jag kan ... 
Alltså, jag vet inte, men det man sett av såna här anslutningar så är det ju på ett ungefär de avstånden mellan ledningarna.
Men med lite tur kanske någon kan komma in med lite fakta i målet.
Alltså, jag vet inte, men det man sett av såna här anslutningar så är det ju på ett ungefär de avstånden mellan ledningarna.
Men med lite tur kanske någon kan komma in med lite fakta i målet.