10 508 läst ·
53 svar
11k läst
53 svar
Eljouttag med kuloingång - i fantasin!?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
1: ja
2: ser inga större problem med det
2: ser inga större problem med det
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
1. Javisst
2. Troligen...om Schneider tillåter att man lägger enkelisolerade ledare där så får man också lägga toppklämmor där, om det får plats.
EDIT: Rikard var 12 min före...
2. Troligen...om Schneider tillåter att man lägger enkelisolerade ledare där så får man också lägga toppklämmor där, om det får plats.
EDIT: Rikard var 12 min före...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Alltså om jag ska vara helt ärligt så förstår jag inte riktigt hur ni menar med ubåtarna..? Ska man lägga de mellan uttaget och kåpan eller vadå?
//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Ja, i såfall så tycker inte jag att det är särskilt okej. Bäst att göra som alla elektriker gör, borra in i dosan eller förhöjningsram.
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Det jag syftade på i mitt inlägg som k_anka citerade var att jag sett uttag monterade med in/ut-gående EKRK avslutad i ubåtar under kåpan, alltså utanför ramen. Genom ramen gick sedan FK (eller möjligtvis RK) in till uttagets anslutningar. Ligger ubåtarna på rad vertikalt sett ryms de i plastkåpan.
Som Bo skrev borde det inte vara några problem om Schneider tillåter enkelisolerade kablar under kåpan men den lekman som eventuellt ska byta det en dag kan nog tveka lite.
Som Bo skrev borde det inte vara några problem om Schneider tillåter enkelisolerade kablar under kåpan men den lekman som eventuellt ska byta det en dag kan nog tveka lite.
Medlem
· Västra Götaland
· 4 inlägg
Fräs ut ett litet hål mellan ramen och underlagsmaterialet (gips, trä, masonit eller vad som förekommer) använd ett borr eller kniv vilket som du känner du behärskar bäst, Låt sedan EKRK:n (kulon) gå förbi metallramen in i dosan. Oftast behöver man inte ens "förstöra dosan" för att gå in med utanpåliggande kabel i eljo/schneider uttag. Har gjort det otaliga gånger och ser inga som helst problem med detta, kabeln är skyddad, dosan skadas inte. Man får dessutom en snygg och enligt mig korrekt installation utan förhöjningsramar o dyl. tack vare att det finns perforerade hål i ramen som sedan täcker uttaget.
Ja, "kulo" är bara ett "smeknamn" på utanpåliggande kabel inomhus.k_anka skrev:
Du får däremot inte gå in med just Kulo, eftersom den är förbjuden för nyinstallation! Undantaget är om det råkar sitta en befintlig Kulo och du t.ex. byter ut ett doslock med kabelgenomföring mot ett såntdär uttag förstås.
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Kulo, eller egentligen Kuhlo efter mannen som uppfann kabeln, är inget som existerar längre, Den har ersatts med EKRK som har försetts med biledare och jag är övertygad om att de som idag använder begreppet Kulo syftar på EKRK. Denna kabel får nyinstalleras,
Jag tolkar denna tråd som att den främst handlar om EKRK men även andra kablar man kan föra in i det aktuella uttaget,
Jag tolkar denna tråd som att den främst handlar om EKRK men även andra kablar man kan föra in i det aktuella uttaget,
Klicka här för att svara