10 508 läst ·
53 svar
11k läst
53 svar
Eljouttag med kuloingång - i fantasin!?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ser du det som oseriöst så kan jag berätta att du får betrakta den större delen av elektrikerkåren som oseriös.Styrman_jansson skrev:
//Patrik
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Inga probs. Vad ska vi "skita i" nästa gång? Om du inte har en jordfelsbrytare i bilen så kopplar du in centralen utan?Emil_K skrev:Skulle vilja höra styrman jansson förklara för en kund att han tyvärr inte kan slutföra installationen förrän efter helgen eftersom han saknar en förhöjningsram och grossisten stänger 16.00.
Vad gör vi för fel vi som borrar snett in i dosor? Man borrar ju ibland även nya hål för slang i befintliga kopplingsdosor.
Personligen tycker jag det är "skitfult" att borra in i dosor. Men smaken är som baken...
Att sedan många elektriker gör det gör det inte mer OK.
"En dygnhög luktar inte mindre för att den är stor"
Men visst. Det finns betydligt värre "förselser" och kanske inget att hänga upp sig på.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Vart tog bonnförnuftet vägen?
Problemet är väl att lekman får byta uttag och strömbrytare, och om man använder förhöjningsram ska denne lekman då egentligen köpa en ny förhöjningsram som passar det nya uttaget eller nya strömbrytaren. Hur många händiga hemmafixare tror du fixar det?Styrman_jansson skrev:
Ja, det är nämligen så otroligt löjligt att förhöjningsramarna inte bara skiljer sig i design mellan tillverkarna, det är också små skillnader i mått som gör att de inte passar så jättebra ihop. (Nu fick jag uppslag för ett inlägg i "Inte värsta kopplingen"-tråden...)
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
En kollega pratade med Schneider och enligt dem ska man gå in med kabeln genom ramen och det är detta som är godkänt av Semko. På k_ankas bild ser man att ramen har uttag nere till vänster och uppe till höger där parterna ska gå in. Kabeln avmantlas alltså precis när den kommit in i uttaget (ungefär där k_anka gjort det) och viks sedan direkt vänster om man kommer underifrån. Då går den fri från uttagsbrunnen och kan ledas in i ramen.
De uttag som har dessa urfasningar på ramen är märkta med 419.
Det finns inget om detta på Schneiders hemsida och eftersom ingen information finns hur man ska montera dem är det inte så konstigt att många gör fel.

De uttag som har dessa urfasningar på ramen är märkta med 419.
Det finns inget om detta på Schneiders hemsida och eftersom ingen information finns hur man ska montera dem är det inte så konstigt att många gör fel.

Nu har jag inte tittat på just dessa uttag i verkligheten men att klämma in en enkelisolerad FK mot en (vass?) metallram känns ju helt klart sådär... Nej då tror jag att det är säkrare att borra in i dosan vare sig den "modifikationen" av dosan strikt formellt är OK eller inte.
Jag har i varje fall lyckats klämma nollan mot en liknande ram :blushing: med påföljd att isoleringen skadades och jordfelsbrytaren löste lite sporadiskt...
Edit: Läste beskrivningen en gång till och inser att jag kanske missuppfattat hur FK ska dras och därmed överdriver "klämrisken". Sen om man drar in en kulo eller liknade är det väl iofs EK och inte FK som riskerar att klämmas, men det spelar ju mindre roll.
Jag har i varje fall lyckats klämma nollan mot en liknande ram :blushing: med påföljd att isoleringen skadades och jordfelsbrytaren löste lite sporadiskt...
Edit: Läste beskrivningen en gång till och inser att jag kanske missuppfattat hur FK ska dras och därmed överdriver "klämrisken". Sen om man drar in en kulo eller liknade är det väl iofs EK och inte FK som riskerar att klämmas, men det spelar ju mindre roll.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Kanterna är mjukt avrundade
Personligen tycker jag det är fulare när man borrar snett in i dosan än att sätta förhöjningsram så jag undviker det pga av den aspekten. Sen är det inget fel att borra in i en dosa så länge den inte är CE märkt.
Jag har också sett någon modell där det för infällt uttag är utmärkt för att klippa i plasten men inte förän nu fattat hur man ska göra utan att klämma något.
Jag har också sett någon modell där det för infällt uttag är utmärkt för att klippa i plasten men inte förän nu fattat hur man ska göra utan att klämma något.
Har man inte infällda uttag i en infälld installation och utanpå liggande uttag till en utanpå liggande installation...jag har i alla år fått för mig att det är så det är tänkt....att man sedan använder olika metoder för att lösa ovan uppkomna problem är något annat och löses efter förmåga..... 
CE-märkningn är (för de produkter vi talar om här) bara ett krav för försäljning, inte för användning. En borrad dosa får alltså inte säljas, men väl användas ur CE-märkningsperspektiv. Om det hade varit en produkt som berördes av radio-direktivet och inte bara lågspänningsdirektivet så hade det varit en annan femma. De måste vara CE-märkta för att få användas (radio alltså).
Däremot är det upp till elektrikern att visa att dosan fortfarande uppfyller krav på elsäkerhet. Det går säkert bra. Ev måste ändringen formellt dokumenteras, men inte ens det är jag säker på. Någon annan kan säkert svara på det.
Däremot är det upp till elektrikern att visa att dosan fortfarande uppfyller krav på elsäkerhet. Det går säkert bra. Ev måste ändringen formellt dokumenteras, men inte ens det är jag säker på. Någon annan kan säkert svara på det.
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Jag håller med om att det kan vara lite pyssligt att få in styva EK genom ramen på ett snyggt sätt, plus att det är viss risk att man skadar isoleringen mot den skyddsjordade ramen. Speciellt knepigt är det då man har inkommande Kulo och också matar vidare till nästa uttag med utgående kulo - alltså sex EK som ska tråcklas in i ramens urfasning.
En lösning jag sett på detta är att man skarvar de två Kuloledningarnas parter med ubåtar under plasthöljet och går med flexibel FK från ubåtarna genom ramen in till uttagets anslutningar. Funkar fint men man blir lite förvånad när man tar av plastkåpan och möts av tre ubåtar! Vad kan man egentligen säga om riktigheten i denna koppling?
En lösning jag sett på detta är att man skarvar de två Kuloledningarnas parter med ubåtar under plasthöljet och går med flexibel FK från ubåtarna genom ramen in till uttagets anslutningar. Funkar fint men man blir lite förvånad när man tar av plastkåpan och möts av tre ubåtar! Vad kan man egentligen säga om riktigheten i denna koppling?
Medlem
· Västra Götaland
· 169 inlägg
Alla här sitter med minst ABL antar jag?
Annars är det väl bara att fråga elinstallatören på företaget hur ni ska göra?
Det är ju under dennes ansvar ni jobbar.
Annars är det väl bara att fråga elinstallatören på företaget hur ni ska göra?
Det är ju under dennes ansvar ni jobbar.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg