S SCB skrev:
Här är matningen till lagården min, mycket bekvämt placerad bredvid balkongen så att man kommer åt att putsa av både isolatorer och tråd med jämna mellanrum. (Nej, trådarna är inte inkopplade. Plockade ur säkringarna vid tillträdet..)

Utbyte mot jordkabel är planerat men tråden skall få sitta kvar mellan byggnaderna.

[bild]
Där har du ett paradexempel på ett utförande enligt gamla standardblad dvs utgående från liksidiga trianglar. Finns både utgåvor från högtidliga "Statens elektrotekniska inspektion" och SEN m.fl.

Sen blev det såklart lite hur det passade i praktiken.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
C
Såhär ser det ut här:
Flera rörledningar och anslutningar på en betongvägg vid ett pumphus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bonusbild på pumphuset:
Rostigt pumphus med metallstänger och isolatorer, omgiven av trädgrenar och lövverk i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
BengtH och 5 till
  • Laddar…
S SCB skrev:
Här är matningen till lagården min, mycket bekvämt placerad bredvid balkongen så att man kommer åt att putsa av både isolatorer och tråd med jämna mellanrum.
Men varför 5 trådar? Det är bara 4 som går in i huset via droppnäsan.
Eller den översta är en plastad teleledning?

Ja det är det högst troligt, telefon och strömmen samsades ofta på samma stolpar.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
C
L Leif i Skåne skrev:
Men varför 5 trådar?
TN-S? 😂

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ja det är det högst troligt, telefon och strömmen samsades ofta på samma stolpar.
Den ser ju även ut att gå in i huset en helt annan väg än trådarna för starkström.

Ledningar som fästs på en husvägg och går in i huset via isolatorer, separerade från andra elkablar.
Skapa konto

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Lite test med avstånd innan jag börjar borra i den verkliga väggen. Samma relatva placering. Intaget kommer att hamna i centrum av de fyra. Tvärlisten upptill är i samma höjd som vindskivans underkant och finns även på den verkliga fasaden.
Här skall det upp i slutändan

Fasad av ett rött tvåvåningshus med vita fönster, en markering på vinden. Grönska framför huset under klar blå himmel.
Skapa konto

Först 50 cm.

Röd väggsektion med fyra strömbrytare i en stenlagd trädgård, används för att testa placeringar inför ett bygge.
Skapa konto
Röd träpanel med fyra ringklockor monterade vertikalt på en uppställning utomhus, omgiven av grönska och byggmaterial.
Skapa konto
Röd träpanel med fyra isolatorer monterade på en lutande ställning, omgiven av grönska och stenläggning i bakgrunden.
Skapa konto

Sedan 40 cm. Detta tycker jag blir snyggare och påminner mer visuellt det jag eftersträvar.

Rött träpanelprov med fyra eluttag monterade, placerad på stenbelagd mark. Bakgrunden visar ett täckt fordon och träd.
Skapa konto
Röd träpanel med fyra porslinsisolatorer monterade i en lutande riktning, omgiven av en stensatt uteplats och grönska i bakgrunden.
Skapa konto
Röd träpanel med fyra svartmålade krokar monterade i en V-form, stående på en stenlagd yta omgiven av grönska.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Daniel Gr och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Den ser ju även ut att gå in i huset en helt annan väg än trådarna för starkström.

[bild]
På denna uppförstorade bild är det väldigt tydligt att det är en helt annan sorts kabel, med annan funktion.
Och med nära 100% säkerhet är det telefonkabel där.

Mikael_L
Så mycket jobb för att sätta dit en pastisch av något som de flesta antagligen tyckte var fult, på den tiden man var tvungen att ha det på det viset. :D :D

Men visst gillar jag galenskapen.
Och vi får maskera det till "Svenskt kulturarv", så låter det bra ... ;)

Och 40 cm ser snyggare ut även i mina ögon !!

• Gilla
  • Haha
Daniel Gr och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
50 cm enligt mina mätningar.

[bild]

[bild]
Trådarna passerar grannhuset på väg till isolatorerna på väggen och där är det betydligt kortare avstånd.

Eventuellt har de här på taket bara använts för telefon, men då borde det inte behövas fyra isolatorer?

Fyra vita isolatorer fästa på en metallstång på taket, med en rödfärgad byggnad och grönskande åkrar i bakgrunden.
Skapa konto

Mikael_L
Att det finns elektriker och andra hantverkare som tar genvägar och inte följer alla regler tror jag inte är något fenomen som bara finns i vår tid ...

Den vänstra isolatorn i din bild är intressant.
Jag får känslan att det kan ha något med åskskydd att göra ...

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så mycket jobb för att sätta dit en pastisch av något som de flesta antagligen tyckte var fult, på den tiden man var tvungen att ha det på det viset. :D :D

Men visst gillar jag galenskapen.
Och vi får maskera det till "Svenskt kulturarv", så låter det bra ... ;)

Och 40 cm ser snyggare ut även i mina ögon !!
Inget kan överarbetas! Jag har fler liknande projekt. 🤓
Tack för input om mått. Jag tvekar lite.

• Haha
  • Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den vänstra isolatorn i din bild är intressant.
Jag får känslan att det kan ha något med åskskydd att göra ...
I den vänstraste isolatorn satt telefonkabeln kvar. Jag passade på att klättra upp till nocken och klippte av den innan jag flyttar byggställningen. Den lilla "påhängsisolatorn" ser lite skum ut. Men det sticker ut fyra tunna avklippta trådar i botten på den, så jag gissar att det är någon rest från tiden då man hade ett telefonabonnemang även i kyrkan?

Tak med isolatorer och avbitartång nära en nock, några trådar syns vid isolatorbotten. Bakom syns ett hustak med röda takpannor.
Skapa konto

Så det är kanske så att alla fyra har använts för telefon en gång i tiden ?

Mikael_L
Kan den där påhängsisolatorn möjligen vara ett regnskyddat kopplingsutrymme då ... 🤔

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan den där påhängsisolatorn möjligen vara ett regnskyddat kopplingsutrymme då ... 🤔
Ja, det är vad jag misstänker. Kanske får klättra upp igen någon dag och titta in i den...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.