50 cm enligt mina mätningar.

Vägg med flera svarta elisolatorer monterade på en yta med sprucken färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måttband mäter 50 cm längs en vitmålad sliten vägg.
Skapa konto

• Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Tack!
Där kan det ju vara ett exempel på ”samma vertikalplan” och ”mått utökas med 20%”.

Textutdrag om ledaravstånd och säkerhet, med fokus på vertikalplan och avståndsökning med 20% vid specifika förhållanden.
Skapa konto

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Om föreskrifterna avser avstånd mellan ledarna så blir ju avståndet mellan isolatorerna beroende på ledarnas ankomstvinkel.
Vad är vertikalplan för någonting?

Kom ihåg nollan överst också.

• Haha
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Här är en bild på de jag skall sätta upp. Rengjorda och påmålade igen med vad som slabbats de senaste hundra åren. 😄
Rengjord och påmålad brun insulator fäst på en träbräda framför en röd vägg, redo för montering.
Skapa konto

Fyra bruna isolatorer med röda, böjda fästen ligger på en träyta, redo att sättas upp.
Skapa konto

• Gilla
Daniel Gr och 9 till
  • Laddar…
Snyggt! Är de från IFÖ i Bromölla? Där handlade jag isolatorer modell större (4,5 m långa) förr i tiden. Dom hade ett sött litet isolatormuseum då. Men efter nedläggningen har det väl gått till tippen.

Iföverkens industrimuseum finns kvar och tycks ha det mesta i sina samlingar.
https://ifomuseum.se/

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Snyggt! Är de från IFÖ i Bromölla? Där handlade jag isolatorer modell större (4,5 m långa) förr i tiden. Dom hade ett sött litet isolatormuseum då. Men efter nedläggningen har det väl gått till tippen.
Vet faktiskt inte. Ingen märkning och inte samma form som de som slutade tillverkas förra året.

Edit: hittar några danska annonser ”porcelænsklokker fra Sverige” med vad som verkar vars identiska isolatorer. Danskarna verka bara ha använt vitt porslin.

Redigerat:
T Thomas_Blekinge skrev:
Om föreskrifterna avser avstånd mellan ledarna så blir ju avståndet mellan isolatorerna beroende på ledarnas ankomstvinkel.
Vad är vertikalplan för någonting?
När ledarna sitter ovanför varandra i en stolpe dvs på samma sida av denna. Återgångsledaren längst upp och faserna nedanför.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vet faktiskt inte. Ingen märkning och inte samma form som de som slutade tillverkas förra året.

Edit: hittar några danska annonser ”porcelænsklokker fra Sverige” med vad som verkar vars identiska isolatorer. Danskarna verka bara ha använt vitt porslin.
För några decennier sedan plockade jag på mig några sådana isolatorer med mig från några nedlagda ledningsstolpar i Finland. Dom doftade gott där dom tjänstgjorde som pappersvikter på mitt skrivbord.
Senare bytte jag bort dom till en samlare av isolatorer i Kanada. Det finns tydligen en community med detaljerade kataloger i ämnet. I USA och Kanada använde de mest glas som material.

Min mamma har ett par gamla isolatorer som ljusstakar.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Här är en bild på de jag skall sätta upp. Rengjorda och påmålade igen med vad som slabbats de senaste hundra åren. 😄
[bild]
[bild]
Ska du ha metallen röd? De brukar vara galvade eller rostiga. 😉

Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]
Klokt och enkelt presenterat.

Immobil Immobil skrev:
Ska du ha metallen röd? De brukar vara galvade eller rostiga. 😉
Det stämmer. Galvade från början och rostiga efterhand. Rödfärgens vitriol angriper både galven och stålet så då får man snygga till dem vart 10:e år vid rödfärgning. Lite slabb på dessa med. Inslitet och underhållet. 🤓😉

Här är matningen till lagården min, mycket bekvämt placerad bredvid balkongen så att man kommer åt att putsa av både isolatorer och tråd med jämna mellanrum. (Nej, trådarna är inte inkopplade. Plockade ur säkringarna vid tillträdet..)

Utbyte mot jordkabel är planerat men tråden skall få sitta kvar mellan byggnaderna.

Utskott på husvägg med eltrådar och isolatorer bredvid balkong, planerat byte till jordkabel.
Skapa konto

• Gilla
Daniel Gr och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.