Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Om föreskrifterna avser avstånd mellan ledarna så blir ju avståndet mellan isolatorerna beroende på ledarnas ankomstvinkel.
Vad är vertikalplan för någonting?
Vad är vertikalplan för någonting?
Hobbyelektriker
· E
· 15 366 inlägg
Kom ihåg nollan överst också.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Snyggt! Är de från IFÖ i Bromölla? Där handlade jag isolatorer modell större (4,5 m långa) förr i tiden. Dom hade ett sött litet isolatormuseum då. Men efter nedläggningen har det väl gått till tippen.
Iföverkens industrimuseum finns kvar och tycks ha det mesta i sina samlingar.
https://ifomuseum.se/
https://ifomuseum.se/
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Vet faktiskt inte. Ingen märkning och inte samma form som de som slutade tillverkas förra året.T Thomas_Blekinge skrev:
Edit: hittar några danska annonser ”porcelænsklokker fra Sverige” med vad som verkar vars identiska isolatorer. Danskarna verka bara ha använt vitt porslin.
Redigerat:
När ledarna sitter ovanför varandra i en stolpe dvs på samma sida av denna. Återgångsledaren längst upp och faserna nedanför.T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
För några decennier sedan plockade jag på mig några sådana isolatorer med mig från några nedlagda ledningsstolpar i Finland. Dom doftade gott där dom tjänstgjorde som pappersvikter på mitt skrivbord.Johan Gunverth skrev:
Senare bytte jag bort dom till en samlare av isolatorer i Kanada. Det finns tydligen en community med detaljerade kataloger i ämnet. I USA och Kanada använde de mest glas som material.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Här är matningen till lagården min, mycket bekvämt placerad bredvid balkongen så att man kommer åt att putsa av både isolatorer och tråd med jämna mellanrum. (Nej, trådarna är inte inkopplade. Plockade ur säkringarna vid tillträdet..)
Utbyte mot jordkabel är planerat men tråden skall få sitta kvar mellan byggnaderna.
Utbyte mot jordkabel är planerat men tråden skall få sitta kvar mellan byggnaderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder